| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدجواد میری در گفتگو با طلیعه خبر داد:


انتشار ۳ کتاب جدید در حوزه علوم انسانی

«لجن به‌ اضافه روح خدا» با موضوع نگاه شریعتی به انسان،‌ عنوان کتابی است که به صورت مستقل تألیف و امیدواریم ماه آینده توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سید جواد میری عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از آثار در دست انتشارش خبر داد.

وی با اشاره به تألیف کتب جدیدش در حوزه علوم انسانی، گفت: هم‌اکنون ۳ اثر به زبان‌های انگلیسی و فارسی در دست انتشار است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به کتاب انگلیسی‌زبانش افزود: عنوان اثر به زبان انگلیسی «Shariati and the human Sciences future»(شریعتی و آینده علوم انسانی) است که حدود ۱۴فصل دارد و با همکاری۱۴ اندیشمند در حوزه علوم انسانی، فلسفه و دین‌پژوهی در حال نگاشتن است. این در حالی است که اندیشمندان همکار ملیت ایرانی، آمریکایی، کانادایی و ترکی دارند.

نویسنده کتاب « «Shariati and the human Sciences futureاز انتشار کتابش زیر نظر مؤلف و پروفسور داستین جی برد از دانشگاه الیوت کالج خبر داد و گفت: کتاب شریعتی و آینده علوم انسانی توسط انتشارات بریل در هلند منتشر می‌شود.

وی در خصوص محتوای کتاب انگلیسی‌زبانش نیز توضیح داد: می‌توان گفت مجموعه‌ای از فصل‌های این کتاب ماحصل سمینار بین‌المللی در سال ۹۴ است که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری بنده و دکتر قانعی‌راد، رئیس وقت انجمن جامعه‌شناسی ایران، برگزار شد.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به استقبال بالای مخاطبان از این همایش گفت: مقالات فارسی این سمینار با همکاری آیدین ابراهیمی، جمع‌آوری‌ شده به‌ صورت کتابی با عنوان «شریعتی و آینده علوم انسانی» توسط انتشارات نقد فرهنگ به چاپ می رسد.

میری در ادامه با اشاره به کتاب فارسی‌ زبان خود افزود: «لجن به‌ اضافه روح خدا» با موضوع نگاه شریعتی به انسان،‌ عنوان کتابی است که به صورت مستقل تألیف و امید است تا ماه آینده توسط انتشارات نقد فرهنگ، آماده انتشار شود.

نگارنده «لجن به اضافه روح خدا» با تبیین موضوع کتابش گفت: انسان به‌ خودی‌ خود یک قابلیت، استعداد و پدیده در حال شدن است و این نوع نگاه انسان‌شناسی شریعتی است که موضوع و رویکرد این کتاب است.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشریح دیگر تألیف خود افزود: «سیاست‌گذاری زبانی و قومی در ایران» با عنوان فرعی «هویت، ملیت و قومیت در ایران» دیگر عنوان تألیفی است که تا اواخر ماه جاری منتشر خواهد شد. در این کتاب بیشتر به سیاست‌گذاری‌های زبانی در ایران و پیامدهایی که این سیاست‌گذاری‌ها در چارچوب تشکیل و تکوین هویت ملی و ملیت در ایران داشته تکیه شده است.

میری با بیان این مطلب که کتاب «سیاست‌گذاری زبانی و قومی در ایران» وی، نقد جدی به نوع نگاه سیدجواد طباطبایی در خصوص دامن‌ زدن به مسئله ناسیونالیسم ایرانی است ادامه داد: اساساً این پرسش را مطرح کرده‌ام که چرا ناسیونالیسم به معنای ملی‌ گرایی دوباره در ایران نمودار می‌شود و علت این قومی گرایی و ملی‌گرایی چه مواردی است. افول و به‌ گونه‌ای فروکش کردن ایده امت اسلامی و رویکردهای حاکمیت در ایران که به‌گونه‌ای باعث تضعیف گفتمان و ایده امت شده چه تأثیراتی بر روی مسئله‌های ملیت، قومیت و هویت‌های قومی گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 40347
تاريخ ثبت خبر : 16 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)