| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی «ققنوس» صورت گرفت؛


انتشار «فلسفه ارتباطات»/ کتابی که به سقراط و حافظ تقدیم شد

کتاب «فلسفه ارتباطات» با ویراستاری کنستانتین بودوریس و جان پولاکاس با ترجمه مشترک غلامرضا آذری و حسین کیانی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی منتشر بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ کتاب «فلسفه ارتباطات» شامل تعدادی از مقالات حوزه فلسفه و فرهنگ با ویرایش کنستانتین بودوریس و جان پولاکاس با ترجمه غلامرضا آذری و حسین کیانی به تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی منتشر بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۲ توسط مرکز بین المللی فلسفه و فرهنگ یونان منتشر شده است. مرکز بین المللی فلسفه و فرهنگ یونانی یک نهاد دانشگاهی، پژوهشی و فرهنگی غیرانتفاعی است. مقر این مرکز در جزیره ساموس (فیثاغوری)، سرزمین ایونیا، قرار گرفته که زادگاه فلسفه است.

هدف این مرکز ارتقای پژوهش های بین المللی درباره فلسفه یونانی و هماهنگ سازی، رشد و توسعه تحقیقاتی است که به دست اهل فن در زمینه فلسفه و فرهنگ یونانی انجام شده است. از دیدگاه این مرکز، فلسفه یونانی شامل خلق آثار فلسفی یونانی از زمان پیش سقراطیان تا به امروز می شود؛ چراکه این آفرینش های فکری به همان زبان یعنی زبان یونانی بیان شده اند.

«فلسفه ارتباطات» تعدادی مقاله از نویسندگان و محققان مختلف را درباره موضوعاتی را شامل می شود که مرکز بین المللی فلسفه و فرهنگ یونان روی آن‌ها کار می‌کند. کتابی که ترجمه و توسط ققنوس منتشر شده است، جلد اول «فلسفه ارتباطات» است. نویسندگان اثر، در ابتدای کتاب آن را به مناسبت دوهزار و چهارصدمین سال میلاد سقراط به او تقدیم کرده اند. مترجمان اثر نیز، ترجمه خود را به حافظ شیرازی تقدیم کرده اند. 

این کتاب ۱۷ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از: «گفتمان و گفتگو: پرسش هایی که باید پیش از مطالعه ادبیات دوره گذار حل و فصل شوند»، «دسترسی به نوس»، «چالش های اخلاقی برای ریطوریقای ارسطو در عصر ارتباطات واسطه مند»، «مکالمه ای درباره فضیلت روزمره: ارتباطات سقراطی به مثابه غایت، نه ابزار»، «کایروس و بیان: مفهوم سازی های مقایسه ای بلاغت در یونان و چین باستان»، «نظریه ارزشیابی برهان ارسطو»، «لوگوس و کثرت گرایی: بنیان نهضت سوفسطایی»، «تخیل در ارتباطات عاطفی فریبنده»، «فلسفه، بلاغت و اروس در پیدایش خودشناسی»، «اصل ارتباطات در متن بنیادباوری و نسبیت باوری»، «جنبه های اخلاقی فناوری ارتباطات»، «بلاغت ستایش و تشکیل هویت»، «ارتباطات میان فرهنگی در دوران باستان»، «لذت بلاغت: گورگیاس افلاطون و بلاغت ارسطو»، «دیدگاه پروکلوس درباره چگونگی ارتباطات افلاطونی»، «بنیان های معرفت شناختی ارتباطات در فن شعر و تفسیر ارسطو: آشتی معاصر با پل ریکور» و «قیاس ناپذیری ارتباطات فلسفی در رساله قوانین افلاطون».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

«مقدار و تنوع اطلاعات موجود در شبکه در مقایسه با رسانه های جمعی سنتی حیرت آور است، چرا که در گذشته بیشتر اطلاعات غیرتجاری بود (نظیر فلسفه، ادبیات، هنر و مانند آن). اگر اغلب مردم به دنبال اطلاعات آموزشی سالم در شبکه های اجتماعی افزون بر تلویزیون بودند، من خیلی خوشبین تر می شدم؛ اما این موضوع به آسانی اتفاق نمی افتد. برعکس، آمارهایی درباره استفاده از شبکه در جهت مخالف وجود دارد: در آمریکا حدود هفتاد درصد کاربران روزمره شبکه های اجتماعی فقط از صفحات جنسی دیده می کنند. اینترنت همچنین موثرترین وسیله برای گسترش تبهکاری بین المللی است. 

در این جا ممکن است سوال شود که رسانه های فناورانه از چه نظر با دیگر انواع وسایل ارتباطی مثلا فیلم تفاوت دارند. این دلیل تمایز مهمی را به دست می دهد. من به طور کلی به مسئله چگونگی تاثیر استفاده کنونی از فناوری ارتباطات و اطلاعات بر شخصیت انسان و زندگی اجتماعی پرداخته ام، و در این جا مهم ترین چیز محتوایی اطلاعاتی است که منتقل و مبادله می شود. اما باید پرسش دیگری را نیز مطرح کرد: این ماشین ها و رایانه ها گذشته از محتوای اطلاعاتی که از طریق آن ها منتقل و مبادله می شود، چه نوع تاثیری بر فرهنگ ارتباطی ما دارند؟…»

این کتاب با ۴۳۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

 

منبع : مهر 

 

انتهای پیام /

کد خبر : 10015
تاريخ ثبت خبر : 18 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 15:43
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)