| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

دکتر عادل پیغامی خبر داد:


انتشار کتاب «مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی در نظریه‌های علمی دنیا»

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) از انتشار اثر جدیدش با عنوان «مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی در نظریه‌های علمی دنیا» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هنوز زبان مشترکی در بحث اقتصاد مقاومتی پیدا نکرده‌ایم.

به گزارش طلیعه؛عادل پیغامی متولد ۱۳۵۲ دارای کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی و دکترای علوم اقتصادی است. در سوابق وی عضویت هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام عضویت در گروه معارف اسلامی و دروس عمومی دانشگاه، معاون آموزشی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، مدیر کل دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، عضو کمیته برنامه‌ریزی علمی و تدوین رسالت دانشگاه وجود دارد. او همچنین مقاله «تئوری آنتروپی و کاربرد آن در اقتصاد توسعه» را به کنفرانس تورینو در سپتامبر ۲۰۰۵ ارائه داده و مدیریت پروژه راه‌اندازی فناوری آموزش از راه دور در دانشگاه و برگزاری یک دوره بین‌المللی پنج جانبه بین بانک توسعه اسلامی، دانشگاه لافبرو لندن، موسسه آموزش عالی مارکفیلد لندن، دانشگاه بین المللی اسلام آباد و دانشگاه امام صادق (ع) با موضوع «بانکداری و مالیه اسلامی پیشرفته» را بر عهده داشته است. او هم اکنون معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) است.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: در بحث از «اقتصاد مقاومتی» باید ابعاد اسلامی و ایرانی بودن را لحاظ کرد، نباید این موضوع با زوایای انقلاب اسلامی ما در تضاد باشد. از این رو در کتاب «مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی بر نظریه های علمی دنیا» که در دست انتشار است، الگوهای موثری را مطرح و بررسی کرده‌ایم.

وی توضیح داد: نزدیک به ۴ دهه است که در مراکز علمی دنیا مقوله‌ای به نام استحکام، پایداری، مقاوم کردن سازه اجتماعی- اقتصادی کشورها در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای، شهری و خانواده مورد توجه متخصصان اقتصادی و سایر رشته‌های علوم انسانی قرار گرفته است. به عقیده من، معرفی نظریات موجود در اقتصاد مقاومتی در فضای دانشگاهی دنیا بسیار موثر و قابل بررسی است، ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم از آنها گرته‌برداری یا تقلید کورکورانه انجام دهیم. قطعا باید ابعاد ایرانی بودن و اسلامی بودن آن را لحاظ کنیم، اما استفاده از دانش بشری را لازم می‌دانیم. به همین علت معرفی این نظریات کمک می‌کند تا همدلی و همزبانی بیشتر در بخش جامعه نخبگی و دانشگاهی برقرار شود.

پیغامی با اشاره به اهمیت این موضوع، گفت: به نظر عده‌ای از صاحب‌نظران، این موضوع به عنوان یک سیاست یا سند سیاسی و حکومتی جلوه کرده است، حتی بعضی از همکاران دانشگاهی بنده نتوانستند ارتباطی با سند برقرار کنند چون مشابه‌ای در ادبیات علمی دنیا در مجموعه مباحث سند یا خود اقتصاد مقاومتی پیدا نکردند، لذا از آنجایی که زبان مشترک با بحث اقتصاد مقاومتی پیدا نشد همگان بر این عقیده بودند که یک مقوله سیاسی، غیرعلمی یا غیردانشگاهی است.

به گفته وی، کتاب «مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی بر نظریه‌های علمی دنیا» در ۱۲ فصل تهیه و تنظیم شده و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) آن را چاپ و منتشر می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به بحث‌های موجود در کتاب «مجموعه مقالات اقتصاد مقاومتی بر نظریه های علمی دنیا» اظهار کرد: موضوعاتی چون «اقتصاد تاب‌آور»، «اقتصاد مستحکم»، «اقتصاد پایدار»، «اقتصاد با ثبات» و غیره در این کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است که به نوعی این موضوعات در فضای دانشگاهی گفتمان‌سازی می‌شود. البته تمام این موضوعات در فضاهای آکادمیک دنیا مطرح شده‌اند.

پیغامی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم اقتصاد مقاومتی را که با زوایای انقلاب اسلامی ایران تناسب دارد، عرضه کنیم.

کد خبر : 1708
تاريخ ثبت خبر : 14 مهر 1393
ساعت بارگزاری خبر : 06:14

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)