| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ

از دید کچوئیان یکی از تأثیرات انقلاب کبیر اسلامی ایران بر خیزش های منطقه این است که با وجود کثرت جنبش های مسلحانه یا شیوع و غلبه استفاده از نیروی نظامی و جنگ چریکی در راهبردهای انقلابی گذشته،بعد از انقلاب کبیر اسلامی ایران،یکباره این روش ها و راهبردها از سوی رهبران و جنبش ها در جهان طرد و انکار شده و به جای آن راهبرد بسیج توده ای مردم وتظاهرات گسترده ی جمعی می نشیند.

«پایگاه خبری_ تحلیلی طلیعه» زهرا شمیرانی؛ در دوران تاریخی اخیر یا مشخصاً از قرن ۱۸ میلادی،با پیدایی تجدد و نظام های اجتماعی تجددی، شکلی از کنش های اعتراضی جمعی با نام جنبش های اجتماعی کلاسیک ظهور کرد که هریک از این جنبش ها تاریخ خاص خود را داشته اند.اما در کنار اختصاصات تاریخی جنبش های اجتماعی کلاسیک،آنها در کلیت خودازجمله اهداف و اررزش ها و راهبردها تحت شرایط تاریخی تجدد به وقوع پیوسته اند.در صورت خاص تر باید گفت که از قرن ۱۹ میلادی به این طرف نقش و تأثیر این شرایط تاریخی از طریق چند انقلاب تمام عیار و یا انقلاب کبیر متبلور شده است.

 

یکی انقلاب کبیر اکتبر است که اساساً مفهوم ” صدور انقلاب ” با این انقلاب به ادبیات سیاسی وارد شد.این انقلاب ریشه های کاملاً مارکسیستی دارد و مهم تر از آن انقلاب کبیراسلامی ایران است که منجر به انفتاح باب تاریخ الهی و یا به تعبیر ساده تر بازگشت دین به تاریخ شده است.

 

حسین کچوئیان، مدیر سابق گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران در کتاب خود با عنوان ” انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ با بیداری اسلامی در بهار عربی ” اولا انقلاب اسلامی را در زمره ی انقلابات کبیر جهان برشمرده است.و در جای جای این کتاب او این نگاه و این تعبیر متجلی است.ثانیاً به بررسی ریشه ها ی تاریخی بیداری اسلامی در کشورهای منطقه مشغول شده و نشان داده است که نه تنها این خیزش ها کاملاً اسلامی است بلکه تماماً متأثر از انقلاب کبیر اسلامی ایران هستند.

 

از دید کچوئیان یکی از تأثیرات انقلاب کبیر اسلامی ایران بر خیزش های منطقه این است که با وجود کثرت جنبش های مسلحانه یا شیوع و غلبه استفاده از نیروی نظامی و جنگ چریکی در راهبردهای انقلابی گذشته،بعد از انقلاب کبیر اسلامی ایران،یکباره این روش ها و راهبردها از سوی رهبران و جنبش ها در جهان طرد و انکار شده و به جای آن راهبرد بسیج توده ای مردم وتظاهرات گسترده ی جمعی می نشیند که برای اولین بار در جنبش مردم ایران به عنوان راهبرد محوری تحرک انقلابی به کار گرفته شده است.

 

این شیوه به واسطه رهبری حضرت امام خمینی (ره ) است و متاثر از عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورا بوده است.

 

کچوئیان در فصل سوم کتاب اذعان  دارد در صورتی که نهضت های نوپای منطقه با اسلام و انقلاب کبیر اسلامی ایران پیوند خود را قطع کنند؛هویت و تاریخشان مصادره خواهد شد و این خطر همواره در کمین خیز هاست.این خطر به زعم نویسنده وقتی جدی تر می شود که به خاطر آوریم رخدادهایی با نام به اصطلاح موج سوم دموکراسی  حدود یک دهه است در جهان و منطقه به راه افتاده و این خطر اعقاب به گذشته ای سیاسی را کچوئیان با سؤالی اینگونه به عنوان نهاده است.

 

مفروضه بنیانی هویت تجددی جنبش ها،بنای تاریخ تجدد و تداوم تاریخی شرایط آن؟

در ادامه حسین کچوئیان خاطر نشان می کند که وضعیت بحرانی در تاریخ،به ضعف و ناتوانی تاریخی غالب در یک دوره ی تاریخی بر می گردد که نتیجه ی آن،حیات مجدد تاریخ های معارض و به حاشیه رانده ی موجود و فعالیت درباره ی نیروهای اجتماعی این تاریخ ها برای نقش آفرینی تاریخی در مقابل نیروهای غالب است.

 

اینجا همان نقطه ای است که نویسنده با دالهای تاریخی و استدلالی شاهد مثال می آورد که تاریخ مجدد به پایان رسیده و انقلاب کبیر اسلامی ایران باب یک تاریخ جدید رابرعالم گشوده است که نهضت های مردمی منطقه ذیل این گشوده گی به وقوع پیوسته اند و بایستی برای حفظ دستاوردهای انقلاب و تثبیت حکومت مطلوب نیز قطع و پیوند نکنند،وگرنه تا حدود زیادی به سرنوشت مشابه مصر دچار خواهند شد.راهکار کچوئیان برای این منظور رهایی از ” ایران هراسی و اسلام هراسی ” است.

 

کتاب ” انقلاب اسلامی ایران وانفتاح تاریخ” می کوشد از خلال تحولات کنونی جنبش های منطقه با نظر به علل و عوامل مؤثر بر روند آنها، به تصویری از آینده و وضع نهایی تاریخ احتمالی جهان اسلام پس از ظهور این جنبش ها دست یابد و دوراهی تاریخی رودروی جنبش های منطقه یعنی مردم سالاری دینی یا دموکراسی سکولار را تبیین کرده و به یک معنا هشدار می دهد.

 

او بر این عقیده است که فراموشی تاریخی نسبت به مبارزات گذشته مسلمانان و تجربه ۲۰۰ ساله ی سیاست های استکباری در ایجاد و حفظ سلطه ی منطقه ای می تواند بار دیگر چون گذشته ماحصل تلاشهای مردمی و و خونهای برزمین ریخته برای دستیابی به نظام های مستقل مردم محور بر باد دهد.

 

” انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ ” نوشته حسین کچوئیان به همت انتشارات سوره مهر در سال ۱۳۹۱ در ۲۹۴ صفحه راهی بازار شده است.

کد خبر : 7270
تاريخ ثبت خبر : 10 تیر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:11
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)