| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر کتاب «اندیشه سیاسی فارابی»؛


بررسی آراء و نظریات سیاسی ابونصر فارابی

کتاب «اندیشه سیاسی فارابی» تالیف محسن مهاجرنیا درباره آراء و نظریات سیاسی ابونصر فارابی است كه با نگرش فلسفی سیاسی بدان ها پرداخته می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «اندیشه سیاسی فارابی» توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سال ۱۳۸۰ منتشر شد.

این اثر به طور اجمالی در ادامه معرفی شده است که آن را می خوانید.

موضوع اثر و اهمیت آن

موضوع این کتاب بررسی آراء و نظریات سیاسی ابونصر فارابی است که با نگرش فلسفی سیاسی بدان ها پرداخته شده است.

اهمیت این اثر در نگاه جامع و بنیادین نویسنده به تفکر سیاسی فارابی است.

برجستگی های اثر نسبت به آثار مشابه

برجستگی این اثر نسبت به دیگر آثار مشابه عبارت است از:

 استفاده نویسنده از اکثر آثار فارابی است.

 فلسفه فارابی را از حالت ذهنی و اوتوپیایی وارد عرصه زندگی سیاسی می کند.
منظومه سیاسی فارابی را تصویر می کند.
 
ادبیات روان و روزآمد استخدام شده است.

روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب

روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی است. نویسنده با توصیف مبانی نظری و دستگاه فکری معرفتی و هستی شناسانه فارابی به تحلیل و تبیین چرایی نظریات سیاسی فارابی پرداخته است و با تئوری بحران در صدد است تا ببیند که اوضاع سیاسی -‌ فرهنگی قرن های سوم و چهارم چه تأثیری بر اندیشه و شخصیت سیاسی فارابی گذارده و فلسفه سیاسی وی دارای چه اصول و مبانی می باشد و فارابی چه سازمان سیاسی و حکومتی را در اندیشه خود ترسیم می کند.

نتیجه اثر

نویسنده با ترسیم نظام سیاسی مطلوب فارابی سطوح پنجگانه حکومت و رهبری را به گونه ای به تصویر می کشد که برخلاف دیدگاه مشهور در مورد فارابی، در اندیشه سیاسی وی هیچگاه خلاء حکومت پیش نمی آید.

سپس در همه سطوح ساختار حکومت، جایگاه رهبری، نهادهای حکومتی، مردم و گروه های مختلف سیاسی می شود و در نگاهی آسیب شناسانه مضادات مدینه فاضله را موشکافی می کند تا آنجا که هفتاد و دو حکومت غیرفاضله را استقصاء می نماید. آنچه در این اثر مهم می نماید آن است که در هر دو نوع نظام مطلوب و نامطلوب اصول و مبانی هستی شناختی،‌ انسان شناختی،‌ روش شناختی و معرفت شناسی بیان شده است.

مباحث اصلی اثر

این کتاب از سه بخش تشکیل شده است بخش اول شامل سه فصل می باشد، فصل اول به اوضاع سیاسی -‌ اجتماعی عصر فارابی ، فصل دوم اوضاع فرهنگی و فصل سوّم زندگی علمی و سیاسی و فرهنگی وی اختصاص دارد.
بخش دوم شامل چهار فصل است. فصل اول آن به روش شناسی، فصل دوم به معرفت شناسی، فصل سوم به بنیان های هستی شناسانه و انسان-شناسانه و فصل چهارم آن به غایت شناسی فارابی اختصاص دارد. بخش سوّم کتاب شامل هفت فصل است در فصل اول فلسفه سیاسی فارابی،‌ فصل دوم، ‌بحث فرد و اجتماعی مدنی، فصل سوم نظام سیاسی فارابی، فصل چهارم ساختار نظام سیاسی و رهبری،‌ فصل پنجم نهادهای حکومتی نظام سیاسی، فصل ششم، بررسی گروه های مخالف در نظام سیاسی فاضله و فصل هفتم نظام های سیاسی فاضله اختصاص دارد و نوشتار با نتیجه گیری به پایان می رسد.
انتهای پیام/

کد خبر : 41973
تاريخ ثبت خبر : 1 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:23
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)