| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مهدی امیدی در گفتگو با طلیعه:


انقلاب اسلامی نشانه ایستادگی در برابر قدرت اختاپوسی غرب بود

یک عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: وقوع انقلاب اسلامی به این دلیل بود که در برابر قدرت اختاپوسی غرب ایستادگی کند. انقلاب اسلامی مقاومت هایی را از خود نشان داده که بیانگر وجود این توان و قدرت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی امیدی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره مواجهه انقلاب اسلامی و مدرنیته گفت: سه نوع مواجهه در برابر مدرنیته شکل می گیرد که هر کدام دارای مبانی خاص خودشان هستند. مواجهه اول جذب مدرنیته و آنچه که مربوط به تحولات غرب است که تحت تاثیر آنها مدرنیته را مورد استقبال قرار می دهد. در این نگاه غربی سازی یکی از مولفه های اساسی اندیشه مدرنیته است که دو فعالیت در این زمینه صورت می گیرد. از یک سو غرب تلاش می کند مدرنیته مدنظر خود را به کشورهای دیگر تحمیل کند به نحوی که آنها پیرو غرب باشند و دیگر کشورها را تابع خود قرار می دهد.

وی افزود: عده ای هم رویکرد غرب به مدرنیته را مورد اقبال قرار می دهند و به آن توجه می کنند و سعی دارند بر اساس همان اندیشه و تفکر به سمت مدرنیته حرکت کنند.

امیدی بیان کرد: در مواجهه دوم که مواجهه طرد است کسانی با مبانی خاص خودشان این تصور را دارند آنچه که از دنیای غرب ارائه می شود در حیطه های سیاسی و فرهنگی و هنر و تکنولوژی باید طرد شوند و بر اساس اندیشه های بومی، نوع مناسب مدرنیته ایجاد شود. دوره پست مدرن زمینه ای را فراهم کرد که نگاه فراروایت مدرنیته نسبت به مباحث جهانی زیر سوال برود و مدرنیته دست از ادعاهای بزرگ خود در رابطه با مدرن سازی جهان بردارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: از سوی دیگر کسانی بودند که در فعالیت های مباحث ملی تلاش می کردند جنبه های مذهبی یا قومیتی خود را تقویت کنند و در برابر مدرنیته مواجهه طرد را داشتند.

امیدی اضافه کرد: انقلاب اسلامی هیچ کدام از دو شیوه مواجهه طرد کامل و جذب کامل مدرنیته را نپذیرفت. مبانی و ریشه های فکری مدرنیته بر اساس سکولاریسم و اومانیسم و لیبرالیسم شکل گرفته و نظام سرمایه داری مبانی را ترسیم کرده که مدرنیته نتیجه آن است. بنابراین نظام ما باید مبانی اصلی تحول صنعتی و علمی و سیاسی و فرهنگی کشور خودمان را تدوین کند و طبیعتا مبانی به تناسب نقاط قوتی که در صنعت و علم غربی وجود دارد، با توجه به مبانی ما جذب شود و یک سری از مولفه های منفی مدرنیته غربی هم با توجه به مبانی ما طرد شود. بنابراین انقلاب اسلامی شیوه گزینش را با توجه به مبانی خود و مکتب اسلام اتخاذ کرده است.

ر چه انقلاب اسلامی رو به جلو می رود مدرنیته هم به همان ترتیب با سرعت به جلو می رود و توقف ندارد به همین سبب جمهوری اسلامی درصدد است تا زیرساخت های مناسب تحول خود را فراهم کند و بر آن اساس مباحث روبنایی را سامان دهد

این استاد مؤسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: جمهوری اسلامی به جز بحث گزینش نوعی خودباوری را در بین مردم ایجاد کرد تا تلاش کنند مدرنیته بومی را ساماندهی کنند. با اتخاذ سیاست گام به گام در تحول علم و مدرنیته توانست گام های اساسی و بزرگی را بردارد به خصوص با توجه به تحریم هایی که از سوی دولت های استعماری نسبت به انقلاب اسلامی در حیطه های مختلف روا شد، زمینه ای فراهم شد تا نظام جمهوری اسلامی و مردم دریابند که با همت فراوان نوع ساختار مدرنیته خود را با دستان خود بنا کنند.

وی بیان کرد: ما اکنون شاهد تحولات عمده ای در عرصه علمی، تکنولوژی، ادبیات، فرهنگ و هنر هستیم و این تحول می تواند سرآغازی در جهان اسلام و دنیا شود که الگوهای خاص خود را ترسیم کنیم جمهوری اسلامی و می تواند به عنوان الگو در مدرن سازی جامعه سیاسی با ساختارهای خاص خود تلقی شود.

غرب در فضای مجازی تکنولوژی توانسته نفوذی را در عرصه فرهنگی در نظام ایجاد کند و اثر بگذارد و بالطع جمهوری اسلامی در برابر این چالش تلاش می کند تا خود را بازسازی کند و زیرساخت هایی را فراهم کند که با این مواجهه فرهنگی و تکنولوژیک مبارزه کند

امیدی با اشاره به نحوه مواجهه انقلاب اسلامی با موضوع مدرنیته گفت: هر چه انقلاب اسلامی رو به جلو می رود مدرنیته هم به همان ترتیب با سرعت به جلو می رود و توقف ندارد به همین سبب جمهوری اسلامی درصدد است تا زیرساخت های مناسب تحول خود را فراهم کند و بر آن اساس مباحث روبنایی را سامان دهد. به همین جهت همواره چالش میان مدرنیته غربی و مدرنیته به سبک جمهوری اسلامی وجود داشته و خواهد داشت زیرا جمهوری اسلامی بر اساس مبانی و تفکرات و تاملات خود آلترناتیوی در برابر تفکرات و اندیشه های مدرن غربی ایجاد کرده و بر آن اساس چالشی که غرب در برابر خود احساس می کند، با نظام جمهوری اسلامی مبارزه می کند و هدف خود را براندازی این نظام قرار داده است.

وی تصریح کرد: به لطف الهی و با همت مردم مخاطرات پشت سر گذاشته شده و الگوی جدیدی از مدرنیته اسلامی عرضه شده و این امر با توجه به جوانان فعال و نخبه ای که داریم امکان پذیر است.

این محقق با بیان اینکه آیا می توان چنین تصور کرد که انقلاب اسلامی با مدرنتیه در رقابت قرار دارد؟ گفت: با توجه به مبانی متفاوت و خط مشی ها و غایات مختلف که بین مدرنیته اسلامی و غربی وجود دارد این چالش همواره خواهد بود. جمهوری اسلامی بنای تقابل رو در رو را با مدرنیته غربی ندارد اما در گزینشی که صورت می گیرد تلاش می شود زیرساخت های مناسب برای آن درنظر گرفته شود.

امیدی اظهار کرد: غرب در فضای مجازی تکنولوژی توانسته نفوذی را در عرصه فرهنگی در نظام ایجاد کند و اثر بگذارد و بالطع جمهوری اسلامی در برابر این چالش تلاش می کند تا خود را بازسازی کند و زیرساخت هایی را فراهم کند که با این مواجهه فرهنگی و تکنولوژیک مبارزه کند.

این محقق و نویسنده کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تبدیل شدن چالش های فرهنگی به فرصت ها وجود دارد یا خیر؟ گفت: وقوع انقلاب اسلامی به این دلیل بود که در برابر قدرت اختاپوسی غرب ایستادگی کند. انقلاب اسلامی مقاومت هایی را از خود نشان داده که بیانگر وجود این توان و قدرت است.

وی در ادامه گفت: شکل گیری انقلاب اسلامی و استقرار چهل ساله آن نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی توان مواجهه دارد. در زمانی که ما تصور نمی کردیم در برابر دو ابرقدرت شوروی سابق و آمریکا ایستادگی کنیم امام خمینی(ره) شعار نه شرقی نه غربی را مطرح کردند. هنگامی که ما امکانات لازم برای مواجهه با دولت مستبد حاکم را نداشتیم توانستیم رژیم ۲۵۰۰ ساله پهلوی را ساقط کنیم و نظام مردم سالار دینی را بنا کرده و جنگ هشت ساله را پشت سر بگذاریم.

امیدی اظهار کرد: قبل از انقلاب این گونه مطرح می شد که اگر ایرانی بخواهد سوزن بسازد نمی تواند و اگر هم بسازد باید سوراخ آن در اروپا زده شود اما امروز ما توان پرتاب ماهواره و ساخت موشک های دوربرد نقطه زن را داریم. امروز در صنعت پزشکی به مرحله ای رسیده ایم که از دیگر کشورها برای درمان به کشور ما می آیند. در صنعت نانوتکنولوژی و تسلیحات نظامی و جنگ افزارهای نظامی و رادارها و تانک ها پیشرفت های زیادی داشته ایم.

وی بیان کرد: با این قدرت و صلابت و نفوذی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد می تواند به قدرت برتر منطقه و حتی به عنوان یکی از قدرت های مطرح در سطح جهانی مطرح شود. اکنون محاسبات جدی که غربی ها در برابر ایران دارند نشان دهنده قدرت و اعتبارزیاد ایران است و طبیعی است با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی همه مسئولان نظام از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و بدانند تهدیدها هم قابل تبدیل به فرصت است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: در تهدیدهایی که در مسائل مالی و بانکی وجود دارد باید نیروهای جوان را وارد صحنه کنند زیرا می توانند بسیاری از معضلات کشور را حل کنند و نقاط قوت جمهوری اسلامی را تقویت کرده و ایران را به نقطه اوج و تحول برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر : 61833
تاريخ ثبت خبر : 18 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:02
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)