| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بهروز محمدی منفرد:


باید کتاب فلسفی برای کودکان بنویسیم

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نیازمند نگارش کتاب های فلسفی برای کودکان هستیم، برای نمونه می توان داستان های اشراقی شیخ اشراق یا بیانات حکمت متعالیه را با زبانی ساده به رشته تحریر در آورد، کاری که غرب سال ها قبل در مورد فیلسوفان خود انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، بهروز محمدی منفرد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه فلسفه علمی است که در آن بدون جانبداری و پیش فرض و صرفا با کمک برهان به دنبال کشف حقیقت هستیم، اظهار کرد: پس با این وصف فیلسوف به دنبال صرفا اقناع یا مغالطه طرف مقابل نیست بلکه می خواهد با استدلال های برهانی در درجه نخست، خویشتن و سپس طرف مقابل را به حقیقتی برساند که به دنبال کشف آن بوده است.

وی ادامه داد: در فلسفه های اسلامی، چون دغدغه اصلی کشف حقیقت وجود و مهمتر از آن حقیقت وجود خدا بوده است، فیلسوفان بر شناخت حقیقت ذات باری تعالی متمرکز شده اند و به جرات می توان گفت دیگر مباحث نیز معطوف به شناخت خداست. فلسفه های مضاف نیز به دنبال کشف حقایقی در مورد مضاف الیه آنها هستند.

محمدی منفرد گفت: برای نمونه، فلسفه اخلاق در پی کشف حقایقی در مورد اخلاق و پاسخ به پرسش هایی از این قبیل است که آیا ویژگی های خوبی و بدی در عالم واقع وجود دارند؟ خوبی و بدی به چه معنا هستند؟ منابع معرفت اخلاقی کدامند؟

استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: اکنون پرسشی که اهمیت دارد این است که چگونه می توان فلسفه را در سایر حوزه ها به کار برد و آن را کاربردی کرد؟ در حقیقت فلسفه های اسلامی کمتر موفق شده اند در سایر علوم یا فرهنگ تاثیرگذار باشند، شاید علت اصلی این امر، آن باشد که تمرکز روی بررسی انتزاعیات فلسفی بوده است؛ مشکل دیگر این است که فلسفه اسلامی هنوز موفق نشده است در سطوح مختلف جامعه با توانایی های علمی متفاوت به کار رفته و توسط همه اقشار جامعه فهم شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه در جوامع غربی شاهدیم که مضامین عمیق فلسفه های اندیشمندان مختلف از قبیل دکارت و هیوم در سطوح پایین تر تبیین شده و حتی فلسفه هایی برای کودکان نگاشته شده است، افزود: این اقدامات از آن جهت است که کودکان نیز با روش های استدلالی بتوانند به حقایقی دست یابند که در اینجا می بینیم فلسفه با ادبیاتی کودکانه نگاشته شده است و این امر افزون بر اینکه باعث جذابیت فلسفه و مسائل فلسفی در همه نسل ها می شود، همچنین باعث تاثیرگذاری بیشتر فلسفه خواهد بود.

این محقق گفت: یکی دیگر از رازهای موفقیت فلسفه غرب در میان نسل ها و رده های سنی متفاوت این است که بسیاری اوقات ابزاری مثل هنر در خدمت انتقال مفاهیم فلسفی قرار گرفته است؛ به عنوان مثال برخی فیلسوفان ایده های فلسفی خود را در قالب فیلم های سینمایی یا رمان و … ارائه کرده اند، امروزه در رده های فیلم ها شاهد فیلم های اگزیستانسیالیستی، فمینیستی و حتی فلسفه ذهنی هستیم.

محمدی منفرد ادامه داد: با این توضیحات ضروری است تا مفاهیم عمیق فلسفه اسلامی نیز در قالب هنرهایی مثل فیلم، تئاتر، رمان و … ارایه شده و افزون بر این بر فراز مهمترین مسائل آن مثل خداشناسی و حقیقت نفس به زبانی ساده و کودکانه به سطوح مختلف جامعه منتقل شود؛ به نظر من امروز، نیازمند نگارش کتاب های فلسفی برای کودکان هستیم، برای نمونه می توان داستان های اشراقی شیخ اشراق یا بیانات حکمت متعالیه را با زبانی ساده، توسط مجموعه ای از کارشناسان سطوح مختلف به رشته تحریر در آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جامعه ای استدلالی در همه سطوح داشته باشیم، نیازمند کمک اساسی رسانه هستیم. به نظرم حتی برای شبکه های مربوط به کودکان نیز نیازمند کارشناسانی فلسفی هستیم تا اینکه با ارایه ایده ها و نظارت بر برنامه در شکوفایی بیشتر ذهنی جامعه ایرانی بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر : 60323
تاريخ ثبت خبر : 1 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)