| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

امیرخادم علیزاده تشریح کرد:


اندیشه‌های اقتصادی قرآن در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم به تشریح اندیشه‌های اقتصادی قرآن در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت‌الاسلام والمسلمین امیرخادم علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، روز گذشته ۱۷ اسفند، با موضوع «اندیشه‌های اقتصادی قرآن در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن» در نوبت بعد از ظهر دومین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، سخنرانی کرد.
علیزاده در آغاز سخنانش گفت: یکی از خلأهای ما در اموری که می‌توان با تکیه بر آموزه‌های قرآنی حل کرد، مسائل اقتصادی است. کتابی عنوان تفسیر موضوعی در حوزه اقتصاد نگاشته‌ام.
وی تصریح کرد: پرسش ما در خصوص مبانی درون قرآنی و برون قرآنی برای استفاده از اندیشه‌های اقتصادی قرآنی بوده و ما پرسیده‌ایم که مبانی آیات اقتصادی در قرآنی چیست؟ فرضیه پژوهش این است که مبانی درون قرآنی برای برداشت اقتصادی از آیات قرآن وجود دارد و مراحل هفت‌گانه‌ای برای این کار در پژوهش ذکر شده است.

علیزاده ادامه داد: پیچیدگی‌های جهان خارج باعث می‌شود که یک رشته علمی نتواند آن را توصیف و بررسی کند. ما دو کاستی داریم. یک کاستی در حوزه اقتصادی این است که مبتنی بر معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی توحیدی نیستند. کاستی نیز در ادبیات تفسیری وجود دارد که کاستی موضوع شناسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه افزود: نمی‌توان بدون آشنایی با دانش اقتصاد، برداشت‌هایی از این جنس را در قرآن داشت و همین طور این کار نیازمند آگاهی از علم تفسیر است. بدون این کاستی‌ها می‌توان به مطالعه میان‌رشته‌ای قرآن و اقتصاد امید داشت.
وی شکستن نظریه‌های رقیب را دلیلی بر صحت فرضیه پژوهش دانست و گفت: این کار دلیلی برای رجوع به قرآن در برداشت‌های اقتصادی است. دلایل دیگر عقلی در مقاله برای این کار ارائه شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: ما روشی را با ۷ مرحله ارائه کرده‌ایم. در قرآن علوم اثباتی وجود دارد، اما نه به تعریف دانشگاه. ما باید نرم‌ها و آموزه‌های را از قرآن استخراج کنیم.

 

کد خبر : 43265
تاريخ ثبت خبر : 18 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:52
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)