| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ابراهیم کلانتری عنوان کرد:


انقلاب فرهنگی؛ مبنای تحولی بنیادین دانشگاه‌های کشور

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران عنوان کرد: انقلاب اسلامی، تحولی بنیادین در همه بخش‌های کشور از جمله آموزش عالی به وجود آورد و انقلاب فرهنگی مبنای این تحول در دانشگاه‌های کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابراهیم کلانتری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در گفتگویی به مناسبت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و در پاسخ به این پرسش که انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از آغاز تاکنون چه روندی را طی نموده، اظهار کرد: بحث انقلاب فرهنگی که از ابتدای انقلاب اسلامی شکل گرفت، یکی از اهداف اصلی انقلاب به شمار می‌آمد، به این معنا که انقلاب اسلامی یک اتفاق و تحولی بنیادین در همه بخش‌های کشور ازجمله آموزش عالی بود، بنابراین انتظار عمومی ملت ایران این بود که در آموزش عالی کشور نیز شاهد تحولی بنیادین و اساسی باشند؛ انقلاب فرهنگی پاسخگوی همین انتظار به‌حق ملت ایران بود.

وی افزود: تولد دانشگاه در ایران از همان آغاز بر مبنای یک تفکر غرب‌گرایانه و ضد فرهنگ اسلامی-ایرانی شکل گرفت و دانشگاه را بر اساس مدل‌های غربی طراحی کردند. رضاخان هیئتی به آمریکا فرستاد تا یک دانشگاه طراحی کنند، هیئت مزبور به دانشگاه کلمبیا اعزام شدند و پس از مطالعه، طرح تأسیس دانشگاه در ایران را فرستادند. دراین‌باره شخصی همچون سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران در خاطرات خود که به فارسی هم منتشرشده، عنوان می‌کند که دانشگاه‌های ایران، کپی‌برداری از دانشگاه‌های فرانسه است. در حقیقت دانشگاهی که در ایران تأسیس شد، یک الگو و نمونه‌ای از دانشگاه‌های غرب بود، چنین دانشگاهی با باورهای اساسی ملت ایران که اکثریت مسلمان هستند و بافرهنگ بومی ملت ایران هم‌خوانی ندارد و این دانشگاه نمی‌توانست دستاورد قابل قبولی برای مردم ایران به همراه داشته باشد، چنین دانشگاهی در زمان رضاخان تأسیس‌شده بود و در زمان محمدرضا پهلوی هم توسعه پیدا کرد.

حجت‌الاسلام کلانتری ادامه داد: به فرموده حضرت امام (ره) این دانشگاه در حال نهادینه‌سازی فرهنگ غربی در ایران و به دنبال استحاله فرهنگی جوان ایرانی، نابود کردن باورها و فرهنگ اسلامی، از بین بردن حس خودباوری، ترویج وابستگی و توسعه غرب‌گرایی بود. این دانشگاه باید متحول می‌شد و متناسب با نیازهای انقلاب اسلامی کار خود را ادامه می‌داد، انقلابی که مردم برای آن سرمایه‌گذاری سنگینی کرده و عزیزان خود را فدای آن کرده بودند.

وی افزود: حضرت امام (ره) در پیام نوروزی خود در سال ۱۳۵۹ دریکی از بندها یادآور شدند که باید تحولی بنیادین در دانشگاه‌های کشور رخ دهد که پس‌ازاین رهنمود، انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و هدف اصلی آن این بود که دانشگاه از مسیری که طاغوت طراحی کرده و درصدد کمرنگ کردن باورهای دینی و بردن کشور به دامان غرب بود، خارج شود. در حقیقت انقلاب فرهنگی می‌خواست همه مسائل کشور را به اصالت‌های خودشان و باورهای بنیادین اسلامی برگرداند، دانشگاهی که بتواند درد کشور را درمان و متناسب با نیازهای حقیقی کشور و انقلاب نقش‌آفرینی کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده طی سالیانی که از اعلام انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اظهار کرد: در سال‌هایی که دانشگاه‌ها تعطیل شدند، تحول‌ها آغاز گردید و گام‌های بزرگی برداشته شد، ازجمله اینکه جداول آموزشی دانشگاه‌ها متحول شد، رشته‌های جدید تأسیس و یا تعطیل شدند، متون آموزشی جدید طراحی شد، اساتیدی که با تمام وجود به دنبال غرب و غرب‌گرایی بودند کنار گذاشته و به دنبال آن به اساتید مؤمن، متعهد و انقلابی و متخصص این امکان داده شد که در دانشگاه‌ها حضور مؤثر و فعال داشته باشند. یکی دیگر از کارهای مهم انجام‌شده در آن ایام ریشه‌کن کردن گرو‌هک‌های محارب و معاند انقلاب و نظام اسلامی بود که در دانشگاه‌ها سنگر گرفته و به گفته امام (ره) دانشگاه را به اتاق جنگ خود تبدیل کرده بودند.

وی افزود: همچنین در همان دوران بخش‌هایی چون جهاد دانشگاهی در کشور تأسیس گردید، دروس معارف اسلامی در جدول آموزشی دانشگاه‌ها گنجانده شد، انتشارات سمت که عمده فعالیت آن تدوین کتب درسی در حوزه علوم انسانی است، شکل گرفت، گروه‌های معارف در دانشگاه‌ها توسعه یافتند، مرکز نشر دانشگاهی و دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه شکل گرفت و

حجت‌الاسلام کلانتری خاطرنشان کرد: پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، حضرت امام (ره) فرمودند انقلاب فرهنگی باید ادامه یابد، لذا این امر به حمدالله ادامه داشته و درگذر زمان گام‌های خوبی برداشته‌شده است. من به‌عنوان کسی که سال‌ها در دانشگاه‌ها تدریس داشته، کار فرهنگی کرده و حضور مستمر در دانشگاه داشته‌ام و تحصیل و تحقیق کرده‌ام، شهادت می‌دهم که دانشگاهی که ما امروز در کشور داریم، نسبت به دانشگاه پیش از انقلاب، به‌مراتب رشد، وسعت و عمق پیداکرده و دانشگاه‌های ما در حوزه تولید دانش و اختراعات حرف برای گفتن دارند، اگرچه هنوز نتوانسته‌ایم به قله‌های دانش و به مفهوم واقعی دانشگاه طراز انقلاب برسیم، دانشگاهی که خروجی آن انسان‌هایی مو من، متعهد، دلسوز، متخصص و آگاه به مسائل داخلی و جهانی باشد و هنوز از این آرمان فاصله‌داریم، اما گام‌هایی که تاکنون برداشته‌شده، گام‌هایی بزرگ و بنیادین و همه‌جانبه‌ بوده است.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: اهداف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، اهداف بلندی است و خوشبختانه به بخش عمده‌ای از آن‌ها دست‌یافته‌ایم. پس از انقلاب دانشگاه‌های ما توسعه‌ای بسیار چشمگیر پیداکرده‌اند که این امر دستیابی به اهداف را قدری مشکل کرده، بنابراین در راستای گام‌های برداشته‌شده، نیازمند تلاش بیشتری از سوی نخبگان، اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران هستیم تا بتوان به اهداف مدنظر انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها دست‌ یافت.

وی با اشاره به هجمه‌های فکری و فرهنگی که دشمنان به ملت ایران که در رأس آن جوانان هستند، وارد می‌آورند و نقشی که مسئولان و مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها در این خصوص ایفا می‌نمایند، خاطرنشان کرد: اکنون شاهدیم؛ هجمه‌های فکری و فرهنگی که دشمن به کار بسته و در خط مقدم این جبهه دانشجویان و جوانان هستند، بسیار گسترده، همه‌جانبه و رنگارنگ است. حجم این تحرکات نسبت به سال‌های اولیه انقلاب چندین برابر شده و نیز ابزارهایی که برای ضربه زدن به فرهنگ اسلامی استفاده می‌کنند، به‌مراتب پیچیده‌تر، به‌روزتر و فوری‌تر شده است، اما این‌ها به این معنا نیست که مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها‌، مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها، مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها نیز منفعل هستند. آن‌قدرت خارق‌العاده‌ای که در درون نیروهای انقلابی نهفته است، آن‌قدر کارایی دارد که می‌تواند این هجمه‌ها را ناکام بگذارد، همان‌گونه که تاکنون این اتفاق افتاده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون می‌توانیم بگوییم دانشگاه‌های ما اسلامی هستند؟ اظهار کرد: از جهت تعظیم و اقامه شعائر و فرایض اسلامی، در همه دانشگاه‌ها این مسئله رعایت می‌شود و می‌توان گفت بله در این خصوص دانشگاه‌های ما اسلامی‌اند، اما دررسیدن به مرزهای دانش، هنوز به آن حد انتظار نرسیده‌ایم و از آن فاصله‌داریم.

وی افزود: در بحث منور شدن دانشگاه‌ها به نور ایمان تا حد خوبی پیش رفته‌ایم اما این باید بیشتر شود، همچنین در خصوص بومی‌سازی و اسلامی سازی علوم همچنان از چشم‌انداز موردنظرمان عقب هستیم و نیاز است این امر پیگیری شود، این‌ها همگی حوزه‌هایی در دانشگاه‌هاست که در آن‌ها هنوز به وضع مطلوب نرسیده‌ایم، هرچند این مسئله را نیز نباید نادیده گرفت که تعظیم به شعائر دینی در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب، در مقایسه با دانشگاه‌های سایر کشورها و از همه مهم‌تر دانشگاه‌های کشورهای منطقه، همواره موردتوجه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 45197
تاريخ ثبت خبر : 3 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)