| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر کتاب؛


اندیشه سیاسی متفکران اسلامی

کتاب «اندیشه سیاسی متفکران اسلامی» تالیف محسن مهاجرنیا، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه،  کتاب  «اندیشه سیاسی متفکران اسلامی» در سه جلد تالیف حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

 

این دوره که به تعبیری اولین اثر دائره المعارف گونه در حوزه مذکور است نیازمند معرفی و بررسی مبسوطی است. اما آنچه در مقاله حاضر به آن پرداخته شده تحلیلی از برخی واژگان (اصطلاحات- ترکیبات) تأکید شده در این اثر است که به رغم تکرارپذیری بیش از حدشان در گفتمان امروز این حوزه، تا حدودی مبهم می نمایند. (ن. ک: واژگان کلیدی)

 

معرفی اثر

 

دوره سه جلدی «اندیشه سیاسی متفکران اسلامی» توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زیر نظر حجت الاسلام  محسن مهاجرنیا با موضوعیت تاریخ اندیشه سیاسی و در دو بخش اصلی: فلسفه سیاسی (جلد۱) و فقه سیاسی (مجلدات۲و۳) در طول سه سال گردآوری شده است.

ناشر در پیش گفتار مشترک میان سه جلد تلاش نافرجامی در تعریف واژگان کلیدی (ترکیبات فوق الذکر) داشته که کمکی به فهم چیستی مقولاتی چون کلام سیاسی و عرفان سیاسی نمی نماید. ناظر مجموعه محسن مهاجر نیا نیز در مقدمه (جلد اول) ذیل گونه شناسی اندیشه سیاسی اسلامی به اعتبار معرفتی، تعاریف ذیل را ارائه داده اند:

 

9009

الف. فلسفه سیاسی اسلام: دانشی کلی، فرازمانی، فرامکانی که از آموزه های دین بهره می گیرد.
ب. کلام سیاسی : دانش اعتقادی که متکفل بیان باورهای دینی در باب سیاست است.
ج. فقه سیاسی: دانش رفتاری که از طریق منابع و نصوص دینی به شیوه اجتهادی، وظیفه سیاسی مکلفان را مشخص می کند و در آن نص با عینیت خارجی مواجه می شود.
د. عرفان سیاسی اسلامی: دانشی که از طریق کشف و شهود با استناد به اسلام به سیاست توجه دارد.
ه. اخلاق سیاسی: دانشی هنجاری است که به بیان هنجارهای سیاسی جامعه، حکومت و حاکمان توجه دارد. «[جلد۱: صص۳۳-۳۴]»

 

انتهای پیام/

 

کد خبر : 23081
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:57
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)