| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استاد دانشگاه کانادا:


انقلاب اسلامی ایران در علوم انسانی اسلامی تحول ایجاد کرد

رئیس مرکز اسلام و علوم کانادا معتقد است جمهوری اسلامی ایران توانسته با بازنگری در مکاتب غربی، رویکرد اسلامی را در علوم انسانی حفظ کرده و تحولی در آن ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایرنا، مظفر اقبال رئیس مرکز اسلام و علوم کانادا با اشاره به وضعیت علوم انسانی اسلامی در ایران نسبت به سایر کشورها گفت: آن شکاف وحشتناکی که در سایر کشورهای اسلامی اتفاق افتاده، در ایران اتفاق نیافتاده است و اندیشمندان مسلمان هنوز شالوده های اصلی و سنت‌ها و تعالیم برگرفته از چهارچوب های اسلامی را حفظ کرده اند.

وی درباره وضعیت علوم انسانی اسلامی در جهان افزود: در این زمینه دو مقوله وجود دارد که یکی چارچوب تئوری است که ما نداریم و متاسفانه در عصر نوین، چارچوب خاص علوم انسانی اسلامی را ایجاد نکردیم و همچنان در چارچوب مفاهیم انسانی غربی تفحص می‌کنیم که بسیار مهم است.

مظفر اقبال افزود: موضوع دوم بحث عملیاتی کردن و به مرحله بهره‌برداری رساندن آن است که متاسفانه اکثر مراکز تحقیقاتی ما بر اساس شالوده اصلی که برگرفته از علوم مکاتب علوم انسانی غیراسلامی هستند، فعالیت می کنند و این مسئله مشکلاتی را در دانشگاه ها و مراکز آموزشی ایجاد کرده است

وی از ضرورت بازنگری در علوم انسانی سخن گفت و اظهار داشت: دوباره باید به ساماندهی علوم انسانی بپردازیم و تمام شالوده اصلی سیستم آموزشی را در دانشگاه ها و سایر موسسات و نهادهای تحقیقاتی بازنگری کنیم.

این اندیشمند مسلمان درباره مقاله خود که هفته گذشته در چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی با عنوان «مواجهه با استکبار علم و فناوری غربی و احیای تمدن اسلامی» در مرکز همایش های صدا و سیما ارائه داد، به ایرنا گفت: با ارائه این مقاله خواستم تا فرآیندی را برای اصلاح آغاز کنیم و به بررسی راه هایی بپردازیم که بتوانیم شکافی ایجاد شده میان اسلام و سکولاریزم را پر کنیم.

وی در چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی خواستار تربیت نسل جدیدی برای ساماندهی قواعد علوم انسانی اسلامی شد و گفت: متاسفانه مسلمانان در بحث دانش اسلامی هنوز گام های موثری را برنداشته اند و باید نسل جدیدی از اندیشمندان اسلامی را تربیت کنیم که هم قلمرو انسان و هم خدا را بشناسند و به فرایند مورد نیاز دست یابند که در این راستا ترجمه نیز بسیار سودمند است و باید به زبان های مدرن و جدید و زبان های بین المللی توجه کنیم.

این پژوهشگر از ضرورت سیستم آموزشی واحد سخن گفت و اظهار داشت: باید آموزه های خود را که در مدارس و دانشگاه ها ارائه می دهیم، با تعالیم وحیانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله تطبیق دهیم و لذا باید مراکزی را ایجاد کنیم که به اشاعه دانش و هم افزایی فکری مبادرت کنند و مراکز تعالی فکری را تاسیس کنیم تا بتوانیم امتیازهای لازم را در جهان کسب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 55774
تاريخ ثبت خبر : 10 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)