| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


اول مهر و طرح «همیار تولید ملی»

گروه اقتصاد با توجه به تأثیر بالای آموزش عمومی بر فرهنگ‌سازی اقتصادی، توجه جدی به تعلیم و تربیت اقتصاد مقاومتی در سطح مدارس ضروری است و اجرای طرح همیار تولید ملی می‌تواند زمینه ساز این امر باشد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، دکتر محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌ علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یاداداشتی نگاشته است که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، به بررسی اهمیت وجود «همیار تولید ملی» در مدارس کشور پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:
امسال طرحی را با عنوان همیار تولید ملی برای مدارس کشور در نظر داشتیم که علیرغم رایزنی‌هایی که با آموزش و پرورش استان قم صورت گرفت، کار به نتیجه مطلوبی نرسید و آقایان پای کار نیامدند. طرح جالبی است که بر یک ایده ساده استوار است: بیاییم مشابه طرح موفق همیار پلیس در مدارس کشور، همیار تولید ملی داشته باشیم.
در این طرح دانش‌ آموزان داوطلب نشان همیار تولید ملی را دریافت می‌کنند و تلاششان این خواهد بود که در سطح مدرسه و حتی خانه، حمایت حداکثری از تولید ملی صورت بگیرد. تلاش برای متقاعد کردن دست اندرکاران مدرسه برای خرید کالاهای ایرانی برای کمد جوایز مدرسه و تلاش برای تشویق آنان برای تامین مایحتاج مدرسه از کالاهای با کیفیت ایرانی، می‌تواند بخشی از وظایف همیاران تولید ملی باشد.
رایزنی‌هایی هم با برخی دست اندرکاران رسانه ملی در زمینه تولید انیمیشن به عنوان مکمل فرهنگی این طرح داشتیم، ولی چون گام اول در آموزش و پرورش برداشته نشد، این طرح نیز جلو نرفت. حتی فکرهایی هم برای شخصیت‌سازی داشتیم که بعدها تصویرش روی کیف بچه‌ها بیاید.
 

اول مهر و طرح «همیار تولید ملی»

امروز روز اول مهر است، شاید شمایی که این متن را می خوانید مدیر مدرسه، مربی پرورشی و یا آموزگار و دبیر مدرسه باشید. شما می‌توانید این طرح را خودتان در مدرسه‌‌تان اجرا کنید. بالاخره هماهنگی برای اجرای طرح در سطح ملی و یا حتی استانی دشواری‌های زیادی دارد، ولی این طرح را می‌توان به صورت خودجوش در مدارس کشور عملیاتی کرد. باید شما این گام را در مدرسه خودتان بردارید و نتایج آن را در فضای مجازی گزارش کنید. شاید این کمترین کاری باشد که بتوان برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در مدارس انجام داد.
متاسفانه اهمیت فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی در مدارس چندان مورد توجه قرار نگرفته و بسیاری از کشورها به اهمیت تعلیم و تربیت اقتصادی در مدارس پی برده و برنامه‌های وسیعی در این زمینه اجرا می‌کنند. به طور نمونه، مسئولان نظام آموزشی آمریکا از حدود سی سال پیش اقدام به تدوین استاندارهای تعلیم و تربیت اقتصاد مقاومتی در سطح مدارسشان کردند.
در این برنامه سعی می‌شود که اطلاعات، انگیزه‌ و مهارت اقتصادی دانش‌آموزان برای حضور موثر در تولید ارزش‌ افزوده در اقتصاد ملی تقویت شود. این رویکرد مورد تایید اقتصاددانان نهادی قرار گرفته و مباحث نظری در زمینه چگونگی فرهنگ‌سازی اقتصادی در این حوزه نظری مورد مطالعه و پژوهش قرار می‌گیرد.
 دین مبین اسلامی اسلام تأکید زیادی بر اهمیت تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی اقتصادی در جامعه اسلامی دارد. تاکیدات بسیار منابع دینی بر روزی حلال و ترویج آن بیانگر اولویت‌گذاری فرهنگ‌سازی اقتصادی در اسلام است. در ماده ۲۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن به ویژه در محیط‌ های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی تاکید شده است.
با توجه به تاثیر بالای آموزش عمومی بر فرهنگ سازی اقتصادی، توجه جدی به تعلیم و تربیت اقتصاد مقاومتی در سطح مدارس ضروری است که اجرای طرح همیار تولید ملی می‌تواند زمینه ساز این امر باشد.
انتهای پیام/

کد خبر : 53528
تاريخ ثبت خبر : 1 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:55
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)