| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


انتشار فایل صوتی روایتی دیگر از تاریخ فلسفه اسلامی

در درس‌گفتار تاریخ فلسفه اسلامی، دکتر نصرالله حکمت تلاش داشته ضمن نقد روایت‌های موجود از تاریخ فلسفه‌ اسلامی و تحلیل تفاوت ساختاری فلسفه‌ یونانی و فلسفه‌ اسلامی، مقدمات نگرشی متفاوت به این تاریخ را ارائه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نصرالله حکمت استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی درس‌گفتاری در چهار جلسه را به انجام رسانیده که فایل صوتی آن منتشر شده است.

روایت‌های موجود «تاریخ فلسفه‌ اسلامی» نتوانسته‌اند پیوند ما را با این فلسفه برقرار کنند. کتب موجود تاریخ فلسفه‌ اسلامی حاصل مسیر سه‌مرحله‌ای ۱) تحقیق غربی‌ها، ۲) تقریر آن توسط پژوهشگران جهان عرب و ۳) ترجمه‌های ما، بوده است.

در اغلب این روایت‌ها پیش‌فرض مستشرقانه‌ای حاکم است که مسلمان‌ها تنها حامل و ناقل فلسفه بوده‌اند و نه صاحب آن؛ و لذا بین مسائل مورد توجه فیلسوفان اسلامی و مسائل اساسی جامعه‌ آنان پیوندی دیده نمی‌شود و فیلسوفان متهم به پرداختن به مسائلی انتزاعی می‌شوند.

در این درس‌گفتار، دکتر حکمت تلاش داشته ضمن نقد روایت‌های موجود از تاریخ فلسفه‌ اسلامی و تحلیل تفاوت ساختاری فلسفه‌ یونانی و فلسفه‌ اسلامی، مقدمات نگرشی متفاوت به این تاریخ را ارائه کند.

این مجموعه از سری درس گفتارهای مؤسسه روزگار نو است و علاقه مندان برای تهیه این درس‌گفتار ۴ جلسه ای، می توانند به اینجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 47714
تاريخ ثبت خبر : 14 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:08
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)