| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی

در این مقاله اسناد و داده‌های مرتبط با سیاست‌گذاری فرهنگی در دو کشور اسلامی ترکیه و مصر مورد مطالعه قرار گرفته است. این داده‌ها براساس هشت مؤلفه شامل رویکرد به فرهنگ، عرصه‌های فرهنگی، نهادهای حاکمیتی و ... بررسی و طبقه‌بندی شده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از منا، مقاله  بررسی تطبیقی سیاست‌گذاری فرهنگی در کشورهای اسلامی(مورد مطالعه: ترکیه و مصر) از دکتر  حجت الله ایوبی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، محمدرضا بهمنی خدنگ نویسنده مسئول، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مهدی مولائی آرانی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم «علیه‌السلام» در دو فصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست‌گذاری فرهنگی، شماره ششم، بهار و تابستان ۱۳۹۵ به چاپ رسیده که چکیده و اصل مقاله در ادامه می آید.

چکیده:

سیاست‌گذاری فرهنگی را می‌توان از رسالت‌های خطیر حاکمیتی دانست که امروزه به عنوان یک حوزه دانشی نیز مطرح شده و در مجامع علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این باید گفت این حوزه علمی و مدیریتی، به نسبت حوزه دانشی مدیریت راهبردی و حتی حوزه سیاست‌گذاری عمومی، جوان‌تر و به همان نسبت نیز نحیف‌تر است.

یکی از اقدامات برای ترمیم این خلأ حیاتی در جمهوری اسلامی ایران، بررسی تجارب سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی است. به این منظور، پس از مطالعات نظری که در قالب چهارچوب مفهومی تحقیق ارائه شده است، اسناد و داده‌های مرتبط با سیاست‌گذاری فرهنگی در دو کشور اسلامی ترکیه و مصر مورد مطالعه قرار گرفته است.

این داده‌ها براساس هشت مؤلفه شامل رویکرد به فرهنگ، عرصه‌های فرهنگی، نهادهای حاکمیتی، نقش‌ها و نهادهای غیرحاکمیتی، ارتباطات فرهنگی فراملی، اهداف فرهنگی، اصول سیاست‌گذاری و ابزارهای سیاستی بررسی و طبقه‌بندی شده است.

متن کامل مقاله اینجا  قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 60018
تاريخ ثبت خبر : 26 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:04
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)