| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

کاووس سیدامامی:


انتظار از رئیس‌جمهور؛ زمینه‌سازی تولید علم بومی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: انتظار دانشگاهیان از رئیس جمهور آینده، حفظ زمینه‌های استقلال دانشگاه است که کمک می‌کند اهل علم، آزادانه تبادل ایده داشته باشند و از دل فرایند تولید فکر و نقد اندیشه‌های یکدیگر، به‌طور متقابل، این امکان به وجود می‌آید تا علم بومی توسعه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، انتخابات ریاست جمهوری فرصت مناسبی است تا جامعه دانشگاهی دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کنند تا فردی که به عنوان منتخب ملت نامش از صندوق‌ها بیرون می‌آید، با علم بر اینکه این مطالبات برخاسته از بطن دانشگاه است و با در نظر داشتن این خواسته‌ها، به برنامه‌ ریزی همه‌جانبه برای دانشگاه بپردازد. درباره این مسئله و دغدغه‌ها و مطالبات دانشگاهیان با کاووس سیدامامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید؛

سیدامامی با اشاره به اینکه انتظارات دانشگاهیان از رئیس‌ جمهورآینده نیاز به بحث مفصلی دارد، به ارائه چند مورد از مطالبات پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه محیطی است که در آن هم باید علم تولید شود و هم آن علم ارتقاء پیدا کند، اگر قرار است این اتفاق بیفتد، نیاز به حمایت دارد که یک وجه آن حمایت مادی و وجه دیگرش حمایت معنوی است، یعنی به جایگاه استاد، پژوهشگر و محیط آموزشی احترام لازم گذاشته شود و استقلال آن‌ها حفظ شود. دانشگاه فضایی باشد که در آن پژوهشگران اهل فکر باشند، بتوانند آثار خود را عرضه کنند و نیز بتوانند آرای یکدیگر را نقد کنند، چراکه از نقد آرای یکدیگر خیلی از ایده‌های نو پرورانده می‌شود.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر لزوم پیوند دانشگاه و صنعت و نیز با سایر حوزه‌های جامعه، گفت: در دنیای امروز اوضاع به گونه‌ای است که دانشگاه‌ها باید در پیوند نزدیکی با صنایع و سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی باشند و نیز بتوانند برای رفع نیازهای آن حوزه تلاش کنند و متقابلا از آن‌ها تغذیه شوند. همه این‌ها سبب می‌شود دانشگاه بتواند در جهت اعتلای ملی علم و دانش حرکت کند.

سیدامامی خاطرنشان کرد: در کشورمان زمینه‌های مثبتی برای شکوفایی فضای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها وجود دارد و البته برخی محدودیت‌ها و موانع هست، این‌ها را می‌توان به‌ صورت جداگانه بررسی کرد که فرصت آن در این مقال نمی‌گنجد.

وی افزود: با این مقدمه‌ای که اشاره کردم انتظار دانشگاهیان این است که حرمت دانشگاه نگاه داشته شود و استقلال آن خدشه‌ دار نشود، همچنین به اندازه کافی تامین مالی بشوند که اساتید، پژوهشگران و دانشجویان از امکانات آموزشی جدید و به‌روز بهره‌ مند شوند، اما مهم‌تر از همه، حفظ زمینه‌های استقلال دانشگاه است که کمک می‌کند اهل فکر و علم، آزادانه در محیطی که برایشان تمام امکانات فراهم شده، بتوانند کار پژوهشی خود را به‌درستی انجام دهند. ایده‌های خود را تبادل کنند و حتی آن‌ها را نقد کنند، از دل فرایند تولید فکر و نقد اندیشه‌های یکدیگر، به‌طور متقابل، این امکان را بدهند تا علم بومی توسعه پیدا کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) توصیه‌ای به رئیس جمهور منتخب ملت داشت و گفت: در اموری که مربوط به دانشگاه‌هاست، در سطح وزارتخانه‌هایی که کارشان مرتبط با دانشگاه است، حتی‌الامکان از خود دانشگاهیان استفاده شود کسانی که عمری را در دانشگاه سپری کرده‌اند، همین‌طور حمایت‌های لازم، چه مادی و چه معنوی از دانشگاه‌ها به عمل بیاید.

انتهای پیام/
کد خبر : 46924
تاريخ ثبت خبر : 30 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:23
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)