| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آسمان به زمين الصاق شد/دوباره به آسمان نگاه کن؛


انتشار کتابی دو جلدی در مورد فرهنگ و تمدن شرق و غرب

کتابهای آسمان به زمين الصاق شد،(از آغاز تا پايان قرون وسطی)، «جلد اول روایت تفکر، فرهنگ و تمدن» و کتاب دوباره به آسمان نگاه کن، (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی، «جلد دوم روایت تفکر، فرهنگ و تمدن» منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی نشر معارف، کتاب آسمان به زمین الصاق شد،(از آغاز تا پایان قرون وسطی)، «جلد اول روایت تفکر، فرهنگ و تمدن»، تدوین خانه فرهنگ و هنر سافیا منتشر شد.

در بخشی از مقدمه کتاب «آسمان به زمین الصاق شد» آمده است: «ما از دوران ابتدایی تا دبیرستان، با تمدن‌های بشری سراسر جهان آشنا می‌شویم، اما تنها با حوادث و رخدادها. در کتاب‌های دوران تحصیل، تحلیل، بررسی و ریشه‌یابی حوادث جایی ندارند و درس‌آموزی از آنها سخت است. متأسفانه «تاریخ» برای جوانان نوشته نمی‌شود و بیشتر وقایع‌نگاری صورت می‌گیرد. در وقایع‌نگاری تنها اتفاقات تاریخی و مشخصات دقیق آنها مهم است. در این شیوه نمی‌توان یک سیر مناسب و به هم پیوسته، که نتیجه خاصی داشته باشد، رسید. درحالی که علم تاریخ نشان می‌دهد چگونه وقایع مختلف تاریخی یکدیگر را توجیه می‌کنند وتحلیل‌های پنهان در پس وقایع ظاهری را عیان می‌سازند«

 نوشتار حاضر دربر دارنده چهار بخش با عنوان‌هایی چون «فرهنگ‌های مشرق زمینی»، «یونان»، «روم باستان»، «از مسیح تا مسیحیت» و «قرون وسطی به پایان می‌رسد» است.

»تمدن‌های مهم مشرق زمین»، «ویژگی‌های مشترک تمدن‌های مشرق زمین»، « فلسفه»،  «جنگ با ایران»، «میلاد مسیح»، «اپیکوری‌ها»، «راه و راه‌سازی»، «آغاز انحطاط»، «جمهوری رومی»، «از مسیحیت تا تمدن مسیحی»، «دین و کلیسا»، «جنگ‌های صلیبی»، «معماری و موسیقی» از موضوعات این کتاب به‌ شمار می‌روند.

این کتاب که نخستین جلد از مجموعه «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن» می باشد، با هدف تبیین صحیحی از تاریخ تمدن بشری و برای استفاده اقشار گوناگون اجتماع به ویژه مسئولان، صاحب نظران، پژوهشگران و کارشناسان فعال در حوزه جوانان، تهیه و تدوین شده است.

بنا به همین گزارش، کتاب دوباره به آسمان نگاه کن، (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی، «جلد دوم روایت تفکر، فرهنگ و تمدن» نیز توسط انتشارات معارف منتشر شد.

کتاب «دوباره به آسمان نگاه کن» روایتی است از فرهنگ و تمدن اسلامی که با استناد به منابع معتبر دینی و تاریخی به تبیین روند شکل‌گیری و توسعه تمدن اسلامی از زمان بعثت رسول گرامی اسلام(ص) تاکنون پرداخته است.

این کتاب با بررسی تغییر و تحولات جامعه اسلامی می‌کوشد نمایی کلی از روند صعود و افول نیروی تفکر و تمدن اسلامی تا ظهور دوباره تمدن را در جهان اسلام ارایه دهد که در پنج بخش حاوی مباحثی نظیر «پیدایش جامعه اسلامی»، «خلافت امویان»، «خاندان‌های ایرانی»، «سلسله‌های ترک»، «جریان‌های فکری جهان اسلام»، «دانش و نظام علمی در تمدن اسلامی»، «ملوک‌الطوایفی تیموریان»، «زوال تمدن اسلامی»، «هنر و ادبیات اسلامی»،« ظهور دوباره تمدن اسلامی» و «فرهنگ و تمدن دوره صفوی» است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «روزی که ایوان کسری شکافت، آتشکده فارس خاموش شد، دریاچه ساوه خشکید، خدایان سنگ و چوب عرب سرنگون شدند و نوری به آسمان بلند شد که تا فرسنگ‌ها آن طرف‌تر دیده می‌شد، آنها که علایم ظهور آخرین پیامبر(ص) را می‌دانستند، فهمیدند که جایی در کره خاکی محمد(ص) به دنیا آمده است. محمد امین در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شد. ۲۳ سال زحمات طاقت فرسای او در در شبه جزیره، از عرب جاهلی مردمانی را تربیت کرد که بعدها سرآمد مردمان جهان در فرهنگ و تمدن شدند. با حمله مغول‌ها و شکست مسلمانان، این تمدن رو به افول نهاد اما با وجود شکست مسلمانان، اسلام بر مغول پیروز شد و با گذشت سال‌ها این مغول‌ها بودند که مسلمان شدند. تمدن اسلامی در دوره صفویه دوباره به اوج بازگشت و این بار از فرهنگ شیعه هم بهره‌هایی برده بود.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب ها می توانند به سایت انتشارات نشر معارف مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 43507
تاريخ ثبت خبر : 23 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:38
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)