| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سید عباس موسویان در گفتگو با طلیعه:


ایده بانکداری اسلامی می‌تواند بسیاری از مشکلات پولی جامعه را مرتفع کند

برنده نخستین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه ایده بانکداری اسلامی می‌تواند بسیاری از مشکلات پولی جامعه را مرتفع کند، گفت: اگر بازار سرمایه اسلامی بر اساس آنچه که طراحی شده، عملیاتی شود می‌‌تواند بحران های مالی را رفع کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام سید عباس موسویان عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره «کتاب نظریه» و اینکه این اثر چه نقشی در رونق نظریه پردازی در عرصه علوم انسانی اسلامی دارد، گفت: در جامعه روش های مختلفی برای انتقال نظریه از شبکه های مجازی تا مقالات و نشریات وجود دارد اما هنوز کتاب به عنوان ماندگارترین روش و مطمئن ترین راه در جامعه ما شناخته می شود.

 

وی افزود: کتاب در گسترش نظریه های نو و ترویج و نقد آنها نقش بی بدیلی ایفا می کند به همین دلیل بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر برای انتشار آثار فاخر در قالب کتاب تاکید می شود. به همین دلیل کتاب نظریه هم در این راستا نقش مهمی دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که استعداد حوزه و دانشگاه در تولید نظریه های کاربردی در عرصه علوم انسانی اسلامی را چطور ارزیابی می کنید، افزود: خوشبختانه در حال حاضر گرایش کاربردی کردن علوم در جامعه شکل گرفته و دانشمندان و اساتید این رویکرد را پذیرفته اند که دانش باید محصول عینی در جامعه داشته باشد. این رویکرد باعث شد هم در حوزه و هم در دانشگاه اساتید مختلفی به عملیاتی کردن دانش بیندیشند و این حرکت زمینه را برای ارائه نظریه پردازی فراهم کرده است.

 

برنده نخستین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه با کاربردی شدن علوم و پیوند آن با مبانی دانش، پل ارتباطی بوجود می آید که با وجود اندیشه تبدیل به نظریه می شود، گفت: بعد از انقلاب اسلامی هم سرمایه گذاری زیادی بر تولید علم و دانش و فناوری صورت گرفت و شیوه های مختلف تشویقی برای صاحب نظران اجرا شد و شرایط برای تولید علم مهیا گردید.

 

لزوم حمایت نهادهای رسمی از کنگره های علوم انسانی اسلامی

 

این نظریه پرداز بانکداری اسلامی در ادامه سخنانش افزود: ما طی چند سال اخیرشاهد برگزاری کنگره های مختلفی در حوزه علوم انسانی بودیم که در ده سال گذشته چنین همایش هایی به تعداد معدود برگزار می شد. ضمن اینکه در حین برگزاری کنگره علوم انسانی اسلامی مقالات ارزشمندی ارسال شد و اگر نهادهای رسمی ملی و کشوری از چنین جشنواره هایی حمایت کنند و جایگاه عینی برای نظریه پردازی ترسیم کنند، شاهد پویایی این علوم خواهیم بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که نسخه اقتصاد اسلامی می تواند حلال مشکلات اقتصادی جامعه امروز ما باشد یا خیر؟ گفت: در حوزه دانش قضاوت در این باره بسیار زود است زیرا هنوز از عمر این علم بیش از ۵۰ سال نمی گذرد به همین دلیل نمی تواند به صورت فراگیر همه نیازهای جامعه را مرتفع کند زیرا در برخی از عرصه های اقتصاد اسلامی هنوز مقاله ای ارائه نشده و مدلی هم استخراج نشده است.

 

موسویان اضافه کرد: در صورت عملیاتی شدن بخشهایی از مباحث اقتصاد اسلامی که مطالعات و کارهای خوبی بر روی آنها انجام گرفته است، می توان در حل مشکلات در آن عرصه مشخص امیدوار بود. به عنوان مثال ایده بانکداری اسلامی می تواند بسیاری از مشکلات پولی جامعه را مرتفع کند و اگر بازار سرمایه اسلامی بر اساس آنچه که طراحی شده، عملیاتی گردد می تواند بحران های مالی را رفع کند.

 

این پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: بخش هایی از مطالعات اقتصاد اسلامی که به مرحله عملیاتی و اجرایی رسیده، جوابگوی مسائل اقتصادی جامعه امروز می تواند باشد، اما به عنوان دانش جامع فعلا نمی توان از آن یاد کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 16727
تاريخ ثبت خبر : 28 بهمن 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:25
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)