| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی عوامل و موانع گسترش حاکمیت اخلاق اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی عوامل و موانع گسترش حاکمیت اخلاق اسلامی در قرآن و حدیث» توسط سارا ساکی نگاشته و سهراب مروتی، استاد راهنما و جمال فرزندوحی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه ایلام بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی عوامل و موانع گسترش حاکمیت اخلاق اسلامی در قرآن و حدیث» توسط سارا ساکی نگاشته شده است.

سهراب مروتی، استاد راهنما و جمال فرزندوحی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه ایلام، بودند.

چکیده:

یکی از مسائل مهمی که اسلام برای آن اهمیت قائل شده و در معارف قرآنی نیز موردتوجه قرارگرفته اخلاق و ایجاد جامعه اخلاقی مطلوب است، زیرا اخلاق با ملکات نفسانی، تزکیه و تهذیب نفس، اعمال و رفتار فردی و روابط اجتماعی انسان ارتباط عمیق دارد. وجود جامعه اخلاقی مطلوب باعث تنظیم روابط انسان با خدا گشته و ارتباط او را با اعضای جامعه سامان می‌بخشد.

همچنین رستگاری و کمال فرد و اجتماع اسلامی را تضمین می‌کند. هدف از این تحقیق، یافتن و تبیین دیدگاه متون اسلامی و به‌طور عمده، قرآن کریم درباره سرچشمه‌های فطری اخلاقی، عوامل و موانع حاکمیت اخلاق اسلامی و نیز زمینه‌های تقویت و راه‌های گسترش آن است.

برای رسیدن به این هدف، ابتدا به بررسی مفهوم اخلاق و نیز شبکه معنایی اخلاق پرداخته‌شده و سپس آیات و روایاتی که با موضوع مرتبط به نظر می‌آمدند؛ دسته‌بندی و دلالت هر یک بررسی‌شده است. در فصل پایانی راه‌کارهایی جهت گسترش حاکمیت اخلاق اسلامی بیان‌شده است.

در این تحقیق روش تحلیلی- توصیفی به کار گرفته‌شده است. پاسخ تمام سوالات مطرح‌شده، از منابع اسلامی یعنی قرآن و حدیث استخراج‌شده است. ضمن بحث‌ها مویدها و شواهدی نیز از میان احادیث و یافته‌های پژوهشی جدید بیان‌شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 73245
تاريخ ثبت خبر : 10 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:11
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)