| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


انتشار کتاب «ارزش معرفت‌شناختی دلیل نقلی»

کتاب «ارزش معرفت شناختی دليل نقلی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی به همت انتشارات موسسه امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «ارزش معرفت شناختی دلیل نقلی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی و به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

بخش چشمگیری از شناخت‌های بشر، اعم از شناخت‌های روزمره و شناخت‌های ناظر به قلمرو دانش، از راه نقل دیگران به دست می‌آید.
این اثر، که نخستین کتاب به زبان فارسی در این موضوع است، کوشیده است که مهم‌ترین مباحث معرفت‌شناسان غربی درباره چیستی، ارکان و وجوه اعتبار دلیل نقلی را گردآوری و با اندیشه متفکران مسلمان مقایسه کند.  تبیین اعتبار معرفت‌شناسی دلیل نقلی، گام مهمی در عرصه معرفت‌شناسی پسین و نظام‌سازی‌های مبتنی بر آن به‌ویژه علوم انسانی اسلامی به شمار می‌آید. 

  فصل نخست این کتاب مفهوم‌شناسی مطرح شده؛ معرفت،‌ معرفت‌شناختی، علم، معرفت یقینی، ظن و ‌اطمینان مباحث مهمی است که در ذیل این فصل به آن پرداخته شده است.

 فصل دوم، ارزش اطمینان در مقایسه با یقین است که علم متعارف ظن را دربرمی‌گیرد که در این فصل نسبت اطمینان، علم و اعتبار اطمینان را مطرح می‌کند.

 فصل سوم ارکان دلیل نقلی است، گفت: نویسنده در این فصل دیدگاه معرفت‌شناسان غربی را مطرح می‌کند که دیدگاه های مهم، موثق، میانه و تفصیلی را دربرمی‌گیرد.

  فصل چهارم دلیل نقلی منبعی مستقل یا وابسته مطرح می‌شود که آیا دلیل نقلی منبع مستقل یا وابسته است، در این فصل به موارد مهمی اشاره می‌شود که تحلیل‌گرایی دیدگاه برگزیده بین این دو بحث مهم است.

 فصل پنجم دلیل نقلی انتقال‌دهنده یا مولد معرفت و فصل ششم معرفت برآمده از دلیل نقلی بوده که در واقع چه معارفی از دلیل نقلی برخاسته و می‌تواند از آن اخذ شود.

 استنتاج‌گرایی و نتایج و پیامدها از فصول دیگر این کتاب است که به نحوه تعامل با دلیل نقلی بر علوم مختلف و نسبت‌سنجی میان دلیل نقلی و اقسام ابزارهای معرفت اشاره می‌کند.

کتاب «ارزش معرفت شناختی دلیل نقلی» در ۴۱۴ صفحه و به قیمت ۱۹هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 63587
تاريخ ثبت خبر : 9 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:02
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)