| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی»

کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی (با تاکید بر یعقوبی، مقدسی،کردیزی و ابن فندق)» به قلم سیدابوالفضل رضوی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی (با تاکید بر یعقوبی، مقدسی، کردیزی و ابن فندق)» به قلم سید ابوالفضل رضوی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» در دو بخش تنظیم شده است.

مطالب بخش اول در قالب دو فصل با عناوین «ملاحظه‌هایی درباره تاریخ و تاریخ ‌نگاری»، در راستای طرح مفاهیم و مبانی نظری مؤثر بر فهم تاریخ ‌نگاری اسلامی و بینش و روش در تاریخ ‌نگاری اسلامی در راستای طرح اهمیت و جایگاه تاریخ ‌نگاری اسلامی در وجوه سلبی و ایجابی ـ در حد بضاعت نگارنده ـ پردازش شده است.

این مطالب با این انگیزه طرح شده که ضمن مفهوم پردازی و طرح مباحث نظری موضوع و در حکم پیش درآمدی بر مباحث بخش دوم، مروری کلی بر سیر تحول تاریخ ‌نگاری داشته باشد.
آنچه در این بخش آمده بیشتر با رویکردی آسیب ‌شناختی و نگرش سلبی مطرح شده است.

بخش دوم، جایگاه تاریخ نگارانه چهار مورخی که در قرون سوم تا ششم هجری می ‌زیسته ‌اند را بررسی می‌کند. این تاریخ ‌نگاران، یا قومیت ایرانی و اصل و نسب پارسی داشته ‌اند، یا به زبان فارسی می ‌نوشته ‌اند.

فصول بخش ‌ها عبارتند از: بخش اول: تاریخ ‌نگاری و جایگاه آن در اسلام ـ فصل اول: ملاحظه هایی درباره تاریخ و تاریخ ‌نگاری ـ فصل دوم: بینش و روش در تاریخ ‌نگاری اسلامی.

بخش دوم: جایگاه تاریخ ‌نگارانه مورخان ایرانی ـ فصل اول: جایگاه تاریخ‌ نگارانه یعقوبی ـ فصل دوم: جایگاه تاریخ ‌نگارانه مقدسی.

بخش سوم: جایگاه تاریخ ‌نگارانه گردیزی ـ بخش چهارم: جایگاه تاریخ ‌نگارانه ابن ‌فندوق

کتاب «درآمدی بر تاریخ نگاری ایرانی اسلامی» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، ۳۳۴ صفحه و قیمت ۲۰ روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 66720
تاريخ ثبت خبر : 8 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:06
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)