| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی انجام شد؛


انتقاد حداد عادل از عوامل موثر در ارتقاء استادان

دکتر حداد عادل در این جلسه ضمن انتقاد از اصالت پیدا کردن صورت و ظاهر در مدیریت آموزش عالی گفت: در روند ارتقاء استادان دانشگاه متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۵۴ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی گفت: ایشان در هر جا وارد شد از سر احساس تکلیف بود.

وی افزود: مرحوم دکتر احمدی به‌عنوان یک عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سنگری که به انقلاب خدمت کرد منشأ خیروبرکت بود.

پس از سخنان دکتر حداد عادل و با پیشنهاد کارگروه هنر و معماری، دکتر کتایون تقیزاده آذری، دکتر محمدرضا حافظی و دکتر مجتبی رفیعیان با رأی مثبت اعضا به عضویت این کارگروه درآمدند.

در ادامه جلسه سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته «روانشناسی تربیتی» در مقطع کارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش تدوین شود. در کارگروه مربوط به‌توسط یکی از اعضای کارگروه روانشناسی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به روند تدوین این سرفصل‌ها بر مبنای اصول مطرح تحول و ارتقاء علوم انسانی اسلامی سازی، به‌روزرسانی، کارآمدی و بومی‌سازی، برخی مشکلات این طرح علمی نیز مورد تشریح و بررسی قرارگرفت.

در بخش دیگری از این گزارش و پیرامون موارد مطرح شده این برنامه درسی در نظر گرفتن سرفصل‌هایی پیرامون تعلیم و تربیت اسلامی و فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش و با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی کلیات این برنامه درسی به تصویب رسید و شورا بررسی جزئیات این برنامه درسی را آغاز کرد.

اعضاء در این بخش با اشاره به لزوم در نظر گرفتن یک سرفصل درسی با عنوان روانشناسی با رویکرد اسلامی مواردی مانند بررسی نظرات روان‌شناسانه فلاسفه مسلمان نیز را مورد تأکید قراردادند.

اعضا همچنین موارد ذیل را مورد تأکید قراردادند: توجه به علوم شناختی، رعایت اختصار در حیطه‌بندی اهداف سرفصل‌های درسی، تفکیک بین مفهوم پرورش و مفهوم تربیت، تبیین دقیق اهداف این برنامه درسی در تربیت نیروی انسانی متخصص و در نظر گرفتن نقش فضای مجازی در تعلیم و تربیت.

این گزارش می افزاید: دکتر حدادعادل در این جلسه ضمن انتقاد از اصالت پیدا کردن صورت و ظاهر در مدیریت آموزش عالی گفت: در روند ارتقاء اساتید دانشگاه متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده است.

وی افزود: اصولاً در بسیاری از موارد، نگرش ما با نگرش این نشریات تفاوت اساسی دارد و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

بر پایه همین گزارش پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضاء با این برنامه درسی به تصویب رسید و مقرر شد تا این برنامه درسی در کارگروه علوم تربیتی و در شورای تخصصی حوزوی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دکتر پروین کدیور، عضو کارگروه تخصصی روانشناسی و طراح این سرفصل، در پاسخ به موارد مطرح شده طی سخنانی گفت: موضوع اصلی در این زمینه شناخت متعلم و فراگیرنده است.

در پایان مفاد سرفصل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی به همراه سرفصل دکترای این رشته به معاونت ارتباط با حوزه علمیه دبیرخانه شورای تحول ارجاع شد تا نظر اساتید مرتبط حوزه نیز درباره این برنامه کسب شود.

همچنین، این سرفصل به کارگروه علوم تربیتی نیز ارجاع شد تا نظرات اساتید آن کارگروه نیز در این برنامه درسی لحاظ گردد و چنانچه این فرآیند به نتیجه‌ای مورد توافق طرفین منتهی شد این سرفصل مصوب تلقی می‌شود و در غیر این صورت دوباره در جلسه شورای تحول مطرح می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 71083
تاريخ ثبت خبر : 12 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)