| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت‌الله رجبی در گفتگو با طلیعه:


انحصارگرایی و منفعت‌طلبی جایی در انتخابات اسلامی ندارند

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز کرد: در نظام های غربی فرصت انتخابات را موقعیتی برای رسیدن به منافع حزبی و گروهی و جناحی لحاظ می کنند، ولی نظام سیاسی اسلامی، منفعت طلبی و ویژه خواری را در زیر سایه و نتیجه انتخابات، مردود می داند و این رویکردها را قابل قبول نمی داند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در آستانه انتخابات ۲۹ اردیبهشت و بررسی چارچوب و مختصات انتخابات اسلامی و تحلیل نقاط مهم و اساسی درفرایند گزینش افراد جهت تصدی امور اجرایی و اداری نظام اسلامی و همچنین تبیین شاخصه ها و اصول متقن دینی و اسلامی در پروسه ورود و رویکرد مردم در برابر مناسبات سیاسی جامعه اسلامی، برآن شدیم تا گفتگویی با آیت الله محمود رجبی، استاد اخلاق و قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ترتیب دهیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

*استاد، چارچوب فکری و نظری اسلامی در باب فرایند انتخابات و گزینش مسئولان بر چه اصول و قواعدی استواراست؟ اصولاً نظام سیاسی ومدیریتی دینی دراین مناسبات چه جایگاهی دارند؟

از نظر چارچوب اخلاقی و فکری اسلامی، انتخابات نوعی رقابت و یک نوعی مسابقه است است که در آن افراد برای خدمت رسانی و امداد بیشتر و بهتر به مردم، با هم به رقابت می پردازند. نکته مهم در این بحث، نوع تفکر و بینش اسلامی به مقؤله انتخابات است که این دیدگاه را با سایر دیدگاه ها متمایز می کند. نگاهی که غربی ها نسبت به این مقؤله دارند، نوعی مسابقه در جاه طلبی، قدرت طلبی و منفعت طلبی است، باید گفت چنین رویکردهایی قطعاً به فساد و ناهنجاری می گرایند.

افراد در پروسه انتخابات اسلامی باید دقت کنند که این موقعیت، یک فرصت استثنایی است برای خدمت به مردم؛ افراد باید آگاه باشند که در انتخابات اسلامی، یک مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش منتخب مردم گذاشته می شود و فرد برگزیده، علاوه بر رفع حوائج و مشکلات دنیوی مردم، بایستی که برای سعادت و نیکبختی افراد در آخرت نیز تلاش کند. بنابراین فردی که می خواهد دراین پروسه وارد شود باید این مسئله را مورد توجه قرار دهد، که آیا توانایی انجام این مسئولیتهای مهم و خطیر را دارد یا خیر؟

دیدگاه اسلامی نسبت به فرایند انتخابات برمبنای خدمت رسانی و توانایی و مسئولیت پذیری بنا شده است واگراین مؤلفه ها مورد توجه قرار گیرد، انتخاباتی درخورومناسب نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است. در چارچوب فکری نظام اسلامی، تخریب و خدشه وارد کردن به رقیب و کاندیداهای دیگر جایز نسیت؛ چارچوب فکری نظام اسلامی با دادن وعده های دروغین و واهی  که انجام دادن آنها مقدور و میسور نیست، به شدت مخالف است.   

افراد در پروسه انتخابات اسلامی باید دقت کنند که این موقعیت، یک فرصت استثنایی است برای خدمت به مردم؛ افراد باید آگاه باشند که در انتخابات اسلامی، یک مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش منتخب مردم گذاشته می شود و فرد برگزیده، علاوه بر رفع حوائج و مشکلات دنیوی مردم، بایستی که برای سعادت و نیکبختی افراد درآخرت نیز تلاش کند

اگر مناسبات اسلامی در پروسه انتخابات مورد توجه قرار گیرد درابتدا خود شخص کاندیدا رفتارومنش خود را درچارچوب موازین اسلامی قرار می دهد. بسیاری از بداخلاقی هایی که متأسفانه درعرصه انتخابات دیده می شود به این دلیل است که افراد کاندید شده، این موقعیت را نوعی پذیرش مسئولیت اسلامی نمی دانند و بر حسب منافع دنیوی و یا حزبی و گروهی می خواهند دراین عرصه وارد شوند.

طرفداران و هواخواهان و افرادی که در تبلیغات کاندیداها فعالیت می کنند اگر به این مسئله توجه کنند که ورود به عرصه انتخابات، یعنی قبول مسئولیت در قبال خدا و سپس بندگان خداوند، بسیاری از بداخلاقی ها و سوءرفتارهای که در ستادهای تبلیغاتی روی می دهند از بین خواهند رفت. در نظام فکری اسلامی، تبلیغاتی که درجهت تخریب سایررقبا صورت بگیرد مورد قبول نیست.

وعده های غیرعملی و حتی غیرقابل توجیه که از منظر کارشناسان و افراد صاحب نظر هم مورد تأیید و تصدیق نیست نباید درعرصه انتخابات وارد شوند و افرادی که می خواهند در پروسه انتخابات اسلامی وارد شوند حتماً می بایست به این موضوع توجه کنند. افراد می بایست بدانند که درپیشگاه مردم پاسخگو هستند و چه در زمان تصدی پست و مقام اجرای و چه بعد از آن، باید به مردم جوابگو باشند؛ مسئولیت درمقام های اجرایی درنظام اسلامی، مسئولیتی سنگین است و افراد بایست بدانند که در پیشگاه خداوند جوابگوی اعمال و کردار خود خواهند بود.

در نظام فکری اسلامی، تبلیغاتی که درجهت تخریب سایررقبا صورت بگیرد مورد قبول نیست. وعده های غیرعملی و حتی غیرقابل توجیه که از منظر کارشناسان و افراد صاحب نظر هم مورد تأیید و تصدیق نیست نباید درعرصه انتخابات وارد شوند و افرادی که می خواهند در پروسه انتخابات اسلامی وارد شوند حتماً می بایست به این موضوع توجه کنند

افراد منتخب باید بدانند که اولین مسئولیت آنها ترویج مسائل و فرهنگ اسلامی در سطح کشور خواهد بود، نکته دیگری که می بایست منتخبین و افراد برگزیده شده، مورد توجه قرار دهند، بحث رسیدگی به محرومین و مستضعفین جامعه است؛ بحث دیگر یکسان سازی و به عبارتی ترویج و توسعه عدالت اجتماعی درلایه های مختلف اجتماع است.

رئیس جمهور باید در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و برخورد با تبعیض و ویژه خواری گام بردارد. دیدگاه اسلامی بر این مدار است که اگر شخص کاندیدایی متوجه شد که فرد دیگری دارای صلاحیت بیشتر و کارآمد تری نسبت به او است، مسیر را برای او باز نماید و به نفع او ازانتخابات کنار بکشد؛ اگر ملاک خدمت است، پس چه بهتر کسی وارد شود که می تواند بهتر به مردم خدمت کند. مسئولان و افراد مختلف باید آگاه باشند که درانتخابات قبل تر، قریب به ۱۰۰ درصد مردم به نظام اسلامی رأی دادند و نوع حکومت اسلامی را برگزیدند، بنابراین اولین گام درمسیر ریاست جمهوری، اعتلای فرهنگ و اندیشه دینی است؛ اگر این رویکرد مورد توجه قرار نگیرد، تمامی افعال و کردار کاندیداها و ستادهای تبلیغاتیشان، به رفتارهای ضد دین و ضد ارزش مبدل می شود. داشتن تقوای فکری و عملی و همچنین کردار و رفتار صادقانه با مردم، از مؤلفه های دیگر نظام سیاسی اسلامی در مناسبات انتخاباتی است.

افراد منتخب باید بدانند که اولین مسئولیت آنها ترویج مسائل و فرهنگ اسلامی در سطح کشور خواهد بود، نکته دیگری که می بایست منتخبین و افراد برگزیده شده، مورد توجه قرار دهند، بحث رسیدگی به محرومین و مستضعفین جامعه است؛ بحث دیگر یکسان سازی و به عبارتی ترویج و توسعه عدالت اجتماعی درلایه های مختلف اجتماع است. رییس جمهور باید در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و برخورد با تبعیض و ویژه خواری گام بردارد

محور و ستون اصلی نهضت اسلامی تبعیت از ولایت فقیه است. این تبعیت می بایست عملی و قطعی صورت بگیرد نه درلسان و گفتار؛ اگر کسی از این رفتارها و تأکیدات وارده تمکین نکند، قطعاً از چارچوب مناسبات اسلامی خارج شده است.   

*مشابه انتخابات جمهوری اسلامی ایران، انتخاباتی دراقصی نقاط جهان اتفاق می افتد، تفاوت دیدگاه و رویکردهای سیاسی و وجه تمایز مختصات نظری اسلامی با این انتخابات در چه گزینه هایی نهفته است؟

نکته مهم در این رویکردها، طرز تفکر نظام های سیاسی دیگر در مواجه با ساختارهای انتخاباتی است. نظام های سیاسی درغرب و نقاط مختلف با رویکردهای منفعت طلبانه و دنیوی و شخصی به انتخابات ورود می کنند. نظام بندی سیاسی غربی فقط خود را نسبت به معیشت و دنیای و اقتضاهای مادی مردم متعهد می داند در صورتی که در انتخابات اسلامی، مسئولیت فرهنگ و ارزش ها و مسائل اخروی مردم هم بر عهده شخص منتخب و به عبارتی مسئول اجرایی کشور است.

در نظام های غربی فرصت انتخابات را موقعیتی برای رسیدن به منافع حزبی و گروهی و جناحی لحاظ می کنند ولی نظام سیاسی اسلامی، منفعت طلبی و ویژه خواری را در زیر سایه و نتیجه انتخابات، مردود می داند و این رویکردها را قابل قبول نمی داند. مسئولیت در نظام اسلامی فرصت اطاعت از خداوند و خدمت به مردم و محرومین است.

رهبری معظم انقلاب درباب انتخابات فرمودند: انتخابات یک حق است، این نگاه و بینش اسلامی است، نسبت به پروسه انتخابات؛ مردم اگر با این دید وارد انتخابات شوند، فقط به توانایی و کارآمدی نگاه می کنند، از طرف دیگر حق است به این دلیل که وقتی انسان با رأی دادن نادرست، شرایط را از فرد اصلح سلب می کند باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشد، وقتی کسی وارد انتخابات می شود که کارآمدی ندارد و مردم به او رأی می دهند این تضییع حقی است برای شخصی که می تواند بهتر خدمت کند.

عدم توانمندی و کارایی ممکن است مملکت و مردم را به نابودی و تباهی بکشاند. بنابراین مردم می بایست با دقت به شخصی رأی بدهند که تزویر و دورویی نداشته باشد. تفاوت دیدگاه انتخاباتی در جامعه اسلامی و سایر جوامع در این است که منتخب مردم در جامعه اسلامی خود را خدمتگزار مردم می داند، ولی در انتخابات سایر نقاط، افراد بیشتر به دنبال منافع و مطامع شخصی و حزبی و گروهی هستند.

رهبری معظم انقلاب درباب انتخابات فرمودند: انتخابات یک حق است، این نگاه و بینش اسلامی است، نسبت به پروسه انتخابات؛ مردم اگر با این دید وارد انتخابات شوند، فقط به توانایی و کارآمدی نگاه می کنند

*در آستانه انتخابات و پروسه گزینش افراد جهت تصدی امور اجرایی و اداری کشور هستیم، اگرملاحظه ویا نکته ای را مورد نظر دارید که باید مورد توجه قرار گیرد، لطفاً بیان بفرمایید؟

در این مقام ازهمه مردم بزرگوار ایران اسلامی که بحمدالله در سایه و برکت نظام اسلامی به بصیرت دینی و اجتماعی رسیده اند، دعوت می کنم که با حضور پرشکوه و حداکثری خود درانتخابات پیش رو، دشمنان قسم خورده ایران اسلامی را به عقب نشینی وادارند و اقتدار نظام اسلامی را در عرصه بین المللی، به رخ جهانیان بکشند.

مطلب دیگر اینکه در انتخابات دقت نمایند به کاندیدا و افرادی رأی دهند که با موازین و چارچوب های اسلامی و دینی هماهنگ و همراه باشند، مردم افرادی را انتخاب نمایند که دلسوز مردم و محرومین باشند. مردم می بایست درانتخابات به افرادی رأی بدهند که دلسوزمردم و صادق و راست گفتار باشند و مردم را محرم خود و دشمنان را نامحرم بدانند.

مردم جامعه اسلامی می بایست با دقت افرادی را انتخاب کنند که بیش از توجه به سرمایه های بیرونی، به نیروها و سرمایه های درونی توجه دارند؛ افرادی که تصورمی کنند بیگانگان و اجانب، معضلات ما را برطرف می کنند سخت در اشتباه هستند و مردم می بایست به افرادی رأی دهند که چنین تفکراتی نداشته باشند

مردم جامعه اسلامی می بایست با دقت افرادی را انتخاب کنند که بیش از توجه به سرمایه های بیرونی، به نیروها و سرمایه های درونی توجه دارند؛ افرادی که تصورمی کنند بیگانگان و اجانب، معضلات ما را برطرف می کنند سخت در اشتباه هستند و مردم می بایست به افرادی رأی دهند که چنین تفکراتی نداشته باشند.

نکته بسیار مهم در گزینش افراد جهت تصدی امور این نکته است که مردم می بایست افرادی را برگزینند که در مقام عمل، به ولایت فقیه التزام داشته باشند نه افرادی که فقط در زبان خود را مطیع ولی فقیه اعلام می کنند. ان‌شاء لله با عنایت به این موازین، شاهد یک انتخابات اسلامی و دینی باشیم و دولتی که بر رأس امور اجرایی می آید بتواند هر چه بیشتر در رفع معضلات و مشکلات فعالیت و کوشش نماید.

انتهای پیام/

کد خبر : 45025
تاريخ ثبت خبر : 2 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:14
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)