| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ثقفی در نشست خبری همایش مواجهه با آسیبهای اجتماعی از دیدگاه اسلام:


عالمانه و محققانه برای حل آسیبهای اجتماعی به سراغ اسلام برویم

رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: ما باور قطعی داریم که اسلام عزیز راه حل همه مشکلات بشر را برای همه زمانها در خود دارد. کافی است باورمند و عالمانه و محققانه در مسیر کشف راه حل ها قرار بگیریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست خبری نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مقابله) با حضور دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس همایش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و دکتر محسن فرمهینی فراهانی دبیر اجرایی همایش، صبح امروز  19 تیرماه در پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد.

ثقفی در ابتدای این نشست با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های نظریه پردازی در حوزه و دانشگاه و در تبیین و ارائه عملیاتی جامعه الگوی مبتنی بر آموزه های اسلام بسیار کم کار بوده ایم، گفت: ما در مواجهه با انحرافات و آسیب های اجتماعی هم ورود قابل مشاهده ای نداشته ایم.

وی افزود: با مرور وضعیت اجتماعی در کشورهای مدعی تمدن غرب، ملاحظه می شود علاوه بر گسترش و تعمیق آسیب های اجتماعی، برخی انحرافات در این جوامع شکل هنجاری به خود گرفته و از جمله دلایل ناکارآمدی و نشانه های سقوط تمدن غربی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: جهان امروز شاهد تلاش غرب برای هنجارسازی بخشی از انحرافات در سایر کشورهاست و از سوی دیگر غرب برای مقابله با آنچه آنها نیز آسیب اجتماعی تلقی می کنند، نسخه ها و روش هایی که در خود آن جوامع نتوانسته اند توفیقی کسب کنند را با عنوان نظریه و روش های علمی به خورد سایر کشورها می دهند که با تسامح بسیار و نگاه خوشبینانه، به دلیل تفاوت های فرهنگی و تاریخی و عدم پاسخ دهی آنها قابل پیش بینی بود.

رئیس همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام اظهار کرد: باید پذیرفت همه ما در تداوم انقلاب اسلامی که نقطه عطفی در نهضت انتظار و با آرمان تحقق تمدن نوین اسلامی ظهور پیدا کرد، عرصه نظر و عمل را در مواجهه با آسیب های اجتماعی که یقینا از موانع تمدن سازی هستند خالی گذاشتیم. روشن است که عقلانیت تکیه به نظریات و تکرار روش هایی که قبلا اثربخش نبوده و ناکارآمدی آنها در عمل به اثبات رسیده است را مردود می شمارد.

ثقفی با ارائه راه حل در مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: خداوند، نقش انبیاء و اولیاء را نشان دادن طریق هدایت و جلوگیری از انحراف بشر قرار داد. ما باور قطعی داریم که اسلام عزیز راه حل همه مشکلات بشر را برای همه زمانها در خود دارد. کافی است باورمند و عالمانه و محققانه در مسیر کشف راه حل ها قرار بگیریم.

وی ادامه داد: با چنین رویکردی، دانشگاه شاهد بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر استخراج راه حل های برگرفته از اسلام، سلسله اقداماتی را با پیگیری و حمایت وزارت کشور آغاز کرد. همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با کارکرد پیشگیری و همچنین مقابله با این آسیب ها به عنوان یکی از اقدامات آغازین شکل گرفت.

وی اضافه کرد: این همایش با حمایت و پشتیبانی وزارت کشور و مشارکت برخی مراکز آموزشی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی آماده برگزاری است. دانشگاه شاهد از این فرصت استفاده کرده و از همه دانشمندان و محققان علوم اسلامی دعوت به همکاری برای انجام پژوهش در این زمینه می کند.

رییس دانشگاه شاهد گفت: امیدواریم همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند: «نیروهای انقلابی در این عرصه با حضور جهادی خود اعم از فکری، تبیینی، تبلیغی و عملی و مالی مسیر را برای حضور آحاد مردم در این جهاد مقدس باز کنند که طبق وعده الهی، حضور مردم عنایت پروردگار را به دنبال خواهد داشت»، حضور مردم را در این همایش شاهد باشیم.

ثقفی در پایان سخنانش بیان کرد: اردیبهشت ماه امسال جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در محضر رهبر انقلاب اسلامی با حضور سران قوا برگزار شد و عناوین و محورهای موضوعی این همایش با توجه به درجه اهمیت آنها در این جلسه، انتخاب شدند. گستره آسیب های اجتماعی زیاد است و ما با توجه به تاثیرگذاری آنها، محورهای همایش را انتخاب کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 71489
تاريخ ثبت خبر : 19 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:51
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)