| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


اولین نشست بازار سرمایه اسلامی برگزار شد

اولین نشست علمی همایش بازار سرمایه اسلامی با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در مرکز فرهنگی امامت در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، کریمی دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در سخنانی با اشاره به نقش فرابورس در توسعه اقتصادی  کشور بیان کرد: هدایت پس‌اندازهای مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد، توزیع مناسب درآمدها با ایجاد امکان سرمایه‌گذاری زیرا هدف اصلی در اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد بوده است؛ ارتقای حاکمیت شرکتی و شفاف‌سازی محیط کسب و کار و طراحی بازارها و ابزارهای مالی متنوع برای پاسخگویی به سلایق مختلف از مهمترین نقش‌های فرابورس است.

وی با اشاره به گرایش مردم به سرمایه‌گذاری در طلا و سکه و دلار افزود: این مسئله به علت این است که ابزارهای مناسب و مطمئن سرمایه‌گذاری برای مردم در بخش‌های دیگر فراهم شده است و رسالت فرابورس تحقق همین مسئله است.

کریمی با اشاره به بازار شرکت های کوچک و متوسط عنوان کرد: رهبر انقلاب بر نقش این صنایع به عنوان بنیان اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند و ما اگر بخواهیم نگاه آماری به این شرکت‌ها داشته باشیم این آمار کلام مقام معظم رهبری را ملموس تر و تایید می کند بنابراین باید ساز و کار تامین مالی درستی برای این شرکت‌ها ایجاد شود و شرکت بازار فرابورس نیز در صدد همین مسئله است.

وی افزود: این شرکت‌ها در وضع کنونی بیش از ۴۰ درصد اشتغال را بر دوش دارند  و در کشورهای پیشرفته نیز این مقوله از اهمیت زیادی برخوردار است و حمایت زیادی نیز از آن‌ها صورت می گیرد.

کریمی با اشاره به ابزارهای مالی اسلامی بیان کرد: ۷۵ درصد از تامین مالی دنیا مبتنی بر قرض با بهره است که طبق نظر بسیاری از فقها بهره، رباست بنابراین تامین مالی اسلامی به عنوان صکوک در میان مسلمین رایج است که ایده اولیه انتشار صکوک به منذر قحف باز می‌گردد  و مالزی اولین انتشار صکوک را بر عهده داشت.

کریمی ادامه داد: ایران نیز بعد از انقلاب اولین کشوری بود که اوراق مشارکت را در دنیا مطرح کرد که ثبت نشده و متاسفانه ابزار سیاست مالی بانک‌ها شد و به درستی اجرا نشد.

این محقق اقتصادی با طرح این سؤال که چرا کشورهای غیراسلامی به سمت انتشار اوراق مشارکت که ایده مسلمین است رفتند عنوان کرد: چون مسلمین سرمایه‌گذار در این زمینه هستند آنان قصد دارند تا از سرمایه مسلمین بهره ببرند و آنها را جذب کنند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی به تبیین نقش مهم فقه در عدم توسعه سرمایه‌های بی حساب و کتاب سرمایه‌های اعتباری پرداخت.

نشست دیگر این همایش نیز اوایل آبان ماه برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 54410
تاريخ ثبت خبر : 22 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:27
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)