| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «زینهار از تکبر»

کتاب «زینهار از تکبر» به قلم علامه آیت الله مصباح یزدی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «زینهار از تکبر» به قلم علامه آیت الله مصباح یزدی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

این کتاب شرح و توضیح خطبه قاصعه، یکی از بزرگ‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه می باشد. شرح ماده «آزمون»، بیان سنت آزمایش الاهی و معنای آن، بازگوی اصل تناسب آزمون با افراد و آزمایش مستکبران و مستضعفان با یکدیگر، بیان علت سختی آزمایش‌ها و پاسخ امیر مؤمنان در این باره، اشاره به حج به عنوان آزمایش بزرگ و درهم شکنده روح تکبر از جمله مباحثی است که در بخشی از این کتاب آمده است.
 این کتاب در بخشی دیگر، سنت یکسان در مورد همه گردنکشان را با اشاره به فرجام شوم ابلیس با آن همه عبادت بیان می‌کند و ضمن بررسی مسأله جدی بودن دشمنی شیطان، سرانجام اطاعت آن را شرح می‌دهد. هم‌چنین این کتاب با توجه به این خطبه شریف، ارزش‌ها را می‌ستاید و تعصب و لجاج در اموری چون نژادپرستی و ملیت و … را نکوهش می‌کند و آن را از رهنمودهای شیطان می‌داند و با تأکید بر وفای به عهد، رعایت انصاف با خلق خدا و فروبردن خشم، و تحذیر از تفرقه به عنوان هدف شیطان، عواقب اختلاف و تشتت را بر‌می‌شمارد و یکپارچگی را در پرتو محبت و ترس از خدا معرفی و از آن با نام «الفت» یاد می‌کند.
 در پایان شرح این خطبه، به گلایه‌های حضرت امیر نسبت به سپاهیان خود اشاره می‌شود و ضمن بیان شهادت درخت به رسالت حضرت محمد(ص) به عنوان یک معجزه آشکار، برخی از ویژگی‌های حضرت علی‌(ع) و یارانش با توجه به کلام آن حضرت بیان می‌گردد. بیان و مفهوم تکبر از دیدگاه اسلام، حد و مرز تواضع و شیوه برخورد با متکبران از مباحث پایانی این نوشتار است.

کتاب «زینهار از تکبر» در ۳۵۲صفحه و به قیمت ۱۳هزار توان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 62256
تاريخ ثبت خبر : 28 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:39
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)