| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

اسماعیل فخریان تبیین کرد:


انقلاب اسلامی باید در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی حرکت کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی موظف است خود را به تمدن اسلامی برساند اظهار کرد: به کار فرهنگی اشراف نداریم و نمی‌دانیم اولویت‌ها چیست. باید بتوانیم انسان‌هایی تربیت کنیم که اساس اسلام و انقلاب را خوب درک کرده باشند و فهمیده باشند انقلاب در جهان چه اثراتی داشته و خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل فخریان در نشست «طرح تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری» که ظهر دوشنبه، ۱۶ بهمن‌ ماه در موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعهالمصطفی(ص) برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ا‌هداف آن اظهار کرد: خداوند متعال هر مسئولیتی که به افراد می‌‌سپارد، به فراخور ظرفیت اوست، همان‌گونه که در میان همه پیامبران، یک نفر خاتم‌الانبیا(ص) می‌شود. تشکیل حکومت اسلامی آرزو و هدف همه انبیای الهی بوده است و تنها در دوره‌ حکومت امیرالمومنین(ع) آن هم به اندازه ۲۳ سال دوام آورد.

نگاه تمدنی انبیا(ع) به دین

وی با بیان اینکه مسلمانان باید حکومت اسلامی را به عنوان تمدن به جهانیان عرضه دارند، گفت: در مقابل تمدن غربی که مبتنی بر اومانیسم و انسان‌گرایی بود، امامی از جنس انبیا(ع) در سال ۴۱ و بر اساس ظرفیت‌های فوق‌العاده درونی قیام کرد همان تمدنی که پیامبر گرامی اسلام برای برپایی و گستردگی آن در جهان به بعثت رسید.

فخریان با بیان اینکه ما عمق انقلاب اسلامی را متوجه نشده‌ایم و نمی‌دانیم در سال ۵۷ چه اتفاقی افتاد و امام و یاران او چه چیز را نفی کرده و دنبال چه بودند، افزود: بزرگترین کار فرهنگی در این دوره این است که نسل چهارم و نسل پنجم ما انقلاب را درک کنند، انقلابی که با تمدن ۱۱ قرنی غرب در افتاده و رسانه‌های غربی با تمام توان می‌خواهند اتمام انقلاب در آستانه ۴۰ سالگی آن را جلوه دهند.

وی با اشاره به منظومه فکری مقام معظم رهبری، ایشان را علمدار جریان تمدنی خواند و هدف از جریان انقلاب را رسیدن به تمدن اسلامی عنوان و با طرح پرسش‌هایی خاطرنشان کرد: در چند دانشگاه و حوزه علمیه ما نگاه تمدنی به انقلاب اسلامی تزریق می‌شود؟ کدام کتاب‌ها نگاه تمدنی به انقلاب و اسلام را به ما آموزش می‌دهد؟ این کار را چه کسی یا کسانی موظف‌اند انجام دهند؟

فخریان افزود: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، به عقیده من معجزه بعد از قرآن است و اساسنامه زندگی هر مسلمان باید باشد، چرا که همه انبیا(ع) آمدند دنیایی بر اساس عدالت اجتماعی به وجود بیاورند تا همه مردم بر اساس آزادی به دستورات الهی عمل نمایند، این آن چیزی است که در این کتاب تبیین شده است.

انقلاب اسلامی موظف است خود را به تمدن اسلامی برساند

وی با بیان اینکه در ۱۴۰۰ سال اخیر، حکومت و انقلاب مبتنی بر قوانین الهی که ۴۰ سال دوام بیاورد نداشته‌ایم، گفت: نه آنکه منظور این باشد این ۴۰ سال پایان کار است و انقلاب تمام شده، این انقلاب به تمدن اسلامی متصل خواهد شد. این انقلاب ظرفیت تمدنی دارد و این تمدن دارای ۴ مرحله؛ انقلاب، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی و تشکیل جامعه اسلامی است، وظیفه هر فرد این است که در مسیر ایجاد تمدن اسلامی گام بردارد.

وی با انتقاد از مسئولان فرهنگی، فرهیختگان دانشگاهی و حوزوی و بیان اینکه اینها درباره تاریخ و اهداف انقلاب نمی‌توانند صحبت کنند، گفت: عده‌ای حرف از دین می‌زنند اما در میان آنها سکولاریسم پنهان موج می‌زند، نمونه آنکه نمی‌توانند مبانی اداره تامین اجتماعی از منظر دین را تبیین کنند.

فخریان مقایسه انقلاب اسلامی با حکومت دوران طاغوت را مایه ننگ دانست و افزود: باید ببینیم انسان تراز انقلاب چه شاخصه‌ای باید داشته باشد، امیرالمونین(ع) این شاخصه‌ها را در خطبه همام (متقین) معرفی می‌نمایند. ما باید حداقل یک میلیون نفر انسان انقلابی در تراز خطبه همام تربیت می‌کردیم.

وی با طرح این پرسش که جامعه اسلامی چه طرح و برنامه‌ای برای انسان غربی خسته از غایت ابتذال خواهد داشت، گفت: در چند سال آینده آمریکای مدرن نخواهیم داشت، به این دلیل که آخرین طعمه تمدن غرب برای جذب انسان‌ها؛ فحشا با ابزار فیلم‌های پورن است، اما پس از این چه چیزی به مخاطبان خود می‌خواهد عرضه کند؟ اینجا نقش جامعه و تمدن اسلامی بسیار اهمیت دارد، باید آنها اقتصاد، فرهنگ، سیاست خود را از ما بگیرند. در این مسئله نیاز به بررسی و بازبینی‌های اساسی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها داریم.

فخریان با بیان اینکه عده‌ای بنا دارند بگویند دین یارای اداره کردن دنیای مردم را ندارد، افزود: هنوز بعد از گذشت ۴ دهه می‌پرسیم می‌توانیم علم دینی تولید کنیم یا خیر، در مورد علم دینی ۳ نظریه وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند علم، علم است، دینی و غیردینی ندارد، عده‌ای معتقدند علم دینی می‌توانیم داشته باشیم، اما ما نمی‌توانیم تولیدکننده آن باشیم و عده‌ای هم بر این نظر هستند که هم باید علم دینی داشته باشیم و هم می‌توانیم آن را تولید کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در کرمانشاه و اینکه ایشان فرمودند «قانع نیستم» گفت: ایشان به چه چیز قانع نیستند؟ به تمام امکاناتی که در جمهوری اسلامی است و این قانع نبودن ایشان یعنی باید در همه زمینه‌ها رشد کنیم.

درک اولویت‌ها و قدم برداشتن بر اساس آنها

وی با بیان اینکه هر کجا می‌خواهند کار فرهنگی کنند و بودجه خرج کنند، دست روی حجاب می‌گذارند، گفت: به کار فرهنگی اشراف نداریم و نمی‌دانیم اولویت‌ها چیست. باید بتوانیم انسان‌هایی تربیت کنیم که اساس اسلام و انقلاب را خوب درک کرده باشند و فهمیده باشند انقلاب در جهان چه اثراتی داشته و خواهد داشت.

وی با انتقاد از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه که در مورد فهم اصل انقلاب برنامه‌ای نداشته‌اند، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه اگر انقلابی نباشند، انقلاب از بین می‌رود، فقه جواهری را باید بخوانیم اما نه اینکه در فقه طهارت بمانیم. همان‌گونه که رهبری فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است، کسانی که فکر می‌کنند دین یعنی زهد، دین را بد فهمیده‌اند، دین ابتدا باید دنیای مردم را تامین کند. اگر این انقلاب نتواند مشکلات مردم را حل کند، نوک پیکان به سمت ولی فقیهی است که همه چیز را گفته است.

فخریان گفت: حوزه‌های علمیه باید انقلابی دیگر را رقم بزنند، انقلاب علمی و انقلاب فرهنگی وظیفه آنها است، آن هم کار به صورت تشکیلاتی و مردمی، سازمانی عمل کردن قتلگاه انقلاب است. امروز نباید برای حوزه‌های علمیه کف زد، باید آن را نقد کنیم، حوزه‌های علمیه باید خودشان را نقد کنند.

وی افزود: حوزه علمیه سکولار نمی‌تواند دولت‌مرد اسلامی تربیت کند، متاسفانه دولت‌مردان ما امروز اسلامی نیستند و این از برکات انقلاب اسلامی است که نفاق افراد را بر ملا می‌کند. از سوی دیگر ابزار مطالبه‌گری از دولت در دست حوزه علمیه است، اگر عمامه به سرها به طریقی نسبت به مواضع انقلاب ساکت باشند و یا موضع مخالف داشته باشند، بدانند اگر این انقلاب نباشد، نمی‌توانند عمامه بر سر بگذارند.

یادآور می‌شود طرح تبیین منظومه فکری رهبری در راستای محورهایی مانند الگوی اسلامی پیشرفت، دشمن‌شناسی، مهندسی فرهنگی، گفتمان‌سازی، نخبه‌پروری، تمدن نوین اسلامی، اقتصاد مقاومتی، در پی ارائه نقشه راهی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و بر مبنای کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 61820
تاريخ ثبت خبر : 17 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:52
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)