به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از موسسه آموزش عالی علوم انسانی، حجتالاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی در دومین روز کارگاههای «اسلامیسازی علوم انسانی» با موضوع حدیثشناسی، با بیان این که آموزههای دینی و اسلامی باید مستند به منبع وحیانی باشند، اظهار داشت: در زمان غیبت معصوم(ع)، تنها با حکایتهای قول، فعل و تقریر معصومان(علیهمالسلام) روبهرو هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث به برخی از آسیبهای حکایت حدیثی در زمان غیبت معصوم(ع) اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: حدیث، تنها راه دسترسی به متون نقلی است.
وی با اشاره به این که عالمان پیشین تلاش زیادی برای تسهیل دستیابی مسلمانان به احادیث انجام دادند، گفت: آسیبها گاه در منظر صدور سنت بوده، سخنی که به معصوم(ع) مستند میشود، ممکن است جعلی یا در مرحله گزارش سنت و نقل به معنا باشد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به این که در برخی از موارد در مرحله فهم متن با مشکلاتی روبهرو هستیم، اظهار داشت: برای استناد قولی به وجود مبارک پیامبر اعظم(ص)، باید در عرصه حدیثشناسی صاحبنظر بود.
سخنران این نشست علمی در ادامه ضمن تأکید بر توجه به مطالعه منابع حدیثی جهان اسلام و تسلط بر متون آن، خاطرنشان کرد: طلاب علوم دینی باید برنامههای منسجمی برای تقویت حافظه حدیثی پیگیری نموده، به این مهم توجه داشته باشیم.
وی خواندن حدیث با متدلوژی آموزشی و روند پژوهشی را نخستین مرحله تقویت حافظه حدیثی عنوان کرد و ابراز داشت: هفت وادی و چهل منزل، یکی از راهکارهای آموزشی است که خود دورهای هزار ساعته را میطلبد که در آن ضمن توجه به متون و منابع حدیثی، با روایات متفاوت در یک موضوع خاص آشنا شده، به آن اشرافیت پیدا خواهیم کرد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی حدیثخوانی را نخستین مرحله و آشنایی با علوم حدیثی را مرحلهای مترقی در حدیثشناسی عنوان کرد و اظهار داشت: در مرحله آشنایی با علوم حدیثی، ضمن توجه به مستندسازی فهم و اقبال به حدیث، باید ظرافتهای حدیثی را فرابگیریم.
وی ضمن تأکید بر شناخت تاریخ حدیث، با بیان این که علوم حدیث در گذر زمان با فراز و نشیبهای فراوانی روبهرو بوده است، تصریح کرد: پاسخ به پرسشهایی مانند نحوه تعاملات حدیثی مذاهب مختلف اسلامی، پرسشهای غالب در گذر زمانی مشخص و…، نیازمند شناخت دقیق تاریخ حدیث است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث، کتابشناسی و منبعشناسی حدیثی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: فردی که در حوزه معارف دینی کار میکند، باید ضمن تسلط بر مبانی کتابهای حدیثی جهان اسلام، به رویکردهای حدیثی مؤلفان نیز توجه داشته باشد.
وی با اشاره به این که طلاب علوم دینی باید ضمن توجه به منابع حدیثی، با شروح حدیثی نیز آشنا باشند، خاطرنشان کرد: سبکشناسی کتاب حدیثی باید مورد توجه بوده، از اعتبارسنجی منابع حدیثی نیز در این زمینه غافل نباشیم.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی افزود: در حدیثشناسی باید ضمن انس با احادیث، در استخراج متنهای کتب حدیثی جدی بوده، مؤلف کتاب و حوزه حدیثی مؤلف (محل استقرار مؤلف) را مورد توجه قرار دهیم.
استاد حوزه و دانشگاه، علم رجال را یکی از نیازهای حدیثشناسی عنوان کرد و اظهار داشت: باید منابع و مبانی علم رجال و ملاکهای حاکم بر آن و فرقهای دیدگاهی در این زمینه مورد توجه طلاب دینی قرار گیرد.
وی با اشاره به این که در حدیثشناسی باید کتابشناسی، سبکشناسی و نیز حوزه و مکاتب حدیثی را مهم بدانیم، یادآور شد: نمایانسازی رابطه قرآن و حدیث در مجموعه معارف الهی، مهم و بنیادین است که باید در ابتدای ورود، حدیثشناسی مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث خاطرنشان کرد: فقهالحدیث، امر مهمی است که در آن ضمن نیاز به فهم دقیق و منطقی مطابق با مبانی فقهی، باید با استفاده از روش علمی، به مراد پیامبر(ص) و امام(ع) دست یابیم.
وی بر توجه و اهتمام به واژهشناسی، ظرافتهای واژگانی و فقهاللغه در عرصه حدیثشناسی تأکید و تصریح کرد: توجه به فضای صدور حدیث، یکی از بایستههای مهم در حدیثشناسی و مصداقسنجی آن در عصر کنونی است.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی در پایان به مراحل مختلف حدیثشناسی و رویارویی طلاب علوم دینی با این مهم اشاره نمود و اظهار داشت: باید ضمن توجه به سرفصلهای حدیثپژوهشی، باید به سمت فهم دقیق کتاب و سنت حرکت نموده، راهکارها را دقیق و منضبط به دست بیاوریم.
انتهای پیام/