| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:


بررسی جامعه‌شناختی فرهنگی کاهش باروری در یک کتاب

کتاب «بحران خاموش» نوشته اسماعیل چراغی کوتیانی است که به واکاوی جامعه‌شناختی علل فرهنگی اجتماعی کاهش باروری در ایران می پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، خانواده یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی است که پژواک سامان یا نابسامانی آن در عرصه کلان اجتماعی طنین اجتماعی طنین می افکند. جامعه مساله مند یا بحران زده بدون تردید محصول مساله یافتگی خانواده است. نتیجه گذار از سنت و مواجهه با آموزه های دنیای مدرن، پیدایش نظام معنایی بود که زمینه ساز دگرگونی ساختاری و کارکردی در خانواده ایرانی شد.

یکی از مهم ترین تغییرات کارکردی در خانواده ایرانی، کاهش باروری است که پیامدهای بحران ساز بسیاری را در عرصه های جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به دنبال خواهد داشت. اما پرسش مهم این است که علت کاهش باروری در خانواده ایرانی چیست؟ بی شک این پدیده جمعیتی، ماهیتی فرهنگی داشته و بیش از هر عاملی متاثر از تغییرات فرهنگی و اجتماعی است که از طریق تغییر در نظام معنایی جامعه، بر رفتار باروری زنان تاثیر می گذارد.

نویسنده کتاب «بحران خاموش» با درکی عمیقا فرهنگی از این پدیده جمعیتی به واکاوی علل فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر کاهش باروری در ایران پرداخته است. اما واکاوی و تبیین علل بدود اتخاذ رویکرد حل مساله، به معنای فهم درد بدون تلاش معطوف به درمان است. از این رو تلاش شده است با ارائه الگویی مطلوب و مبتنی بر آموزه های زیربنایی و روبنایی اسلام، به افزایش باروری تا حد جانشینی کمک شود.

 تغییرات رشد جمعیتی در ایران رشد منفی دارد و پیش بینی ها نشان می دهد که ایران در آینده ای نه چندان دور با پدیده پیری جمعیت روبه رو خواهد بود. این خود می تواند پیامدهای منفی زیادی برای کشور داشته باشد.

این اثر کوشیده است با نگاهی جامعه شناختی، عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مؤثر در باروری را واکاود، و دراین میان به عوامل و زمینه های کاهش باروری از سویی، و موانع ساختاری و فرهنگی افزایش آن در ایران از سوی دیگر نظر افکند، و ضمن تحلیـل و تبـیین آنها، راهکارهایی برای افـزایش باروری و جلوگیری از کاهش آن، متناسب با آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور مطرح کند، و برای نیل به این هدف، به خوانشی جامعه شناختی از رویکرد اسلام به مسئله جمعیت و باروری در قالب طراحی الگوی فرهنگی مطلوب و متناسب با جامعه ایران نیز بپردازد.

این کتاب شامل این فصل ها می شود: کلیات و مفاهیم، ادبیات نظری، مروری بر تغییرات جمعیتی ایران و چالش های آن، عوامل فرهنگی کاهش باروری و رویکرد اسلام به باروری و ارائه الگوی افزایش بر اساس آن.

کتاب «بحران خاموش؛ واکاوی جامعه شناختی علل فرهنگی اجتماعی کاهش باروری در ایران» نوشته اسماعیل چراغی کوتیانی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

 

کد خبر : 68302
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 14:48
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)