| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

علی مصباح‌یزدی در گفتگو با طلیعه:


باتأکیدات مقام معظم رهبری در علوم عقلی حوزه،نشاط خوبی وجود دارد

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مجمع عالی حکمت اسلامی و حوزه علمیه نشاط خوبی در زمینه علوم عقلی وجود دارد و از این نظر پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران برگزاری همایش حکیم طهران و اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی، دعوت جوانان به علوم عقلی را مهم دانستند و در این باره گفتند: «توجه حوزه ها به علوم عقلی و به خصوص فلسفه خیلی مهم است … اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدی تبیین فلسفه و تدریس فلسفه می شوند که اهلیت و صلاحیت این کار را ندارند؛ کما اینکه الان می بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به عنوان فلسفه دان شناخته می شوند و مطرح می شوند اطلاعات شان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطلاع ندارند اما اطلاعات شان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری می کنند؛ خب این خوب نیست؛ خوب است که در خود قم باشد، در حوزه علمیه باشد.»

ایشان در بیانات شان به اهمیت تدریس علوم عقلی و فلسفه در حوزه های علمیه قم و تهران تاکید کردند تا از ترویج این علوم توسط افرادی که از سطح سواد پایینی در این زمینه برخوردارند، جلوگیری شود. به همین منظور نظر حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهی امام خمینی(ره( که در این دیدار حضور داشت را در این زمینه پرسیده ایم.

مصباح یزدی درباره علت مخالفت عده ای از علما با فلسفه گفت: از گذشته سوء تفاهم میان بعضی از علما وجود داشت زیرا بعضی از فلاسفه غیرالهی و ملحد نظراتی نادرست را مطرح می کردند و به همین علت عده ای از علما با اصل فلسفه مخالف بودند زیرا معتقد بودند شاید فلسفه شبهاتی را ایجاد کند که گمراه کننده باشد لذا با رواج فلسفه در حوزه مخالفت می ورزیدند.

مقام معظم رهبری تاکید دارند که مباحث علوم عقلی و فلسفه در حوزه رواج پیدا کند که اگر جوابی هم داده می شود، جواب درستی باشد

وی افزود: امروز بعضی افراد در حوزه هستند که نگاه خوبی نسبت به فلسفه ندارند و مقام معظم رهبری در دیدار با برگزارکنندگان همایش حکیم طهران به این جریان اشاره کردند که عده ای نسبت به رواج فلسفه در حوزه علمیه اعتراض دارند. استدلال رهبر انقلاب این بود که اگر فلسفه را از حوزه های علمیه خارج کنیم در جاهای دیگر رواج پیدا می کند.

مصباح اضافه کرد: در صورت رواج فلسفه در حوزه جواب محکم و اسلامی به شبهات ایجاد شده داده می شود اما دیگر فضاها در برابر شبهه ایجاد شده منتظر جواب حوزه نمی مانند و اعتقادات غلطی را ترویج می کنند بدون آن که پاسخ صحیحی بدهند.

وی اظهار کرد: لذا مقام معظم رهبری تاکید دارند که مباحث علوم عقلی و فلسفه در حوزه رواج پیدا کند که اگر جوابی هم داده می شود، جواب درستی باشد.  

مصباح با اشاره به وظایف مجمع عالی حکمت اسلامی در زمینه اشاعه فلسفه گفت: این مجمع با اشاره مقام معظم رهبری تاسیس شد که نگاه اندیشه ورزی دینی در زمینه علوم عقلی دارد و صاحب نظران و کارشناسان در زمینه مباحث عقلی و کلامی، نظرات خود را بیان می کنند تا مباحث تجزیه و تحلیل شود، که جای وجود چنین مرکزی خالی بود، زیرا باید جایی که محل تضارب آراء باشد، تاسیس می گردید. بنابراین چنین مرکزی هم تاسیس شد.

وی اضافه کرد: در مجمع عالی حکمت اسلامی و حوزه علمیه نشاط خوبی در زمینه علوم عقلی وجود دارد و از این نظر پیشتاز است.

مصباح درباره هشدار مقام معظم رهبری نسبت به وجود افرادی که با سطح سواد پایین به تدریس فلسفه می پردازند، گفت: فضای علمی فضای گفت‌و‌گو و ارائه ادله و شبهات است که باید به آنها جواب علمی داده شود و اگر کسانی که عهده دار تدریس هستند، دغدغه پاسخگویی نداشته باشند و نتوانند به شبهات جواب مناسب به جوانان بدهند، پایه های فکری و عقیدتی آنها تضعیف می شود که ممکن است زمینه های گمراهی را فراهم آورد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66806
تاريخ ثبت خبر : 10 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)