| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی متفکرآزاد در گفت‌و‌گو با طلیعه:


بخش خصوصی احتکارگر از دانش اقتصادی لازم برخوردار نیست/به کوتاه‌مدت می‌اندیشند نه بلندمدت

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز گفت: بخش خصوصی شناسنامه دار ما متاسفانه از دانش اقتصادی لازم برخوردار نیستند و به فکر منافع کوتاه مدت خود هستند حتی زمانی که اقتصاد ملی دچار بحران می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمدعلی متفکر آزاد استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز درباره احتکار کالا توسط مصرف کنندگان در وضعیت بحران اقتصادی فعلی گفت: علت رفتار مردم رفتار پیشین تولیدکنندگان و فروشندگان و بی اعتمادی به آنهاست. انتظارات مردم رفتار آنها را هدایت می کند. وقتی در جامعه رفتارهای پیشین گروه های تاثیرگذار به نحوی است که در مردم انتظارات خاصی را بوجود می آورد، مردم هم بر اساس آن انتظارات عمل می کنند.

وی بیان کرد: احتکار کالا توسط مردم از یک جهت (با توجه به شرایط پیش آمده فعلی) طبیعی است و از سوی دیگر هم طبیعی نیست. مردم باید با اتکاء به فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی خود دنبال احتکار کالا در منزل نروند بلکه با رعایت انصاف اگر در خانه کالای اضافه ای داشته باشند در بازار عرضه کنند تا تب تقاضای کاذب کاهش پیدا کند. فرهنگ ما بسیار غنی تر از آن چیزی است که هر شخص فقط به فکر خود باشد.

متفکرآزاد با بیان اینکه متاسفانه در دهه های اخیر مردم گرایش به فرهنگ سرمایه داری پیدا کرده اند، گفت: بعد از دهه ۶۰ رفتارها جنبه اشرافی گری و خودخواهانه و فزون طلبی پیدا کرد و منشا آن در رفتار دولت مردان و الگوهای جامعه دیده می شد. وقتی سیاست مداران و مدیران رفتارهای اشرافی گری دارند مردم هم به آن فرهنگ سوق پیدا می کنند و آنها را از فرهنگ اسلامی و انقلابی دور می کنند.

متفکر آزاد افزود: از نظر اقتصادی وقتی گروه های تاثیرگذار مانند دولت و تولیدکننده و فروشنده، بی اعتمادی نسبت به آینده اقتصاد را بوجود می آورند، مردم هم اقدام به احتکار کالا می کنند. وقتی مصرف کننده می بیند در بازار کمیابی کاذب کالا ایجاد شده، با توجه به نگرانی که نسبت به در دسترس بودن کالا در آینده توسط دشمن القا می شود، مصرف کننده برای خرید آن کالا حریص می شود و آن را به میزان بیش از نیاز جاری خود می خرد یعنی خرید آینده خود را نیز در زمان حال انجام می دهد که البته نه از نظر اقتصادی و نه از نظر فرهنگ غنی ملت ما منطقی نیست.

دانش بخش خصوصی اقتصاد در آن اندازه نیست که بدانند اگر اقتصاد ملی را با احتکار از پای دربیاورند منافع بلندمدت خودشان هم از بین می رود

وی ادامه داد: از نظر فرهنگی و اقتصادی صدمه احتکار به اقتصاد ملی می خورد. بخش خصوصی شناسنامه دار ما متاسفانه از دانش اقتصادی لازم برخوردار نیستند. بخش خصوصی کشورهای صنعتی از دانشی برخوردارند که منافع بلندمدت آنها در پیوند با منافع ملی شان است یعنی اگر اقتصاد ملی شکوفا شود منافع بخش خصوصی هم در بلندمدت رونق می گیرد. اما متاسفانه بخش اعظم اقتصاد خصوصی مانند خودروسازان، پتروشیمی و فولاد و لوازم خانگی به فکر منافع کوتاه مدت خود هستند حتی زمانی که اقتصاد ملی دچار بحران می شود.

استاد دانشگاه تبریز اضافه کرد: دانش بخش خصوصی اقتصاد در آن اندازه نیست که بدانند اگر اقتصاد ملی را با احتکار از پای دربیاورند منافع بلندمدت خودشان هم از بین می رود. اگر متوجه این ضرر هم باشند باز به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند.

وی یادآور شد: در جنگ جهانی دوم تمام زیرساخت های اقتصاد آلمان و ژاپن نابود شد اما اکنون آلمان و ژاپن جزو برترین قدرت های اقتصادی هستند. اقتصاد این دو کشور در اختیار بخش خصوصی است اما چگونه بعد از جنگ جهانی توانستند دوباره به رتبه های برتر جهان برسند؟ این کشورها به منافع بلندمدت خود فکر کردند و می دانستند منافع بلندمدت بخش خصوصی در پیوند با تقویت منافع ملی اقتصادشان است لذا در برهه کوتاهی فداکاری کردند و منافع کوتاه مدت را نادیده گرفتند و به نفع منافع بلند مدت خودشان اقتصاد ملی را تقویت کردند.

متفکرآزاد با اشاره به مسئولیت بخش خصوصی در شرایط فعلی گفت: وظیفه بخش خصوصی ما در شرایط فعلی این است که در برابر فداکاری ملت و شهدا که امنیت را برای کشور به ارمغان آوردند تا بخش خصوصی بتواند رشد کند، به منافع و مصالح عمومی و تقویت اقتصاد و پول ملی بیندیشند و نه به منافع کوتاه مدت و احتکار و انبار کالا. اگر به این روند ادامه دهند هم خودشان نابود می شوند و همه صدمه بزرگی به اقتصاد ملی می زنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طی ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد انسان اقتصادی مسلمان تربیت نشده که با رفتارهای صحیح دست به احتکار و کم فروشی نزند به وضعیت نابسامان اقتصادی دامن بزنند، گفت: ما در دانشگاه ها، نظام آموزش و پرورش و خانواده های مان نتوانستیم تعلیم و تربیت اسلامی را به طور جدی پیگیری کنیم. ضمن اینکه الگوی عملی درستی ارائه نشده است. وقتی دولتمردان ما بعد از جنگ اشرافی گری و رویکرد دنیاگرایی را رواج دادند و از روحیه انقلابی فاصله گرفتند، این خوصیت در جامعه هم رواج پیدا می کند.

وی ادامه داد: در روایت «الناس علی دین ملوکهم» آمده است که مردم به راه و رسم دولتمردان شان و به شیوه زندگی آنان رفتار می کنند. وقتی دولتمردان ما از دهه ۷۰ به این سو روی به افزون خواهی و دور شدن از آموزه های اسلامی می روند، مردم هم از آنها تبعیت می کنند و همین سیر ادامه پیدا کرد. ما نظام سازی و الگوسازی موفق نداشتیم. مقام معظم رهبری بارها در نامگذاری سالها به مقوله اقتصاد و فرهنگ تاکید کردند و هشدار دادند اما از سوی مجریان و مسئولان نادیده گرفته شد.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی بر تحولات و نابسامانی های بازار گفت: در فضای مجازی بمباران اخبار بر افکار مردم غلبه پیدا کرده و سواد مجازی بعضی از مردم بسیار ضعیف است. به همین علت مردم به شدت تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفتند. تاثیر این فضا بیشتر از تاثیر تعلیم و تربیت رسمی بوده است.

وی تصریح کرد: خانواده ها وقتی گرایشات مادی و دنیاطلبانه پیدا کردند و از آموزه های اسلامی دور شدند فرزندان هم از آنها تاثیر می گیرند. باید اذعان کنیم که در الگوسازی موفق عمل نکردیم و فضای مجازی هم تاثیرات فراوانی بر افکار مردم گذاشتند.

استاد دانشگاه تبریز اظهار کرد: دشمنان هزینه های زیادی در فضای مجازی می کنند. زمانی مقام معظم رهبری فرمودند: «فضای مجازی قتلگاه جوانان ما شده است.» اما کسی به این سخن توجهی نکرد. رییس شورای عالی فضای مجازی مدت ها قبل باید این حرف را جدی می گرفت.

وی در پایان سخنانش گفت: این فضا می تواند هم اقتصاد و هم فرهنگ را تخریب کند و باعث شود مردم به سوی فروشگاه ها هجوم بیاورند و کالا احتکار کنند و یا بعضی ماشین خود را فروخته و دلار بخرند اما با ضرر و زیان مواجهه شوند. می توان فضای مجازی را ساماندهی کنند و برای ارتقای سطح سواد در استفاده از فضای مجازی تلاش کنند.     

انتهای پیام/

کد خبر : 77298
تاريخ ثبت خبر : 11 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:51
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)