| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان نامه؛


انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن بر تجدید حیات تمدن اسلامی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی «انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن بر تجدید حیات تمدن اسلامی» توسط محمدحسین رنجبران، نگاشته شده و احمد بخشایشی اردستانی و اکبر اشرفی، استاد‌‌‌ ‌‌‌‌راهنما و استاد مشاور این پایان نامه بوده‌اند.

انقلاب اسلامی ایران تحولی عظیم و بنیادی و انقلابی معنوی بود که بسیاری از ساختارها را درهم شکست و تحولات اجتماعی و انقلابی در جهان را نیز دچار تغییراتی کرد، به همین دلیل تأثیر شگرف و متفاوتی در صحنه جهان گذاشت.

این تحول بنیادین که به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوست براساس اصولی بنا نهاده شد که نشأت گرفته از مذهب تشیع بود و با خیلی از انقلاب‌های مادی‌گرای عصر‌حاضر متفاوت بود، از این رو چالش‌های منطقه‌‌ای و فرامنطقه‌ای زیادی را به دنبال داشت. انقلاب مذکور حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، بازتاب و دستاوردهای جهانی فراوانی داشت و با احیاء تفکر دینی به‌ویژه در صحنه سیاست و جامعه و اداره زندگی بشری، بسیاری از تئوری‏‌ها و اصولی را که قطعی و خدشه‏‌ناپذیر معرفی شده بودند مورد چالش قرار دارد.

ما شاهد وقوع انقلاب اسلامی در تجدید حیات تمدن اسلامی و بیداری اسلامی هستیم. هر‌چند بحث تمدن در قالب فرهنگ و مباحث فرهنگی می‌گنجد اما هدف این است که بتوانیم مولفه‌های عینی این تاثیرگذاری را نیز به روشنی نشان دهیم. در یک جمع‏‌بندی کوتاه و با توجه به واقعیت‌های جهان می‏‌توان گفت که ابعاد معنوی، الهی و وحیانی انقلاب اسلامی تحولات فکری عمیقی را در سطح داخلی و بین‏‌المللی به وجود آورد.

به طوری که مطالعه پیرامون مذهب و نقش آن در صحنه‏‌های سیاسی و بین‏‌المللی و در جنبه‏‌های فردی و اجتماعی و بهره‏‌گیری از آن در سیاست‌های مختلف، علی‌رغم دو قرن تلاش برای منزوی و مطرود کردن مذهب در دستور کار قرار گرفته است. چون گفتمان انقلاب اسلامی بدون تکیه بر اسلام و ارزش‌ها و اصول آن دچار بی‌معنایی می‌گردد. علت تفوق گفتمان اسلام‌گرایی در ایران آن است که اولاً با مفاهیم آن دسترس مردم است و هم چنین اعتبار قابل توضیح است.

انتهای پیام/

کد خبر : 38301
تاريخ ثبت خبر : 22 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:44
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)