| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


بازخوانی هویت انقلاب اسلامی با تاکید بر آموزه مهدویت

پایان نامه کارشناسی ارشد «بازخوانی هویت انقلاب اسلامی با تاکید بر آموزه مهدویت در تفکر شیعی» توسط رضا شجاعی‌مهر نگاشته شده و نجف لک‌زایی و محسن مهاجرنیا، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و مشاور این پایان نامه در شهریور 89 در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بوده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان نامه کارشناسی ارشد «بازخوانی هویت انقلاب اسلامی با تاکید بر آموزه مهدویت در تفکر شیعی» توسط رضا شجاعی‌مهر نگاشته شده است.

حجج اسلام دکتر نجف لک‌زایی و دکتر محسن مهاجرنیا، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه در شهریور۸۹ در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بوده‌اند.

چکیده این پایان نامه در ادامه می آید:

این پژوهش با عنوان بازخوانی هویت انقلاب اسلامی با تأکید بر آموزه مهدویت در تفکر شیعی، در صدد بررسی نقش آموزه مهدویت در سپهر هویتی انقلاب اسلامی ایران بوده است. سؤال اساسی این پژوهش این است که آموزه مهدویت، از چه طریقی در تکوین هویت دینی انقلاب اسلامی ایران نقش آفرین بوده است؟ فرضیه علمی ما بیانگر این حقیقت است که آموزه‌های مهدویت از طریق تحول در باورها، رفتارها و نمادهای ایرانیان شیعه در تکوین هویت دینی انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی کرده است.

با استفاده از چارچوب نظری و بر‌اساس مدل فکری شهید صدر «نظریه محتوای باطنی» این تئوری، محتوای باطنی آدمی را مرکب از دو گوهر اندیشه و اراده می داند که در ساخت اجتماع و حرکت تاریخ تأثیر‌گذار است و تغییر در محتوای درونی انسان‌ها (اندیشه و آرمان + اراده) به خلق تحولات تاریخی می انجامد.

از آنجا که جامعه ایران یک اجتماع شیعی مذهب است و مذهب تشیع ایده آل ترین مدل حکومت بشری را حکومت امام مهدی(عج) می داند همواره شیعه، موضوع مهدویت را با هویت دینی – مذهبی خود یکی دانسته و به این مسئله نگاه عقیدتی – کلامی دارد این آموزه بن مایه اصلی نظام نامه تئوریک شیعه است و به نوعی با هویت تشیع گره خورده است.

در طول قرون متمادی از تاریخ تشیع با غلبه نگرش نقل محور بر فرهنگ مهدویت، خواسته یا ناخواسته، در جوامع شیعی جبرگرایی خاموشی رقم خورد که بار مسئولیت و تکلیف را از دوش منتظران برداشته و سبب گشته بود مکلفان، بی‌اعتنا به عمل به تکالیف عصر غیبت، در پس گفتمان سلبی انتظار، چهره در نقاب تقدیرگرایی افراطی کشیدند و سرنوشت اجتماعی خویش را به قضا و قدر سپردند.

ترویج فرهنگ اباحی گری، تعطیل حکومت مشروع، تمکین حکومت‌های جور و تشدید ادبیات تقیه محور از محصولات نگرش منفی به آموزه مهدویت و انتظار فرج بود. اما امام خمینی(ره) که نقش رهبری و هدایت کشتی انقلاب را عهده دار بود، توانست مفهوم انتظار را در اجتهاد فقهی خود بازسازی کند و اصالت نقلی مهدویت را بر پایه های عقلانی و اجتماعی آن استوار سازد.

امام خمینی(ره) با قرائت ایدئولوژیک خود از گزاره‌های دین و آموزه مهدویت به ترمیم لایه‌های ذهنی اجتماع پرداخت و با تحولی که محصول تعمق ایشان از آموزه انتظار فرج بود توانست ادراک و اراده ایرانیان شیعه را در باورها، رفتارها و نمادها همسو کند.

آموزه مهدویت، در قالب یک عنصر معنا بخش از مجموعه نظام مفاهیم دین، نوعی پیوند عاطفی و معنادار بین توده انقلابیون ایجاد نمود که با تعمیق باورها وزیرساخت‌های تئوریک توده، توانست با ایجاد همسانی واژگان اعتقادیرفتاری و زبان نمادین و سمبلیک خود، با ایجاد همبستگی جمعی و انسجام منطقی، موجبات طرحی نو در باب هویت دینی این انقلاب را فراهم آورد.

انتهای پیام/

کد خبر : 38186
تاريخ ثبت خبر : 15 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:53
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)