| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


انتشار کتاب مهارت‌های زندگی

کتاب «مهارت‌های زندگی» تألیف سیدمهدی خطیب به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه قرآن و حدیث، امروزه با پیشرفت علم و فناوری و گسترش روزافزون اطلاعات و ارتباطات، از یک سو شرایط زندگی انسان تسهیل گردیده و از سوی دیگر، سلامت روانی او در تهدید قرار گرفته است. با وجود همه این پیشرفت‌ها و تغییر و تحولات عمیق و گسترده، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی، فاقد توانایی‌ لازم و مهارت‌های اساسی هستند و همین امر، آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره آسیب‌پذیر ساخته است.

نویسنده کتاب معتقد است، انسان‌ها برای مقابلۀ سازگارانه با اضطراب‌ها و کشمکش‌های زندگی به عملکردهایی نیاز دارند که آنان را در کسب توانایی مقابله سازگارانه تجهیز کند. این عملکردها بسیار زیربنایی هستند؛ نظیر شناخت­ ها، عواطف و رفتارها که در قالب ساختارهایی مانند حرمت خود، خودکارآمدی، توانایی حل مسئله، مقابله، درک از خود، مهارت­های اجتماعی و سبک­های اسنادی تجلی می‌یابند.

این ساختارها که امروزه با عنوان «مهارت­ های زندگی» آموزش داده می ­شوند، «آمیزه­ ای از دانش‌ها، رفتارها، نگرش ­ها و ارزش ­ها هستند که برای دستیابی به برخی مهارت‌ها و دانش عملی انجام کارها یا دستیابی به اهداف، به کار گرفته می‌شوند«.

هدف از آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانایی­ های روانی ـ اجتماعی و در نهایت، پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب‌رسان به سلامت روانی و ارتقای سطح سلامت روان افراد است.

در آموزه‌های دینی به انسان‌ها سفارش شده است که از توانمندی‌ها و فرصت‌های خود، بهترین استفاده را ببرند تا از طریق کسب این فرصت‌ها و توانمندی‌ها و تبدیل کردن آنها به مهارت‌ها، راه رسیدن به اهداف را هموارتر سازند. در واقع، کسب مهارت‌ها، نوعی تجهیز شدن برای خودشناسی و خودیابی بیشتر است تا آدمی به سمت اهداف متعالی ـ که آموزه‌های دینی تأکید فراوانی بر آنها دارند ـ ، حرکت کند. لازم است انسان آنچه را خداوند متعال به صورت بالقوه و بالفعل به وی بخشیده است، با نیرو و توان جسمی و روانی خویش، نگهداری و حفظ کند و هر لحظه در صدد ارتقای آن برآید.

این کتاب به سفارش سازمان بهزیستی کشور و با هدف آموزش مهارت‌های زندگی با تکیه بر آموزه‌های دینی تدوین گردید.

کتاب مهارت‌های زندگی به شیوه‌ای کاربردی و در قالب جدید برای افرادی است که ایدۀ تغییر را در سر می­ پرورانند. در ابتدا مقرر شد که مهارت­ های مادر (همانند مدل مهارت­ های ده­ گانه یا چهارگانه) در منابع اسلامی بررسی شوند؛ امّا مطالعات نخستین نشان داد که مطالعۀ تطبیقی و شکل یافتن شواهد اسلامی برای مهارت‌های ده گانه و مانند آن، به معنای اسلامیزه کردن مهارت­ ها است، نه استخراج دیدگاه اسلام در باب مهارت­ ها. از این رو، در ابتدا مهارت ­های ناظر به موقعیت‌های خاصّ زندگی شناسایی و بررسی گردید و سپس در گام دوم، مهارت ­های اصلی و بنیادین، از دل این مجموعه استخراج شد.

کتاب مهارت‌های زندگی به مربیان و مشاوران کمک می‌کند تا دیدگاه دین را در رابطه با راه کارهای غلبه بر مشکلات زندگی بدانند و آنها را در مقام عمل به کار گیرند.

کتاب مهارت های زندگی در یازده فصل تدوین شده است که هر فصل به بیان یکی از مهارت‌های زندگی می‌پردازد. در فصل اوّل، به مهارت‌های ارتباط میان‌فردی پرداخته شده است. در فصل دوم، از مهارت تصمیم‌گیری سخن گفته شده است. فصل سوم، مهارت بهره ­مندی از جوانی را آموزش می­ دهد. فصل‌های چهارم، پنجم و ششم به مهارت شادی، مهارت خویشتن‌داری جنسی و مهارت مقابله با خشم می پردازد. در فصل های هفتم تا یازدهم، از مهارت های مقابله با اختلافات زناشویی، مهارت مقابله با شکست، مهارت مقابله با فقدان و داغ‌دیدگی، مهارت مقابله با هراس از مرگ و مهارت نیایش، بحث می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 57494
تاريخ ثبت خبر : 13 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:27
برچسب‌ها:

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)