| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدکاظم صدر:


اندیشه‌های اقتصاد اسلامی را امام موسی صدر به واقعیت تبدیل کرد

برادرزاده امام موسی‌صدر اظهار کرد: شهید محمدباقر صدر بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی بود، شهید بهشتی و شهید مطهری هم بحث‌هایی در اقتصاد اسلامی داشتند اما امام موسی صدر نه تنها دارای اندیشه و نظر اقتصادی بود، بلکه این نظرات را در لبنان پیاده کرده و آن را به واقعیت تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، پنجاهمین جلسه از سلسله درسگفتارهای اندیشه و عمل، با موضوع بررسی الگوی توسعه اقتصادی جامعه شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر، عصر یکشنبه ۲۴ تیرماه در موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

جایگاه امام موسی صدر در اقتصاد اسلامی

سیدکاظم صدر، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و برادرزاده امام موسی صدر، سخنران این نشست بود که اظهار کرد: وقتی از الگو صحبت می‌کنیم مراد ما تجرید واقعیت است. در زمینه الگو‌سازی باید هدف ما روشن باشد و عوامل دارای اهمیت را برجسته کنیم تا اثر آن بر متغیر درون‌زا را بیان کنیم.

وی ادامه داد: امام موسی صدر همانند سایر علمای ما دارای اندیشه اقتصادی بود. شهید محمد باقر صدر بنیان‌گذار اقتصاد اسلامی بود، شهید بهشتی و شهید مطهری هم بحث‌هایی در اقتصاد اسلامی داشتند اما امام موسی صدر، نه تنها دارای اندیشه و نظر اقتصادی بود، بلکه این نظرات را در لبنان پیاده کرده و آن را به واقعیت تبدیل کرد.

سیدکاظم صدر یادآور شد: اگر بخواهیم نظرات ایشان در مورد توسعه اقتصادی را مورد بحث قرار دهیم باید به اقدامات امام موسی صدر در لبنان اشاره کنیم. بنده ابتدا شرح مختصری از شخصیت ایشان ارائه می‌دهیم تا اهمیت این اقدامات روشن شود.

وی افزود: امام موسی صدر، بعد از اخذ مدرک سیکل وارد حوزه علمیه می‌شود و تمام دروس خارج فقه، اصول و فلسفه را در حوزه می‌خواند و برای تکمیل دروس حوزوی به نجف می‌رود. چه در قم و چه در نجف در تمام دروس مراجع و علما حاضر می‌شد. ایشان هم مباحثه‌ای آیت‌الله شبیری زنجانی بود و از توانایی‌های امام موسی صدر از زبان ایشان سخنان بسیاری گفته شده است. وی وارد دانشکده حقوق هم شد تا اقتصاد بخواند و از همین جا علاقه امام موسی صدر به مباحث اقتصادی را درک می‌کنیم. بعد از تکمیل لیسانس در دانشکده، مجله درس‌های از مکتب اسلام را در قم منتشر کرد که کار بزرگی بود و ایشان مباحث اقتصادی را در آن پیش کشید.

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: امام موسی صدر این درس‌ها را بعدا در لبنان و بعد از شکل گیری جنبش امل ادامه داده و به تدریس مباحث اقتصادی پرداخت و خود بنده هم در چند جلسه از این دروس حضور داشتم. ایشان در مباحثی همچون سرقفلی، حق تألیف و حق اختراع مباحثی را ارائه داد.

برادرزاده امام موسی صدر ادامه داد: وقتی لبنان به استقلال رسید، یک ساختار طائفه‌ای پیدا کرد و هنگامی که امام موسی صدر به آنجا وارد شد، آنجا دارای چنین ساختاری بود و بی‌سوادی و فقر در میان شیعیان لبنان رواج داشت. تا این زمان، لبنان وضعیت با ثباتی داشت اما بعد از جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ لبنان وضعیت باثبات و آرامی نداشت. مقاومت فلسطین هم شروع شده بود و مرکز فعالیت‌ آنها علیه اسرائیل در لبنان بود و جنگ با اسرائیل هم مشکلات بسیاری برای امکانات و شرایط تولید در بین شیعیان ایجاد کرده بود.

تقویت سرمایه انسانی در میان شیعیان لبنان

وی به الگوی توسعه اقتصادی امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: ابتدا می‌خواهم این سوال را مطرح کنم که اگر شخصی بخواهد در یکی از کشورهای آسیایی که جمعیت شیعه دارد و اغلب هم فقیر هستند اقدامی اقتصادی انجام داده و وضع آنها بهتر شود چه باید بکند؟ با جواب این سوال، بیشتر به اهمیت اقدامات امام موسی صدر پی می‌بریم.

صدر عنوان کرد: امام موسی صدر با دست خالی به لبنان رفت اما اقداماتی همانند ایجاد و تقویت سرمایه انسانی، ایجاد نهادهایی که سرمایه انسانی را پرورش می‌دهند، ایجاد ارتباط و پیوند با طوایف لبنانی برای تعاون، جذب اعتماد، ایجاد امنیت و همکاری و ایجاد شبکه‌ها و ارزش‌هایی که نه فقط شیعیان بلکه همه لبنانی‌ها را تشویق به تحول می‌کند، مهمترین اقداماتی بود که وی در راستای توسعه اقتصادی شیعیان لبنان انجام داد.

حمایت از افراد بی‌بضاعت

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ایجاد سرمایه انسانی نیازمند آموزش است، پس ایشان با مدارس شروع کرد و نهادهای آموزشی را مورد توجه قرار داد. ایشان نهادهای حمایتی ایجاد کرد و افراد بی‌بضاعت را مورد توجه قرار داد. حتی نهادهای عمرانی ایجاد کرد؛ چرا که جنوب لبنان بعد از حملات اسرائیل نیازمند بازسازی بود. همچنین مرکزی برای شخصیت مستقل و رسمی شیعیان ایجاد کرد تا حقوق و مزایای خود را از دولت و جامعه لبنان طلب کنند.

وی با اشاره به ایجاد نیروی دفاعی توسط امام موسی صدر اظهار کرد: در شرایطی که شیعیان توسط اسرائیل تهدید می‌شدند و جنگ داخلی در لبنان وجود داشت، ایجاد نیروی دفاعی ضروری به نظر می‌رسید و این هم اقدامی دیگر از سوی امام موسی صدر بود که موجب ارتقاء وضعیت ایشان در لبنان شد.

مبارزه با تکدی‌گری در میان شیعیان لبنان

صدر افزود: امام موسی وقتی به لبنان رفت، یک مؤسسه خیریه وجود داشت که غیرفعال شده بود و وی آن را مجددا فعال و اعضای جدیدی برای آن منصوب کردند و به وسیله این مؤسسه، فعالیت‌های خود را پیش برد. در آن زمان تکدی‌گری و گدایی رواج داشت و این برای شیعیان لبنان بسیار زشت بود، اما امام موسی صدر جلوی این کار را گرفت.

برادرزاده امام موسی صدر در پایان به برخی از اقدامات اقتصادی ایشان اشاره کرد و گفت: ایشان برای نیازمندان کار پیدا کرد و حقوق و مزایایی از سوی موسسه برّ و احسان در نظر گرفت. این اقدام بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین کودکان یتیم شناسایی و برای آنها دار‌الایتام ایجاد شد. ایجاد مدرسه آموزشی، مدرسه پرستاری برای بانوان، مدرسه المهدی، احداث مدرسه فنی و حرفه‌ای جبل عامل، ایجاد مدرسه علمیه و باشگاه تفریحی و فرهنگی، برخی دیگر از اقدامات امام موسی صدر در میان شیعیان لبنان بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 71947
تاريخ ثبت خبر : 25 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:14
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)