| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


بررسی تاب‌آوری در صنعت‌ بانکداری در شماره جدید فصلنامه «روند»

هفتاد و ششمین شماره فصلنامه علمی -‌ تخصصی «روند»، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، این شماره از فصلنامه «روند» حاوی شش مقاله با عناوین بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تاب‌آوری، بررسی اثر بی‌ثباتی رابطه مبادله بر تورم در ایران، بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر سودآوری بانک‌های منتخب خصوصی ایران، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت بودجه‌ریزی عملیاتی در بانک ملی، سنجش میزان شکنندگی نظام بانکی در اقتصاد ایران و کشف رفتارهای مشکوک در بانکداری الکترونیکی است.
براساس این گزارش در چکیده مقاله «بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه در صنعت بانکداری با رویکرد تاب‌آوری» به قلم فاطمه عبدالشاه و محسن صالحی آمده است: از منظر سیستمی، تعریف تاب‌آوری می‌تواند» حفظ کارکرد سیستم در هنگام آشفتگی» باشد. سیستم بانکداری سالم با ریسک نکول کم، پایه سرمایه قوی، منابع درآمدی با فراریت کم و سودآوری بالا، احتمال کمتری دارد که یک شوک خارجی را تقویت کند، بنابراین، اقتصاد را تاب‌آورتر می‌کند.

در این مقاله به بررسی عوامل اثرگذار بر نسبت حقوق صاحبان سهام به عنوان یک پراکسی برای تاب‌آوری بانک‌های ایران (۱۸ بانک) در دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ با استفاده از آزمون‌های واکنش آنی و تجزیه واریانس پرداخته شده است.
 

بررسی تاب‌آوری در صنعت‌ بانکداری در شماره جدید فصلنامه «روند»

براساس مطالعات انجام شده، تأثیر تولید ناخالص داخلی به عنوان شوک عرضه، نقدینگی به عنوان شوک پولی و نرخ تورم به عنوان شوک تقاضا بر سرمایه بانک‌ها بررسی شده است.  سرمایه نیز بته عنوان یک پراکسی برای تاب‌آوری بانک‌ها در نظر گرفته شده است. تاب‌آوری بدون استرس و شوک، مفهوم پیدا نمی‌کند، بنابراین، برای بررسی موضوع، شوک‌های تقاضا، عرضه و پول در نظر گرفته شده است.

میزان شوک به اندازه یک انحراف معیار هر متغیر در نظر گرفته شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که شوک نقدینگی، بیشترین تأثیر را روی سرمایه داشته و شوک تورم و تولید ناخالص داخلی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بنابراین، نتایج تأییدکننده این موضوع هستند که شوک پولی، مؤثرترین عامل بر سرمایه صنعت بانکداری بوده و مهمتر از شوک‌های تقاضا و عرضه است.

متن کامل مقالات این شماره از فصلنامه روند را در  اینجا ملاحظه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر : 49934
تاريخ ثبت خبر : 1 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:51
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)