| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


بررسی مؤلفه‌های تمدن‌سازی اسلامی در نهج البلاغه و آموزه‌های علوی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی مؤلفه‌های تمدن‌سازی اسلامی در نهج‌البلاغه و آموزه‌های علوی» توسط اعظم ناصریان خلیل آباد نگاشته شده و غلام محمد محمدی خرم‌آبادی و حسن صیانتی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال 93 در دانشگاه تربیت‌معلم سبزوار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی مؤلفه‌های تمدن‌سازی اسلامی در نهج‌البلاغه و آموزه‌های علوی» توسط اعظم ناصریان خلیل آباد نگاشته شده است.

غلام محمد محمدی خرم‌آبادی و حسن صیانتی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان‌نامه در سال ۹۳ در دانشگاه تربیت‌ معلم سبزوار، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.

چکیده این پایان‌نامه در ادامه می‌آید:

چکیده:

ساحت «تمدن» سکویی است تا از رهگذر آن آرمان کمال و سعادت بشر به منصه‌ ظهور برسد و فرهنگ، تبلور فکر بشری است که منجر به شکل‌گیری و پیشرفت تمدن می‌گردد.

استقرار پایدار تمدنی اسلامی از منظر امام علی (ع) درگرو شناخت و تبیین مبانی و مؤلفه‌هایی نظیر کرامت انسان، عقلانیت و خردورزی، علم و دانش، سیاست و حکومت، اخلاق و معنویت و اصولی نظیر دین‌محوری، آزادی انسان، وجود ارزش‌ها، عدالت اجتماعی، تساوی انسان‌ها و همچنین داشتن یک هنر هدف‌دار هست.

امام علی (ع) در حوزه اجتماعی با رفتار و گفتار خود فرهنگ و تمدن سازی کرده است. بحث ارزش‌ها و هنجارها را مطرح کرده است که قوام، استحکام و انسجام اجتماعی در هر جامعه‌ای بسته به آن است و به‌این‌ترتیب استعدادها شکوفا شده و ترقی و پیشرفت به وجود می‌آید. نهج‌البلاغه به‌عنوان کارسازترین شیوه و روش جهت آشکار نمودن سیره فرهنگی امام و به علت جامعیت و بلاغت خود، الگوی مهم تمدن سازی هست.

توجه به مفاهیمی چون دنیا در خدمت آخرت، کرامت انسان، آزادی، تعقل، عزت، کار و تولید، عدالت را نمودار ساخته و انسان را به این نتیجه می‌رساند که تمدن‌سازی مطلوب اسلامی؛ توسعه‌ای مبتنی بر نگرش متناسب تمام جوانب زندگی انسان و رفع نیازهای او در تمام زمینه‌ها هست.

 نتیجه اینکه جوامع، برای بازیافت هویت اصیل خود و نیز زمینه‌سازی برای تمدنی اسلامی باید مدلی از فرهنگ و تمدن اسلامی با نگرش امام علی (ع) را مدنظر قرارداد.

اصول تمدن ساز در نهج‌البلاغه بر اساس توحید، موازین اسلامی و انسانی شکل‌ گرفته است و سعادت دنیوی و اخروی انسان و جامعه را به دنبال دارد. روش این پژوهش کتابخانه‌ای و فیش‌برداری و مدون در پنج فصل است.

انتهای پیام/

کد خبر : 46738
تاريخ ثبت خبر : 26 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)