| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


با سنت‌های غلط خانواده چطور برخورد کنیم؟

ارشاد خانواده مصداق امر به معروف هست که باید شرایط آن را داشته باشید وگرنه تاثیری نخواهد داشت. برای از بین بردن یک سنت غیرصحیح و یا نامشروع این است که بیان کننده آن از لحاظ رفتاری فردی مثبت و به گفته‌های خودش اعتقاد داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، یادداشت زیر درباره خانواده و وظایف یکدیگر نسبت به هم است که در ادامه می آید:

با سنت‌های غلط خانواده چطور برخورد کنیم؟

گام اول برای از بین بردن یک سنت غیر صحیح و یا نامشروع این است که بیان کننده آن از لحاظ رفتاری فردی مثبت و به گفته‌های خودش اعتقاد داشته باشد.

در خانواده و فامیل‌های ما روابط دیده بوسی یا دست دادن وجلو هم راحت بودن بسیار عادی است، من چگونه خود را حفظ کنم که فشار خانواده به من کم‌تر بشود؟

از اینکه جناب عالی دغدغه دین دارید و به سنت‌های دینی پایبند هستید جای بسیار سپاس و امیدواری است و قطعا این حس از انوار الهی است که بر دل شما تابیده است.

باتوجه به اینکه ما از جنسیت و سن شما اطلاعی نداریم، لذا پاسخ‌تان را کلی بیان می‌کنیم. بدیهی است جواب این سوال برای سنین مختلف و نسبت به جنسیت، متفاوت خواهد بود.

وظیفه شما در این امر به دو بخش تقسیم می‌شود:

اول اینکه خانواده را ارشاد کنید و زشتی این رسم و رسوم را برایشان توضیح دهید

دوم وظیفه در قبال خودتان هست و کارهایی که باید انجام دهید تا خودت به گناه نیفتید.

ارشاد خانواده مصداق امر به معروف هست که باید شرایط آن را داشته باشید وگرنه تاثیری نخواهد داشت. گام اول برای از بین بردن یک سنت غیرصحیح و یا نامشروع این است که بیان کننده آن از لحاظ رفتاری فردی مثبت و به گفته‌های خودش اعتقاد داشته باشد. و فقط به گوشه‌ای از دین عمل نکند که در این صورت پاسخ منفی از دیگران دریافت خواهد کرد. حال شما که می‌خواهید مثلا سنت نامشروع دست دادن با نامحرم را از خانواده بردارید باید در مرحله اول مورد تایید و احترام خانواده قرار بگیرید و خدا نکرده به خانواده بی احترامی نکنید.

قرآن به حقوق پدر و مادر آن چنان اهمیت می دهد که در چند مورد بعد از نهی از شرک به خداوند، احسان و نیکی به پدر و مادر را سفارش می کند. به عنوان مثال در بیان عهدی که از بنی اسرائیل گرفته است می‌فرماید: «و [به یاد آورید] زمانی را که از بنی ‌اسرائیل پیمان گرفتیم که جز الله را عبادت نکنید و به پدر و مادر نیکی کنید»(بقره/۸۳) تا جایی که حتی شرک پدر مادر هم نمی‌تواند جواز بی‌احترامی به آنها باشد[۱]

وقتی خانواده اخلاق نیکوی شما را ببینند به اشتباهات خود پی می‌برند و به راحتی نمی‌توانند حرف شما را رد کنند.

موارد ضروری درباره وظیفه‌تان نسبت به خود:

۱- سعی کنید از مکان و زمان‌هایی که این اتفاق می‌افتد دوری کنید مثلا اگر نامحرمی از مسافرت برگشته و شما می‌دانید که به محض ورود به خانه شما بایستی بهش دست بدهید از خانه بروید بیرون یا خود را به کاری مشغول کنید تا آن لحظه دیدار تمام شود.

۲- زشتی این کار را به والدین خود با حفظ احترام خاطرنشان شوید.

۳- اگر در محله‌تان روحانی مستقر دارید با هماهنگی خانواده وی را به خانه دعوت کنید و یا خود نزد او بروید و به او بگویید در این زمینه با والدین‌تان صحبت کند. همین طور می‌توان به جمع طایفه و تیره هم دعوت کرد تا در این زمینه بحث شود.

۴- سعی کنید این سنت را آرام ارام از بین ببرید.

۵- بدانید هر که کار بدی را ببیند و از آن آزرده خاطر شود، مانند کسی است که در آن جا نبوده و هرکس در وقت انجام کاری نباشد ولی از آن خوشنود است مانند کسی است که حضور داشته است پس نباید از دیدن این کارها خرسند شوید.

پی‌نوشت‌ها:

۱- اشاره به ایه ۱۵ سوره لقمان «با آنها در دنیا به خوبی مصاحبت و رفتار کن»

انتهای پیام/

کد خبر : 33133
تاريخ ثبت خبر : 3 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:48
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)