| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم آیت‌الله مؤمن منتشر شد:


بررسی «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه»

کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» نوشته آیت‌الله علامه محمد مؤمن‌ قمی با تحقیق و تعلیقات حجت‌ الاسلام محمدمهدی بهداروند از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش طلیعه؛ انقلاب اسلامی به رهبری فقیه مجاهد امام خمینی(ره)، دریچه‌ای شفاف بر بررسی جایگاه ولایت مطلقه فقیه گشود تا دوست و دشمن، مجالی واسع برای ارزیابی رکن اساسی انقلاب بیابند و از این منظر، چهارچوب حکومت اسلامی و وضعیت حال و آینده نظام اسلامی را به تفسیر بنشینند. این کتاب مجموعه ۱۲ مقاله، سخنرانی، مصاحبه و میزگرد در حوزه فقه سیاسی است و به مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه، نقد نظریات موافق و مخالف و دیگر مسائل مبتلی‌به حکومتی می‌پردازد.

این مجموعه در دو بخش که بخش نخست حاوی مقالاتی در باب احکام حکومتی و ولایت فقیه و بخش دوم با نام «اقتراح» دربرگیرنده‌ مباحثی در قالب پرسش و پاسخ که با بهره‌گیری از آیات و روایات، تدوین شده است.

بخش اول با فصل‌های «بررسی مبادی نظریه‌ ولایت فقیه، تزاحم کارهای حکومت اسلامی و حقوق اشخاص، اجازه‌ ولی‌امر در انجام قصاص، جهاد ابتدایی در عصر غیبت و بررسی احکام محارب و مفسد فی‌الارض» گردآوری شده است.

مؤلف در باب عرفی یا شرعی‌بودن ولایت در این کتاب نوشته است: «به نظر ما ولایت یک امر عرفی خارجی مثل انسان، درخت و دیگر اشیاء نیست، بلکه امری اعتباری است. حقیقت و هویت حکومت هم این است که سلطنت قانونا و تکوینا برای کسی باشد که بر اساس قدرتی که دارد بتواند رهبری و سرپرستی امت را به عهده بگیرد.»

نویسنده در بخش دوم به فصل‌های «ارزیابی نظریه‌ ولایت فقیه، نقش بیعت در مشروعیت ولی‌امر، تبیین موضوع احیای تفکر دینی، جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه، بازتاب‌های فقهی سیره‌ حکومتی امام علی علیه‌السلام، مشروعیت انتخابات و شورای نگهبان و احراز صلاحیت کاندیداهای خبرگان» به صورت سؤال و جواب پرداخته است.

کتاب «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه» در ۴۴۸ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف راهی به زیور چاپ آراسته شده است. دفتر نشر معارف از این استاد برجسته حوزه علمیه قم و عضو شاخص جامعه مدرسین و فقهای شورای نگهبان کتاب «حکومت حکیمانه» را در نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی منتشر کرده است و دو کتاب «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه» و «منابع مالی در حاکمیت فقیه» را در دست انتشار دارد.

کد خبر : 3196
تاريخ ثبت خبر : 13 بهمن 1393
ساعت بارگزاری خبر : 19:23
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)