| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

علیرضا صدرا در گفت‌و‌گو با طلیعه:


ایران طلسم سلطه آمریکا را شکانده است

صدرا با بیان اینکه ایران، طلسم سلطه آمریکا را شکاند، گفت: اگر ایران ادعای استقلال داشته باشد، توسط آمریکا با آن مخالفت صورت می گیرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران درباره دلایل دشمنی و ستیز آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم های جدید و ایجاد جنگ روانی گفت: مساله بر سر سلطه پذیری و سلطه گری است. آمریکا معتقد است تمام دنیا قلمرو اوست و اگر کشوری زیر بار سلطه اش نباشد، خشمگین می شود. این سلطه گری در همه ادوار دولت های قبلی آمریکا وجود داشت و امروز هم ترامپ به وضوح این دشمنی را بروز می دهد.

وی افزود: دشمنی آمریکا با ایران به دلیل وجود دولت و حزب و گروهی نیست بلکه با اصل نظام اسلامی است. اگر ایران تحت نفوذ آمریکا همچون عربستان باشد، روابط حسنه ای با ما برقرار می کند اما اگر ادعای استقلال داشته باشیم، با آن مخالفت صورت می گیرد.

صدرا با بیان اینکه ایران طلسم سلطه آمریکا را شکاند، گفت: نتیجه داشتن نگاه داروینیستی به دنیا، سلطه گری است. علاوه بر مشکل عملکرد دولت ها، مکاتب هم معضلاتی دارند. مکتب داروینیستی معتقد است باید در دنیا روش حاکم و محکوم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر مکتب ها، الگوها هم می توانند مشکل ساز شوند. اکنون در دنیا دو الگو وجود دارد: الگوی تعاون جهانی و الگوی تنازع جهانی. داروینیست ها جهان را به صورت تنازعی می بینند بنابراین الگوی توسعه خود را تنازعی قرار می دهند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا با داشتن الگوی توسعه تنازعی، انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و یا هر اقدام دیگری را بهانه قرار می دهد و به دشمنی با کشور می پردازد.

وی با اشاره به ایجاد جنگ روانی آمریکا در برابر ایران گفت: جنگ روانی دارای سه عنصر است: فریب، تطمیع و تهدید. کشورهایی که الگوی تنازعی دارند از این سه عنصر استفاده می کنند. آمریکا هر اندازه که ضعیف تر شود، بیشتر جنجال به راه می اندازد و روی به جنگ های تبلیغاتی می آورد. این نشان می دهد که از نظر قدرت عمل و میدانی ضعیف شده است.

آمریکا زمانی که از فریب و تطمیع کشورها ناامید شود، روی به تحریم می آورد. این یک اصل کلی است و نشان می دهد قدرت هایی وجود دارند که مایوس شده اند. اما واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی ما همواره تحریم بوده ایم

صدرا اضافه کرد: گاهی جنگ روانی مقدمه حمله است اما گاهی دشمن از حمله هراس دارد و بیشتر اقدام به جنجال سازی می کند. اکنون آمریکا جنگ عملیاتی از نوع دوم را بر علیه ایران به راه انداخته که خود را قدرت مسلط مطرح کند تا مردم را از این طریق منفعل کند و سپس به آنها حمله کند.

وی با اشاره به اعمال دور دوم تحریم های آمریکا و لزوم حفظ استحکام وحدت توسط مردم کشور گفت: آمریکا زمانی که از فریب و تطمیع کشورها ناامید شود، روی به تحریم می آورد. این یک اصل کلی است و نشان می دهد قدرت هایی وجود دارند که مایوس شده اند. اما واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی ما همواره تحریم بوده ایم.

ما در برابر تحریم های فعلی باید کارآمدی کشور را ارتقا دهیم و این وضعیت می تواند تبدیل به فرصتی برای ما شود. اگر کارآمدی خود را جدی بگیریم، می توانیم از آن بهره ببریم

وی تصریح کرد: تحریم ها قطعا تاثیرگذار هستند اما بارها گفته ام که تاثیر بیش از حدود ۲۰ درصدی ندارند. دولت آمریکا تصور می کرد با تحریم می تواند دولت ایران را فلج کند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند. این در حالی است که با اعلام تحریم های جدید، قیمت نفت هم بالا رفت و این به نفع کشور ماست.

صدرا افزود: ما در برابر تحریم های فعلی باید کارآمدی کشور را ارتقا دهیم و این وضعیت می تواند تبدیل به فرصتی برای ما شود. اگر کارآمدی خود را جدی بگیریم، می توانیم از آن بهره ببریم. دوران جنگ تبدیل به فرصت برای نظام شد. کشوری که همواره هراس از حمله به خود داشت، هشت سال از خود دفاع کرد و به عنوان قدرت منطقه ای شناخته شد.

وی اظهار کرد: اکنون در بخش نظامی جنگنده های جدیدی به تولید رسیده اند و خبر آن منتشر شد. اگر کشور را تحریم نظامی نمی کردند چنین پیشرفتی در این عرصه صورت نمی گرفت. در غرب هم ابتدا پیشرفت ها در عرصه نظامی صورت گرفت و سپس وارد اقتصاد شد مثلا رایانه ابتدا در بخش نظامی ساخته شد و سپس وارد اقتصاد و صنعت گردید.

استاد دانشگاه تهران افزود: ما اگر می توانیم موشک بسازیم قطعا می توانیم ماشین هم تولید کنیم. ما از نظر لجستیکی، نرم افزاری و قدرت فکری در سطح خوبی قرار داریم و نباید آن را نادیده گرفت.

صدرا ادامه داد: انقلاب اسلامی اختیارمان را به دست خودمان داد و به ما دفاع و ثبات داده است. زیرساخت های کشور هم ساخته شده است. انرژی و نیروی آموزش دیده و نقدینگی هم در کشور وجود دارد و تنها به کارآمدی در جامعه نیاز داریم. اگر نقدینگی را با استفاده از کارآمدی به تولید وارد کنیم، اشتغال ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه باید لزوم کارآمدی را جدی گرفت تا از این طریق تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: برای فرصت سازی باید منابع را مولد کنیم و آنچه را که به بخش تقاضا وارد شده به بخش تولید هدایت کنیم. اگر چنین روندی را طی نکنیم فشار به مردم وارد می شود و شرایط سخت تر می شود.

صدرا اظهار کرد: دولت و مجلس و قوه قضائیه باید با یکدیگر همکاری کنند تا با کمک اصناف طرح جامعه توسعه را به پیش ببرند. اکنون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تولید شده و نیاز به طرح جامعه کشور دارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که ساختار اداری و اجرایی کشور را بهبود نبخشیم، مشکلات رفع نمی شوند. نظام اداری و اجرایی فقط شامل دولت نمی شود بلکه همه نظام را از خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپاه و ارتش تا قوه مجریه و مقننه و قضائیه دربرمی گیرد. بنابراین هر اندازه سازماندهی ما قوی تر شود، قدرت مندتر خواهیم شد.

وی در پایان سخنانش گفت: بعضی از قوانین ما با یکدیگر متعارض هستند. باید خدمات بهتر و سهل تری ارائه شود تا کارآمدی و بهره وری و اثربخشی بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر : 78496
تاريخ ثبت خبر : 14 آبان 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:25
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)