| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کارشناسان اقتصادی تأکید کردند:


با اقتصاد مقاومتی مشکلات فعلی خانواده‌ها حل می‌شود

کارشناسان اقتصادی اظهار کردند: اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی درک و اجرا شود، می تواند خانواده های ما را از حالت نگرانی فعلی بابت معیشت و اشتغال فرزندان درآورده و به حالت تولیدکننده ثروت تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری همایش اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد، اقتصاد مقاومتی کلید واژه اثرگذاری است که توجه و اهتمام به آن می تواند راهگشای معضلات و بن بست های موجود در مسائل اقتصادی و اجتماعی باشد، در این باب با چند کارشناس اقتصادی در خصوص ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و چگونگی پردازش به آن  به گفت و گو نشسته ایم که ماحصل این گپ و گفت را در ادامه می خوانید:

*اقتصاد مقاومتی به شرط اجرا، استرس زدایی خواهد کرد

سیدامیر سیاح کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که اقتصاد مقاومتی چه جایگاهی در سبک زندگی اسلامی ایرانی دارد؟ اظهارکرد: اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی درک و اجرا شود، می تواند خانواده های ما را از حالت نگرانی فعلی بابت معیشت و اشتغال فرزندان درآورده و به حالت تولید کننده ثروت تبدیل کند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه حتی در محافل علمی و کارشناسی نیز مفهوم اقتصاد مقاومتی به درستی درک نشده و اغلب آنچه از این معنا برداشت می شود، به مفاهیمی نظیر صرفه جویی، نخوردن، کم خوردن و … نزدیک است در حالی که اصل در این اقتصاد به معنای تلاش حداکثری برای تولید و خلق ثروت و استفاده از منابع موجود و ایجاد قدرت است.

این پژوهشگر در ادامه سخنانش با اشاره به راهکارهای موجود برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه، بیان کرد: در این زمینه باید از ابزارهایی که دراختیار داریم، همچون رسانه ها، استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: در این خصوص نخست باید رسانه ها مفهوم درست و صحیحی از اقتصاد مقاومتی به مردم ارائه دهند و در گام بعدی سوء تفاهم های مفهومی در این باره رفع شده و سپس تلاش های موجود در زمینه اقتصاد مقاومتی را اشاعه داد.

سیاح تاکید کرد: به نظر می رسد مطلقا نباید در این زمینه همایشی با عنوان همایش اقتصاد مقاومتی و مفاهیمی با این مضمون برگزار شود بلکه مردم باید از طریق رسانه های مردمی، به خصوص صدا و سیما با مفهوم و کاربرد این اقتصاد آشنا شوند.

برای این که اقتصاد مقاومتی به خوبی فهم شود، باید به تئوری سازی ـ اقدامی که کمتر به آن پرداخته شده است دست بزنیم به دلیل آن که سوالات بی پاسخ فراوانی در این زمینه وجود دارد که باید با کار علمی جواب آن ها را ارائه کنیم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اقتصاد مقاومتی چه نسبتی با نظریه جهانی سازی دارد؟ گفت: به طور حتم ارتباط مستقیمی می تواند داشته باشد و یقینا این اقتصاد اگر به درستی فهم و اجرا شود، می تواند به ما قدرت دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به الزامات نظری برای تبدیل ایده اقتصاد مقاومتی به سیستم فراگیر در پایان تصریح کرد: برای این که اقتصاد مقاومتی به خوبی فهم شود، باید به تئوری سازی ـ اقدامی که کمتر به آن پرداخته شده است دست بزنیم به دلیل آن که سؤالات بی پاسخ فراوانی در این زمینه وجود دارد که باید با کار علمی جواب آن ها را ارائه کنیم؛ به طور مثال این که صنعت ما چطور از منابع تحقیق و توسعه و دانش بنیان بهره مند شده و محصول خود را به بازار عرضه کند.

*سازِ اقتصاد مقاومتی ناکوک است

بر اساس این گزارش مرتضی عزتی رئیس انجمن اقتصاد اسلامی ایران، در پاسخ به این سؤال که اقتصاد مقاومتی چه ارتباط و نسبتی با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت دارد، گفت: البته تعریف در علم اقتصاد بسیار متفاوت و فراوان است و هر فردی تعریف خاص خود را از این علم ارائه می دهد.

وی ادامه داد: در حقیقت ما یک علم اقتصاد داریم که این علم اقتصاد، بخشی از آن دانستنی های قطعی بوده که همه کشورها از این بخشِ علم استفاده کرده و اهداف سیاسی خود را تحقق می بخشند.

مولف کتاب «تحلیل رفتارهای اقتصادی در چارچوب اسلامی» در ادامه سخنانش بیان کرد: اما بخش دیگرِ علم اقتصاد، بخش اعتقادی است که کشورها و دولت ها بر اساس اعتقادات خود برای آن اهداف تعیین کرده و هدفگذاری می کنند که اگر در این زمینه هدف درست و صحیح تعیین شود، می توان بقیه موارد را به علم اقتصاد واگذار کردو

وی با بیان این که متاسفانه در کشور ما در بحث های اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت درست گام ننهادیم و این مسیر علمی منحرف شده ایم، تصریح کرد: برای برقراری ارتباط میان این دو علم، باید همه بحثهای غیر علمی را کنار گذاشت و هدفگذاری های خود را بر اساس اصول و باورهای خویش تعیین کرد و بقیه امور را به علم اقتصاد سپرد تا مسیر درست رسیدن به آن اهداف را به ما نشان دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه با تاکید بر این که در این راستا غیرِ اقتصاد دان ها هم از این مسیر پای خود کنار بکشند، افزود: به طور مثال فقه، فقه است نه اقتصاد، و اقتصاد کارِ دیگری می کند و این دو علم کاملا از یکدیگر مجزا هستند هر چند تمامی دانش های بشری به یکدیگر کمک می کنند اما هرگز نمی توانند جای هم را بگیرند.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین اشکالات ما این است که علم اقتصاد را کنار گذاشته و تلاش کردیم چیز دیگری جای آن قرار دهیم، گفت: چهل سال است که در اقتصاد رو به قهقرا می رویم.

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی ایران در حقیقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی علم اقتصاد را کنار گذاشتیم و بر اساس دیدگاه و آراء شخصی خود آن را تفسیر و دنبال کردیم و این رویکرد موجب وارد شدن ضربه به اقتصاد ما شد هر چند منظور من بخش اعتقادی این موضوع نیست بلکه هدف گذاری ها در این زمینه درست نبود و ما اقتصاد را به دیدگاه های شخصی خود فدا کردیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی علم اقتصاد را کنار گذاشتیم و بر اساس دیدگاه و آراء شخصی خود آن را تفسیر و دنبال کردیم و این رویکرد موجب وارد شدن ضربه به اقتصاد ما شد هر چند منظور من بخش اعتقادی این موضوع نیست بلکه هدف گذاری ها در این زمینه درست نبود

عزتی با بیان این که اهداف اسلام و انقلاب بسیار ساده و شفاف است، عنوان کرد: ما گاهی اهداف و مباحثی را در زمینه اقتصاد مطرح و حتی از خود درمی آوریم که اهداف بلند مدت را تحقق می بخشند و ما را دچار روزمرگی می کند که این موضوع نمی تواند پاسخ گوی نیازهای روزمره ما باشد.

وی با بیان توضیحاتی در خصوص جایگاه و نقش تاثیرات اقتصاد مقاومتی در علم اقتصاد جدید، خاطر نشان کرد: علم اقتصاد مباحث روشن دارد و بخش های نظریه ای و ابزاری پان کاملا مشخص است اما در خصوص علم اقتصاد مقاومتی هر فردی تعریف خاص خود را دارد و ساز خویش می زند و تعریف مشخص و معینی ندارد و این موضوع موجب می شود در این مسیر به نتیجه نرسیم در حالی که علم اقتصاد روشن است و ابزاری شفاف به ما می دهد.

اقتصاد مقاومتی چیزی جز باور ملی نیست

بنا به همین گزارش، عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دیگر پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در سیر تکاملی بیداری اسلامی، اظهار کرد: اساس شکل گیری بیداری اسلامی با اقتصاد مقاومتی و نهضت تنباکو آغاز شد.

وی افزود: آنچه که میرزای شیرازی آغاز کرد و آخوند خراسانی و مرحوم شاه آبادی ادامه دادند، همه این حرکت ها برای ما بُعدی از بیداری اسلامی بود که آغشته و عجین با اقتصاد مقاومتی است که بحث هویتی داشته و موضوع جدیدی نیست.

مؤلف کتاب «درس گفتارهای اقتصاد مقاومتی» در ادامه با تاکید بر نقش تاثیر اقتصاد مقاومتی در تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری آن، اقتصاد ما مورد هجمه دشمن بود اما سعی می کرد مقاومت خود را داشته باشد.

هر گامی که انقلاب اسلامی برداشته است، اقتصاد نیز حامی و پشتیبان آن بوده که می توان به دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و … اشاره کرد؛ در حقیقت در هر دوره ای که انقلاب اسلامی پشت سر گذاشت، اقتصاد مقاومتی پشتیبانی لازم را از آن به دنبال داشت

وی ادامه داد: به همین ترتیب هر گامی که انقلاب اسلامی برداشته است، اقتصاد نیز حامی و پشتیبان آن بوده که می توان به دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و … اشاره کرد؛ در حقیقت در هر دوره ای که انقلاب اسلامی پشت سر گذاشت، اقتصاد مقاومتی پشتیبانی لازم را از آن به دنبال داشت.

پیغامی تاکید کرد: اما با هجمه ای دشمن پس از انقلاب اسلامی بر ما و اقتصاد داشته است، باید اقتصاد مقاومتی سیستم عامل خود را ارتقا دهد تا از این هجومات در امان بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که از نظر شما مبانی نظری اندیشه خودکفایی ملی چه مواردی است، تصریح کرد: نفی سبیل، آزادگی برای اجرای ماموریت خلیفه الهی و آزادی از طاغوت را می توان از مبانی نظری این اندیشه دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در خودباوری ملی، خاطر نشان کرد: اساسا اقتصاد مقاومتی، خودِ باور ملی و روح آن است و دشمن تا کنون تلاش بسیاری کرده است تا با تخریب این اقتصاد به اهداف خود نزدیک شود.

پیغامی در پایان تاکید کرد: بنابراین اقتصاد مقاومتی باید خود را اقتصادی پویا و زنده نگاه دارد تا بتوان در برابر دشمن مقاومت لازم را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر : 42168
تاريخ ثبت خبر : 3 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:46
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)