| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


اولویت‌بندی معیارهای تأمین مالی مطلوب از منظر اقتصاد مقاومتی

رضا یارمحمدی، دکتر عادل آذر و حجت‌الاسلام دکتر مصباحی‌مقدم، مقاله ای با عنوان «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای تأمین مالی مطلوب در بازار سرمایه اسلامی از منظر اقتصاد مقاومتی» نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رضا یارمحمدی، دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر عادل آذر، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس و حجت‌الاسلام دکتر مصباحی‌ مقدم، دانشیار دانشکده معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق(ع)، مقاله ای با عنوان «شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای تأمین مالی مطلوب در بازار سرمایه اسلامی از منظر اقتصاد مقاومتی» در دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی، سال نهم، شماره دوم (پیاپی۱۸ )،نگاشته اند که در ادامه چکیده آن از نظر می گذرد.

چکیده:

به جهت اهمیت ساختار مالی در زمینه‌های مختلف، شناخت عوامل عمده‌ای که در تأمین مالی طرح‌ها و بنگاه‌ها تأثیرگذار هستند، قابل توجه و مهم است تا از این طریق هر شرکت بتواند با در نظر گرفتن آن عوامل تعیین کننده و مؤثر و میزان تأثیر هر کدام در ارتباط با ساختار مالی خود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نماید.
در پژوهش حاضر براساس ادبیات موضوع، معیارهای تأمین مالی مطلوب در بازار سرمایه اسلامی از منظر اقتصاد مقاومتی در ۳۱ معیار مختلف احصاء گردید. با توجه به مصاحبه‌های انجام شده با خبرگان این معیارها از منظر تأمین مالی کننده، تأمین مالی شونده، نهادهای مکمل و بالاخره از منظر کلان اقتصادی دسته‌بندی شد. در گام بعد پرسش‌نامه‌هایی مبتنی بر عوامل به دست آمده تهیه گردید و در اختیار خبرگان بازار سرمایه قرار گرفت.
در ادامه براساس روش تاپسیس معیارها رتبه‌بندی شد. اساس این روش، انتخاب گزینه‌ای است که کمترین فاصله را از جواب ایده‌آل مثبت و بیشترین فاصله را از جواب ایده‌آل منفی  دارد.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که معیار ریسک و بازدهی به ترتیب با رتبه ۷۷/. و ۷۶/.  برای سرمایه‌گذاران از اهمّیت بالاتری نسبت به سایر معیارها برخوردار بوده و همچنین معیار نقدشوندگی ابزارهای تأمین مالی با رتبه ۷۰/. برای نهادهای مکمل، توجیه‌پذیری تأمین مالی با رتبه ۷۱/. و همسویی ابزارهای تأمین مالی با عدالت اقتصادی با رتبه ۶۴/. بیشترین میزان اهمیت را به خود اختصاص دادند.

علاقه مندان می توانند اصل این مقاله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 58525
تاريخ ثبت خبر : 28 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)