| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار «تولد غرب مدرن» اثر شهریار زرشناس

جلد پنجم مجموعه «صدایی دیگر» با عنوان «تولد غرب مدرن» تألیف شهریار زرشناس توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، جدیدترین اثر  شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر معاصر با عنوان «تولد غرب مدرن» توسط انتشارات خبرگزاری تسنیم منتشر شده است.

 

زرشناس در بخشی از این کتاب می‌گوید: اومانیسم، روح غرب مدرن است. هسته اصلی و مرکزی و تعیین‌کننده مدرنیته، اومانیسم است. مدرنیته، در مقام نفس مدبر عالم مدرن ذاتیاتی دارد که وجه اصلی آن، اومانیسم است.

 

139410130956086906836645

 

در ادامه موضوعاتی که این کتاب مطرح می کند؛ پرسش‌هایی نظیر مدرنیته چیست و نسبت آن با عالم مدرن چگونه است؟ نسبت میان مدرنیته با تاریخ غرب چگونه است؟ مدرنیته چگونه فعلیت یافته است و در فرآیند ظهور خود چه مؤلفه‌ هایی را عیان کرده است؟ مدرنیته، اکنون (در دهه‌های آغازین هزاره سوم میلادی) که بیش از پانصد سال از ظهور و بسط عالم غرب مدرن می‌گذرد در چه وضعی به سر می‌برد و چه چشم‌ اندازی در پیش رو دارد؟ آیا مدرنیته به تعبیر «هابرماس»، «پروژه ناتمام» است یا به تمامیت رسیده است، در این اثر پاسخ گفته شده است.

 

این نویسنده در کتاب می نویسد: : اومانیسم را در یک بیان تاویلی فشرده و کوتاه می‌توان به «اصالتِ نفس اماره» تعبیر کرد. اومانیسم به معنای آن است که حجاب نفس اماره، بشر غربی جدید (بشر غربی مدرن در صورت نوعی‌اش) را در بر گرفته است و موجب بعد مضاعف آن از ولایت الهی گردیده است. در یک نگاه تاویلی به تاریخ غرب، در می‌یابیم که سراسر تاریخ غرب، تاریخ غفلت از حق و حقیقت و بُعد از ولایت الهی است. منتها در هر دوره‌ای، گونه‌ای از حجاب‌های باطل موجب گمراهی عالم و آدم غربی گردیده است.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر : 25118
تاريخ ثبت خبر : 13 تیر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:27
برچسب‌ها:, , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)