| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:


برای فهم عالم هستی نیاز به فهم علم داریم

پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر اهمیت مفهوم علم تبیین گردد و به آن ارزش داده شود، جهان اجتماعی و سایر موضوعات مربوط به آن فهم می‎گردد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، نخستین دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح»، با حضور اساتید برجسته در رشته های مختلف علوم انسانی و همچنین دانشجویان و طلاب منتخبی از سراسر کشور، به همت دبیرخانه دوره های آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.

تعداد مخاطبین حاضر در این دوره بالغ بر ۳۰۰ نفر میباشد که از میان هزار نفر ثبت نام کننده انتخاب گردیدند و در هفت حوزه رشته شامل اقتصاد، حقوق، سیاست، جامعه و فرهنگ، مدیریت، علوم تربیتی و روانشناسی و تاریخ و علوم تمدن اسلامی حضور دارندو در این بین شاهد حضور مخاطبینی از سایر ملل اسلامی نیز میباشیم.

حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران طی سخنرانی خود در این دوره، ضمن بررسی سیر تحولات معنای علم و عقل در جهان مدرن و جهان اسلام و تاثیر آن در علوم اجتماعی، بر اهمیت مفهوم علم و لزوم تشریح کامل این مفهوم، تاکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر اهمیت مفهوم علم تبیین گردد و به آن ارزش داده شود، همه چیز از جمله شبکه مفاهیم و معانی که با آن زیست میکنیم، جهان اجتماعی و سایر موضوعات مربوط به آن فهم میگردد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه افزود: فرهنگ مدرن از طریق علم است که در فرهنگها و تمدنهای دیگر معنا و مفهوم مورد نظر را وارد میسازد و هنگامی هم که مفهوم مدرن علم پذیرفته شد، اجازه نخواهد داد در مورد خود میدان گفتگو شود و امکان برون رفت از میدان رقیب هرگز به وجود نخواهد آمد.

وی در ادامه مباحث خویش با تشریح ماهیت علم گفت: علم در ذات خود، دینی یا غیر دینی نخواهد بود بلکه بسته به تعریفی که ما از علم میکنیم، متفاوت خواهد بود.

حجتالاسلام و المسلمین پارسانیا افزود: البته مبانی معرفتشناختی، هستی شناختی و انسانشناختی نیز تاثیرگذار خواهد بود و همچنین مسائل و انگیزههای تاریخی و اجتماعی هم اثرگذاری خود را خواهند داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به تقسیمبندی علوم پرداخت و افزود: تقسیمبندی علوم هر چند به مباحث مدیریتی و چینش رشتهها هم بستگی دارد، اما مقدار زیادی از آن وابسته به مفهوم علم است و هر جامعه‏ ای حتی در علوم اسطورهای، علم متناسب با خود را دارا میباشد.

نخستین دوره آموزشی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» از روز جمعه سوم شهریور ماه در محل موسسه‎ حضرت امام خمینی(ره) شهر قم با حضور جمع کثیری از فعالین منتخب حوزوی و دانشگاهی از میان نخبگان علوم انسانی از سراسر کشور فعالیت خود را آغاز نموده و تا چهارشنبه هشتم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/

کد خبر : 52074
تاريخ ثبت خبر : 6 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:21
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)