| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی فقهی و کلامی احکام اختصاصی پیامبر اکرم(ص)

رساله دکتری «بررسی فقهی و کلامی احکام اختصاصی پیامبر اکرم(ص)» توسط سیدجواد خاتمی نگاشته و رضا موسوی، استاد راهنما و محمد حسن حائری، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «بررسی فقهی و کلامی احکام اختصاصی پیامبر اکرم (ص)» توسط سید جواد خاتمی نگاشته شده است.

رضا موسوی، استاد راهنما و محمد حسن حائری، استاد مشاور این پایان‌ نامه در دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

علی رغم جایگاه و اهمیت احکام اختصاصی پیامبر اکرم(ص) در نگاه قرآن و سنت و فقیهان مسلمان به گونه ای که برخی از علما فرا گرفتن آن را برای یک فقیه در جهت شناخت احکام مشترک و احکام اختصاصی آن حضرت لازم و واجب شمرده اند، متاسفانه در این مورد تالیف جامع و مستقلی در بین دانشمندان شیعه و اهل سنت صورت نگرفته است.
در این رساله پژوهشگر تلاش نموده است تا احکام اختصاصی پیامبر اکرم(ص) را از دیدگاه شیعه و اهل سنت با ذکر مستندات و نیز فلسفه و حکمت آن مورد بحث و بررسی قرار دهد.

محتویات عمده این رساله از این قرار است : کلیات شامل تعاریف ،خطابات شفاهی ، قاعده اشتراک و حکمت احکام اختصاصی پیامبر اکرم (ص) ، نمونه هایی از احکام واجب و حرام و مباح مانند نماز شب و تعیین جانشین و خواندن و نوشتن و سرودن شعر ،احکام مربوط به همسران پیامبر(ص) نظیر حرمت ازدواج با آنها و وجوب ماندن در خانه پیامبر(ص) و…، لزوم گرامیداشت پیامبر(ص) بر مسلمانان.

بسیاری از احکام اختصاصی برای پیامبر(ص) وجود دارد که هر کدام دارای حکمتی می باشد و برخی از احکامی که از استحکام کافی برخوردار نیست مورد نقد قرار گرفته است.
انتهای پیام/

کد خبر : 56383
تاريخ ثبت خبر : 25 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 19:08
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)