| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


بررسی «فلسفه نهضت حسینی» از منظر اندیشمندان برجسته اهل سنت

کتاب «فلسفه نهضت حسینی» نوشته سید ابوالاعلی مودودی، سید قطب، ابوالکلام آزاد و اقبال لاهوری با ترجمه و توضیحات استاد سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بی تردید نهضت مقدس و پرافتخار حسینی زادگاه جاودانه حرکت‏ های جهادی و منبع لایزال معارف الهی و معنوی و چشمه‏ سار آثار و برکات دنیوی و اخروی تشنگان و پویندگان راه اهل بیت (علیهم ‏السلام) ایمان است که پیوسته در همه زمان‏ها و زمینه‏ ها از آن بهره‏ مند می ‏شوند.

این نهضت، نه تنها برای ما مسلمانان، بلکه برای غیرمسلمانان نیز سرمشق و الگو قرار گرفته است. علاوه بر این که خلفای سه گانه و علما و شخصیت‏ های بزرگ و پیشین اهل سنت در کتاب‏ های خود در فضیلت و شخصیت امام حسین(علیه‏ السلام) در همه زمینه‏ ها بیان داشتند که در عصر ما نیز شخصیت ‏های بسیاری از برادران اهل سنت آثار و تألیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشتند که استاد خسروشاهی چهار تن از آن‏ها را انتخاب کرده است که شخصیت ‏های معروف دینی، اجتماعی، سیاسی و تأثیرگذار در جامعه جهانی، به شمار می‏روند که هر کدام از آن‏ها موفقیت و پیروزی خود را در عرصه‏ های دینی و اجتماعی و سیاسی، حتی زندگی شخصی در پیروی از راه و روش امام حسین(علیه ‏السلام) می ‏دانند که آنها عبارتند از: سید ابوالاعلی مودودی (متفکر برجسته معاصر پاکستانی و مؤسس جماعت اسلامی)، سید قطب (نویسنده متفکر و مجاهد اسلام‏ گرای مصری و از شخصیت ‏های برجسته اخوان ‏المسلمین)، ابوالکلام آزاد (از چهره‏ های اسلام ‏گرای و روشنفکر هندی که به همراه مهاتما گاندی نقش بارزی در استقلال هند داشت و مدتی هم دبیرکل حزب کنگره هند بود)، محمد اقبال لاهوری (متفکر برجسته معاصر پاکستانی و از بانیان استقلال پاکستان).

مترجم به صرف ترجمه نوشتار آنها درباره نهضت حسینی بسنده نکرده و قبل از نوشتار آنها، شرح حال مختصری از آن چهار شخصیت برجسته را آورده و سپس ترجمه مقالات و دیدگاه آنها را نقل می ‏کند: «چرا امام حسین(ع) شهید شد؟» به قلم سید ابوالاعلی مودودی، «تاریخ حادثه کربلا» به قلم مولانا ابوالکلام آزاد، «سرّ حادثه کربلا» به قلم محمد اقبال لاهوری و «سیاست حسینی» به قلم سید قطب.

در بخش آخر کتاب هم، به تناسب موضوع، مقاله ‏ای می ‏آید که حدود ۶۰ سال پیش، به عنوان مقدمه ترجمه کتاب «السیاره ‏الحسینه» آیت ‏الله کاشف ‏الغطاء چاپ تبریز آمده است.

ویژگی های کتاب

این کتاب از جهات متعدد اثری قابل توجه به شمار می آید؛ نخست این که استاد خسروشاهی با استفاده از تجربیات فراوانش در عرصه تألیف و ترجمه، توانسته از نظر شکلی و ساختاری، مکتوبی مناسب تولید کند؛ به این معنا که نخست با نگارش مقدمه ای شیوا، مخاطب را با سابقه نهضت حسینی و نگارش افراد با سلایق و رویکردهای گوناگون با واقعه کربلا آشنا می کند و سپس نویسندگان مقالات کتاب را به شکلی جامع در بخش های مجزا معرفی می کند.

این نوع نگارش و شکل بندی کتاب باعث می شود مخاطب به خوبی دریابد علاوه بر این که با چه موضوعی روبرو است، به درک صحیحی از جایگاه نویسندگان مقالات هم آگاه شود.

متأسفانه گاهی دیده می شود که برخی آثار به ویژه آنها که از زبانی دیگر به فارسی برگردانده می شوند، حداکثر به ارایه بیوگرافی مختصری درباره نویسنده یا نویسندگان آن اثر مکتوب می پردازند که آن هم نتیجه ترجمه مقدمه کتاب اصلی است. این موضوع باعث می شود که مخاطب ایرانی کتاب، به اندازه کافی از نویسنده یا نویسندگان کتاب شناخت پیدا نکند. درباره کتاب «فلسفه نهضت حسینی» شاید بتوان ادعا کرد که شخصیتی مانند اقبال لاهوری برای همه ایرانیان شناخته شده است اما شاید بسیاری از دوستداران مکتوبات دینی هنگام مواجه با این کتاب، اطلاعات کافی درباره شخصیتی مانند مولانا ابوالکلام آزاد نداشته باشند؛ هرچند که او نیز از علمای سرشناس است.

نکته دیگر این که در اغلب کتاب هایی که دربرگیرنده مجموعه مقالاتند، حداکثر به معرفی مختصر نویسنده مقاله اکتفا می شود، در حالی که وجود تصویری از وی، می تواند به برقراری ارتباط بیشتر مخاطب با مقاله و نویسنده آن کمک کند. این موضوع مهم در کتاب «فلسفه نهضت حسینی» لحاظ شده است و هر مقاله با تصویری تمام صفحه از نویسنده آن آغاز می شود که این راه هم باید به حساب ویژگی کتاب گذاشت.

جدا از ساختار شکلی کتاب، می توان این اثر مکتوب را از جهات دیگر هم بررسی کرد. نخست این که کتاب «فلسفه نهضت حسینی» هرگز یک اثر به اصطلاح «سخت خوان» نیست. با وجود این که استاد خسروشاهی در حوزه نگارش، قلمی توانا دارد و نویسندگان مقالات هم افرادی کاملاً از نظر علمی در سطح بالایی اند، اما به راحتی می توان دریافت که قصد مترجم کتاب که توضیحات ا%D نA که ً۳ت. B0AFگا%اغ۱ا%AoA7فر۸ب افزوده، ارایه مکتوبی عامه فهم است. در این راستا، کمتر جمله طویلی در این اثر وزین به چشم می خورد که به علت اطناب کلام، فهم مطلب را بر مخاطب سخت کند.

نکته دیگر، ارایه موضوعی به عظمت امام حسین(ع) و فلسفه قیام کربلا؛ آن هم در قالب کلامی ساده و رسا است. گاهی دیده می شود که برخی نویسندگان با نیت این که مطلبی را کاربردی و عامه فهم ارایه کنند، سطح نگارشی خودشان را تنزل می دهند و در نتیجه، نه به هدف مورد نظرشان دست می یابند و نه این که مکتوبی قابل اعتنا را ارایه می کنند. استاد خسروشاهی در این کتاب اهمیت موضوع و وزین بودن مقالات را هرگز فدای ساده نویسی نکرده و در انتخاب واژه ها و کلمات، شأن علمی مطلب را رعایت کرده است.

مشخصات

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

کتاب «فلسفه نهضت حسینی» نوشته سید ابوالاعلی مودودی، سید قطب، ابوالکلام آزاد و اقبال لاهوری در ۱۶۰ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۲۰۰ تومان از سوی انتشارات کلبه شروق قم به جامعه فرهنگی و دینی عرضه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 69954
تاريخ ثبت خبر : 28 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)