| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر کتاب علوم انسانی و اجتماعی در ایران؛


بررسی علوم انسانی و اجتماعی در ایران؛ چالش‌ها، تحولات و راهبردها

کتاب علوم انسانی و اجتماعی در ایران (چالش‌ها، تحولات و راهبردها) نوشته نعمت الله فاضلی از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده‌ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پرداختن به مقوله علوم انسانی و اجتماعی در ایران نیازمند دقت نظری خاص و به کارگیری روشی متفاوت از تحلیل های صوری و متکی بر آمارهای رسمی است. کتاب «علوم انسانی و اجتماعی در ایران» بر پایه رویکردی کاملا دگرگون و بر اساس روش خود مردم نگاری بیان کرده است تلاشی برای پر کردن خلاء روش شناختی و غنابخشیدن به تحلیل ها و نقدهای نظام آموزشی در کشور است.

یکی از ویژگی های تحلیل های مطرح شده در این اثر علاوه بر روش و رویکرد متفاوت تاکید آن بر مسئله مندی و تعمیق بر اساس سویه های فرهنگی است. نگاه از دریچه فرهنگ به مثابه کل زیست شیوه انسانی در واقع خلاء جامع نگری که در بسیاری از تحلیل های معطوف به نظام آموزشی بوده است را در این پژوهش پر کرده است. این کتاب تاکید بر مسئله مندی نظام آموزشی از منظر فرهنگ به مثابه یک رویکرد کل گرا است.

کتاب علوم انسانی و اجتماعی در ایران؛ چالش‌ها، تحولات و راهبردها ۷ فصل دارد که در هر فصل آن به نوعی مساله علوم انسانی و اجتماعی در ایران تشریح شده‌است. این فصل ها عبارتند از: فصل اول: مسئله علوم انسانی و اجتماعی در ایران فصل دوم: فرهنگ دانشگاهی: چالش ها و مسائل، فصل سوم رشته های دانشگاهی علوم انسانی و اجتماعی؛ کارکردها، کژکارکردها و تحولات آن در ایران، فصل چهارم: چالش ها و آسیب شناسی علوم انسانی و اجتماعی در ایران، فصل پنجم: چالش های فرهنگی آموزش علوم انسانی و اجتماعی در ایران، فصل ششم: نقش دولت در توسعه علوم انسانی و اجتماعی در ایران و فصل هفتم: ایده ها یا راهبردهایی برای سیاست گذاری علمی برای رفع موانع توسعه علوم انسانی و اجتماعی در ایران.

در فصل اول تجربه زیسته نگارنده به گونه ای مطرح شده است که مساله اصلی که چالش های فراروی علوم انسانی و اجتماعی در ایران است از منظر یک عامل کنشگر با ساخت ها و رویه ها و تعاملات میان فردی دانشگاهیان نشان داده شده است.

در فصل دوم کتاب چالش ها و مسائل فرهنگ دانشگاهی مطرح می شود. در فصل سوم به کارکردها، کژکارکردها و تحولات رشته های دانشگاهی پرداخته است. طرح سه کارکرد عمده در قالب هویت آفرینی و تمایز بخشی رشته، نظم آفرینی و انتظام بخشی و ساماندهی به روابط گفتمانی توسط رشته محتوای این فصل را تشکیل داده است.

فصل چهارم به طرح چالش ها و آسیب های علوم انسانی و اجتماعی در ایران معطوف شده است. در این فصل رویکردهای مختلف جامعه شناسی، آموزشی و … علاوه بر طرح مناقشات و دیدگاه های مختلف بین اندیشمندان علوم انسانی و جامعه شناسان در خصوص بحران در علوم انسانی و اجتماعی و چالش ها و آسیب های آن مطرح شده است.

در فصل پنجم برآیند چالش های فرهنگی و آسیبهای علوم انسانی و اجتماعی به گونه ای به تصویر کشیده می شود که سهم نهاد سیاست به عنوان مهم ترین متولی نظام آموزشی در ایران به خوبی نشان داده شده است.

در فصل ششم نگارنده به نقش دولت در توسعه علوم انسانی و اجتماعی در ایران پرداخته که نشان می دهد شکاف جدی بین رسالت نهاد دانشگاه و تقاضای نظام سیاسی وجود دارد.

در فصل نهایی نگارنده راه هایی را برای کاستن از چالش های فراروی نظام آموزشی و تقویت توان نهاد سیاست گذار نه به شکل برنامه ای بلکه در قالب راهبردهایی قابل تامل پیش روی می گذارد.

کتاب علوم انسانی و اجتماعی در ایران؛ چالشها، تحولات و راهبردها نوشته نعمت الله فاضلی در ۳۶۴ صفحه در ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸۰۰۰ تومان از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر : 77071
تاريخ ثبت خبر : 8 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)