| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حامد صدقی:


بایدهای شورای نقد و بررسی کتب و متون علوم انسانی در فرآیند تحول

عضو گروه زبان و ادبیات عرب شورای نقد و بررسی کتب و متون علوم انسانی گفت: شورای نقد کتب و متون علوم انسانی باید به سوی تاسیس مفاهیم، جهان ‌بینی و یک فلسفه نقد خاص حرکت کند؛ این موضوع نیز صرفاً با تدوین یک آئین ‌نامه انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند جهان‌ بینی و صاحبنظرانی است که در جلسات و برنامه‌ ها شرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حامد صدقی، عضو گروه زبان و ادبیات عرب شورای نقد و بررسی کتب و متون علوم انسانی درباره نقاط مثبت و ضعف شورا طی ۲۲ سال فعالیت خود، اظهار کرد: تاسیس این شورا به زمانی باز می ‌گردد که اسلامی شدن دانشگاه در دستور کار بود و بررسی متون‌ درسی که شاید با موازین اخلاقی، اسلامی یا علمی همخوانی نداشت، مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون ما باید نقد سازنده داشته باشیم یعنی نقاط ضعف و نقاط قوت را در نظر بگیریم. هدف نقدها این است که راه حلی برای دیگران بدهیم که وقتی تالیف یا تدریس می ‌کنند همه این موارد را در نظر داشته باشند. به نظرم هنوز این مسئله جا نیفتاده و در مسیر اصلی خودش قرار نگرفته است.

عضو گروه زبان و ادبیات عرب شورای نقد و بررسی کتب و متون علوم انسانی افزود:  بیست سال است که نقد می ‌کنیم اما چه جهان بینی و دیدگاهی درباره نقد داریم؟ آیا باید نقد را بر اساس همان مکاتبی که در دنیا وجود دارد انجام دهیم یا اینکه ما خودمان هم دارای یک جهان‌ بینی و دیدگاهی هستیم که براساس آن باید کتاب ‌ها را نقد و تحلیل کنیم؟ بررسی این مسائل هنوز زمان لازم دارد.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که چقدر سعی کرده ‌اید از شبکه نخبگان علوم انسانی در سطح کشور استفاده کنید؟، گفت: تا زمانی که من مسئول گروه زبان و ادبیات عرب بودم، سعی کردم از بهترین افرادی که در زبان و ادبیات عربی تخصص دارند استفاده می کنم تا اینکه بتوانند آن متون را خوب درک کنند و براساس آن نقد ارائه دهند. سعی کردیم که حداکثر استفاده انجام شود.

صدقی درباره اینکه شورای نقد کتب و متون علوم انسانی باید به سوی تاسیس مفاهیم، جهان ‌بینی و یک فلسفه نقد خاص حرکت کند، خاطرنشان کرد: این موضوع نیز صرفاً با تدوین یک آئین ‌نامه انجام نمی‌شود، بلکه نیازمند جهان‌ بینی است و استادان و صاحبنظرانی که در جلسات و برنامه‌ ها شرکت می‌ کنند باید به فکر تاسیس این جهان ‌بینی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 59274
تاريخ ثبت خبر : 11 دی 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:55
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)