| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح کرد؛


بازتولید طراحی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست ۳روزه

معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: طی سه روز برگزاری جلسات با همفکری اندیشکده‌های مختلف و تنوع دیدگاه‌های شخصیت‌های برتر حوزوی و دانشگاهی، با تبادل نظر و همفکری به دیدگاه‌های برتری دست پیدا کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، هادی اکبرزاده معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه چند سالی است که طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کشور مطرح شده، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال پیش  مقام معظم رهبری بر ضرورت طراحی یک الگوی بومی برای پیشرفت کشور تاکید فرمودند. در واقع ایشان در زمستان سال ۱۳۸۹ در اولین نشست اندیشه‌های راهبردی در جمع اندیشمندان کشور با صراحت بر ضرورت طراحی این الگو متذکر شدند.
وی افزود: همچنین در این راستا معظم له در بهار سال ۱۳۹۰ نیز دستور تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را صادر و ۱۰ نفر از شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و حوزوی را به عنوان اعضای شورای عالی منصوب فرمودند و با تصویب اساسنامه، مرکز به طور رسمی طراحی این الگو را رسما آغاز کرد.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به ماموریت‌های اصلی این مرکز تصریح کرد: این مرکز بر مبنای اساسنامه سه ماموریت بر عهده دارد که ماموریت اول آن کمک به نظریه پردازی برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ماموریت دوم بسترسازی برای گفتمان‌سازی نخبگان و ماموریت سوم این مرکز نیز در قالب تدوین پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبلور یافته است.
 وی خاطرنشان کرد: این مرکز از زمان تاسیس، فعالیت خود را با دعوت از نخبگان حوزوی و دانشگاهی آغاز و در راستای هر سه هدف پیش بینی شده در اساسنامه پیش رفته و به موفقیت‌هایی دست یافته است.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: در حقیقت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طبق نقشه راه مصوب، سالانه کنفرانس‌های هدفمندی برگزار می‌کند که براساس نقشه راه تاکنون ۶ کنفرانس برگزار شده است. ما هفتمین کنفرانس را نیز در بهار سال آینده برگزار خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: تاکنون ۱۰ کنگره نیز با حضور جوانان طالب پیشرفت در این خصوص برگزار شده و با هدف رسیدن به اهداف الگو تعداد ۱۳ اندیشکده هم تاسیس شده است. در هر کدام از این اندیشکده‌ها جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان برجسته کشور حضور دارند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با بخش‌های مختلف طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌پردازند.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: با فعالیت‌های علمی متعددی که در طول این مدت با کمک اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی در قالب این اندیشکده‌ها انجام شده، با جمع‌آوری و استفاده از همه نظرات متن اولیه الگوی پایه‌ پیشرفت به عنوان هسته‌ اولیه‌ تهیه شد و برای نقد و بررسی در اختیار صاحب‌نظران قرار گرفت که این نظرات طی دو کنفرانس الگو به سمع و نظر و نقد اندیشمندان نیز رسید.
اکبرزاده با بیان اینکه این متن به تدریج در حال تکمیل بوده و خوشبختانه استقبال شایسته‌ای از سوی اندیشمندان در جهت اصلاح صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد، با ادامه این مساعدت‌ها طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مرحله نهایی خود برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر الگوی پایه یا الگوی اجمالی که پیش‌نویسی از طرح اصلی است، در نشست‌های نخبگانی مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور دو کنفرانس در نظر گرفته شده که در هر کنفرانس حدود ۱۰۰ نفر از شخصیت‌های علمی حضور داشته‌اند و ۷۰۰ نقد و نظر اصلاحی در رابطه با الگوی پایه دریافت شد.
دبیر کنفرانس‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: پس از جمع‌آوری تمام نقدها و نظرها در رابطه با الگوی پایه با دعوت از حدود ۸۰ تن از برجستگان علمی عضو اندیشکده‌های مرکز، نشستی از ۱۵ تا ۱۸ شهریور ماه امسال در مشهد برگزار شد.
وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی تک‌تک ۷۰۰ نقد و پیشنهادی است که در خصوص الگوی پایه ارایه شد. در واقع آن دسته از نظراتی که مورد قبول واقع شده، در طرح پایه اعمال می‌شود و نسخه‌ جدیدتری از الگوی پایه تهیه می‌شود.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه در این سه روز حضور اندیشمندان در مشهد حدود ۲۰ جلسه دو ساعته به موازات یکدیگر برگزار کردند و تمام پیشنهادات دریافتی مورد بررسی قرار گرفت و در مورد آن تصمیم‌گیری شد. خوشبختانه در این بخش همکاری و مشارکت شخصیت‌های علمی بسیار چشمگیر بود و نظرات ارزشمندی در قالب این نشست‌ها دریافت شد و به تمام اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتیم.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز امیدواری کرد، پس از برگزاری این نشست با اعمال نظرات نسخه جدیدی به مراتب کیفی‌تر  و کامل‌تر از نسخه قبلی در مورد الگوی پایه طراحی شود؛ اگرچه آن نسخه ابتدایی نیز با مشارکت جمع وسیعی از صاحب‌نظران تدوین شده بود.
وی گفت: در حال حاضر زمان آن فرا رسیده است که با در اختیار داشتن نظرات دانشمندان در قالب این نقد و نظر‌های گذشته، نشست‌هایی به صورت فشرده برگزار کنیم تا اندیشمندان برجسته سراسر کشور جمع شوند و مجموع نظراتی که به دستمان رسیده را در یک جمع وسیع‌تری به بحث گذاریم و جمع‌بندی کنیم.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: طی برگزاری جلسات این چند روز اخیر، با همفکری اندیشکده‌های مختلف و تنوع دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان و شخصیت‌های برتر حوزوی و دانشگاهی، با تبادل نظر و همفکری ما به دیدگاه‌های برتری دست پیدا کرده‌ایم.
به گزارش فارس، در این نشست سه روزه بیش از ۸۰ نفر از اعضای شورای عالی، روسا و اعضای اندیشکده های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قالب دو کمیسیون به بررسی نقدها و پیشنهادات ارایه شده و جایگزینی و اصلاح الگوی پایه پرداختند. گزارش کمیسیون مبانی، آرمان و رسالت توسط آیت الله ابوالقاسم علی دوست، رئیس اندیشکده فقه و حقوق و نایب رئیس این کمیسیون، به جلسه ارایه شد و در ادامه دکتر هادی اکبرزاده، عضو شورای عالی و رئیس کمیسیون افق و تدابیر، موارد مطرح شده در کمیسیون را به اطلاع رساند.
پس از آن نیز حجت الاسلام دکتر واعظی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به مناسبت عید غدیر پیرامون تناسب الگو و بهره مندی از پیام غدیر، دکتر افروز، رئیس اندیشکده خانواده، در خصوص نقش خانواده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، خانم دکتر نوابی نژاد، عضو اندیشکده خانواده، در خصوص نقش زنان در تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی و دکتر غلامحسین رحیمی، عضو اندیشکده علم، پیشنهاداتی برای اجرایی شدن الگو ارایه دادند. پس از وی دکتر ایروانی، عضو اندیشکده اقتصاد مرکز، با برشمردن کد واژه های سخنان مقام معظم رهبری در خصوص الگو به تبیین منویات معظم له در اجرایی شدن الگو پرداخت.
در انتهای نشست نیز دکتر واعظ زاده، رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، ضمن تشکر از حضور اندیشمندان و صاحب نظران در یک برنامه فشرده برای اعمال انتقادات و پیشنهادها در الگوی پایه اظهار داشت: اجرایی شدن این الگو نیازمند عمل و جدیت فوق العاده ای است. بنابراین اگر سندی روی کاغذ تهیه شود، هر چقدر این سند محکم و دقیق باشد این گزاره ها محقق نمی شود. این باید مقدمه یک تحول و تاثیر اساسی باشد.
گفتنی است اعضای حاضر در این نشست به مدت حدود سه روز در ۲۰ جلسه دو ساعته تمامی نقدها و پیشنهادات رسیده در خصوص الگوی پایه را مورد بحث قرار دادند.
انتهای پیام/

کد خبر : 52688
تاريخ ثبت خبر : 19 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:10
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)