| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «فلسفه تاریخ؛ دیدگاه شیعه با نگاهی به مکاتب دیگر»

کتاب «فلسفه تاریخ؛ دیدگاه شیعه با نگاهی به مکاتب دیگر» به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی فلاح رفیع، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و به همت نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «فلسفه تاریخ؛ دیدگاه شیعه با نگاهی به مکاتب دیگر» به قلم حجت الاسلام والمسلمین علی فلاح رفیع، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و به همت نشر معارف منتشر شد.

اگر تاریخ خط است، به طور حتم از نقاطی شکل گرفته است. هر فرد مسلمان به ویژه شیعه، با قرار گرفتن در این نقطه ها، به نوبه خود، شکل دهنده به خط مستمری است که تاریخ را می سازد. بودن در این خط به ایفای نقش خود است. نقطه اگر نقش خود را درست ایفاء نکند، خط منقطع خواهد شد، هرچند به اندازه یک نقطه. دست کم نقطه با نشناختن جایگاه و رسالت خود، خود را از این خط خارج کرده است، بنابراین هویتش خدشه دار و بلکه محو می شود. قطره خود را به دریا نرساند، خود نابود می شود و نه دریا.

شیعه آینده تاریخ را نیک و روشن می بیند. اگر سنت الهی بر پیروزی حق است، پس در هر برهه ای از تاریخ نیز چنین است، حق همواره پیروز است. فلسفه تاریخ در شیعه به شناخت حق در ابعاد آن گره خورده است. مؤمنان باید تلاش و کوشش کنند تا حق را در همه ابعاد و زوایایش بشناسند و نیز با حق همراه شوند. فلسفه تاریخ شیعه با شناخت حجّت گره می خورد؛ حجتی که قرار است جهان را به اذن خداوند در قبضه فرمان خود آورد، احکام تعطیل شده دین را به اجرا درآورد و مستضعفان را حاکم بر جهان کند.

 فلسفه تاریخ شیعه، لحظه به لحظه تاریخ را شامل می شود و صرفاً دل بستن به آینده های دور از دسترس نیست. پس هر آن باید آماده بود و شرایط را فراهم آورد. فلسفه تاریخ شیعه ساعتی را به دست هر شیعه و معتقدی می دهد که ثانیه به ثانیه آن، به وقت و با آرمان آینده ای که قرار است اتفاق بیافتد کوک می شود. اعتقاد و باور به امام حاضر و ناظر، یعنی این که هر آن تو باید با او خود را تنظیم کنی وگرنه یا جلو میزنی و یا عقب می مانی، که در هر دو صورت وقت را گم کرده و از قافله وا می مانی.

کتاب «فلسفه تاریخ» در دو بخش تدوین شده است: ۱٫ نگاهی به فلسفه تاریخ در مغرب زمین، ۲٫ فلسفه تاریخ در شیعه. نویسنده در بخش اول به چیستی و جایگاه و فایده و روش شناسی و انواع فلسفه تاریخ و فلسفه تحلیلی تاریخ و فلسفه نظری تاریخ و نظر اندیشمندان غربی در این باره می پردازد و در بخش دوم به مبانی فلسفه تاریخ شیعه، سنت های مبتنی بر مبانی در صحنه تاریخ جهانی و ویژگی های فلسفه تاریخ شیعه و فرجام اندیشی در نگاهی مقایسه ی بین اسلام و یهودیت و مسیحیت را بیان می کند.

کتاب «فلسفه تاریخ؛ دیدگاه شیعه با نگاهی به مکاتب دیگر» در صفحه رقعی با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 61491
تاريخ ثبت خبر : 14 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)