| امروز سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی»

کتاب «گفتگويی ميان هگل و فيلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» اثر سيدحميد طالب‌زاده در 270 صفحه به قیمت 20 هزار تومان به همت انتشارات هرمس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از سایت علوم اجتماعی اسلامی، کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» به قلم سیدحمید طالب‌زاده منتشر شد.


در پیشگفتار کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی»، اثر تازه دکتر سیدحمید طالب زاده آمده:
این نوشته مى‌کوشد تا باب تازه‌اى براى گفت‌وگو میان فیلسوفان اسلامى و هگل فیلسوف شهیر عصر جدید بگشاید. گفت‌وگو میان هگل و فیلسوفان اسلامى چه اهمیت و مزیتى دارد؟
۱٫ هگل فیلسوف مابعدالطبیعه است، وى مابعدالطبیعه را که از زمان افلاطون آغاز شد و تا قرن نوزدهم تداوم یافت به کامل‌ترین صورت آن عرضه داشته است.
 2. هگل فیلسوفى است که معاصرت را مى‌توان در اندیشه او بازشناخت. فیلسوفى که مدرنیته را به خودآگاهى رسانید. تا جایى که همه تحولات بعدى جامعه مدرن در ارتباط با این خودآگاهى رقم خورده است.
 3. بیان فلسفى هگل مدرسى و استدلالى است. وى مابعدالطبیعه را به شیوه فیلسوفان بزرگ غرب همچون ارسطو و کانت عرضه داشته است و از این لحاظ با سهولت بیش‌ترى مى‌توان با وى گفت‌وگو کرد.
۴٫ هگل فلسفه را صورت نهایى و عقلانى دین مى‌داند و فلسفه‌اى را که با دین مقابله کند فلسفه نمى‌خواند.
 5. اندیشه هگل از آبشخور عرفان مسیحى سیراب شده است. وى با مایستر اکهارت و یاکوب بومه، عارفان مسیحى آشنایى عمیق داشته و فلسفه را با عرفان یگانه مى‌داند.
۶٫ هگل امروز نیز به واسطه تحقیقات ژرف مارتین هیدگر   و سپس به واسطه تعلق خاطر جامعه‌شناسان فرانسوى به هگل که بیش از همه از درس‌گفتارهاى الکساندر کوژو   سرچشمه مى‌گیرد، محل توجه فراوان است. تا جایى که پژوهندگان اندیشه هگل در آمریکا، کانادا، استرالیا و حتى در حوزه بریتانیا بر یکدیگر سبقت مى‌جویند. و این گواه اهمیت فراوان هگل در تفکر فلسفى روزگار حاضر است.
بنابراین، گفت‌وگوى فیلسوفان اسلامى با هگل به معناى درست کلمه آزمون معاصرت فلسفه اسلامى و مواجهه با اندیشه غربى است که هگل نماینده تام‌الاختیار آن است. این نوشته درصدد تطبیق میان آراء هگل و فیلسوفان اسلامى نیست. در این نوشته رأى هیچ فیلسوفى بر دیگرى تحمیل نمى‌شود. بناى این نوشته تفسیر آراء هگل برحسب آراء فیلسوفان اسلامى نیست. همچنین مقصود از این نوشته نقد آراء فیلسوفان اسلامى در سایه اندیشه هگل نیست. این نوشته‌اى در میان است. مى‌کوشد تا به معاصرت بیندیشد و راهى براى تفکر جستجو کند. این راه البته بدون استمداد از اندیشمندان بزرگ میسر نیست.

کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی؛ صیرورت، دیالکتیک و ایده آلیسم» در ۲۷۰ صفحه به قیمت ۲۰ هزار تومان به همت انتشارات هرمس منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 50968
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:46
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)